آمار فوتی‌های مشهد همچنان در حال افزایش است و ستاد کرونای استان دستور داد تا از ورود خودروهای غیربومی به استان جلوگیری شود، اما بررسی‌های میدانی روزنامه قدس خلاف این ادعا را ثابت کرد و مشخص شد خودرو مسافران فقط با یک جریمه اعمال قانون می‌شوند و خبری از ممنوعیت ورود نیست.

جریمه خودرو شرط ورود به شهر!

روز گذشته از زبان دبـیـر سـتـاد مـبـارزه بـا کـرونـای خـراسـان رضـــوی خبری با این مضمون منتشر شد: با پیشنهاد مدیریت استان و موافقت ستاد ملی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، سفر به خراسان رضوی از مبدأ تمام استان‌های کشور ممنوع شد. سیدحمید موسوی اظهار کرد: با خیز جدید کرونای دلتا در استان، استاندار خراسان رضوی طی مکاتبه‌هایی از ستاد ملی خواست تا سفر به خراسان رضوی از مبدأ ممنوع و سفر اتباع خارجی هم محدود شود که درنهایت ستاد ملی مقابله با کرونا با این درخواست استان موافقت و به تمام استان‌های کشور ابلاغ کرد تا اطلاع ثانوی هیچ استانی مجوزی برای ورود به خراسان رضوی صادر نکند.

این ممنوعیت و محدودیت‌ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که شرایط استان از وضعیت پیک خارج شود. هنوز جوهر این خبر خشک نشده بود که روز گذشته برای بررسی نحوه ورود و خروج مسافر در آسان‌ترین حالت که همان مسافرت با خودرو شخصی است، به یکی از مبادی پر تردد و ورودی شهر که به پلیس‌راه طرق معروف است رفتیم. ساعت حدود ۳۰/۹ صبح به محل رسیدیم.

برای آنکه میزان اجرای این دستور را به دقت رصد کنیم روی پل عابر پیاده مشرف به انتهای اتوبان باغچه رفتیم که خودروها پس از عبور از محل وارد شهر مشهد می‌شدند.

آنچه مشاهده شد این بود که خودرو پلیس راهور در گوشه انتهایی اتوبان پارک و یک افسر پلیس‌راه خراسان رضوی هم زیر یک سایه‌بان قرار داشت.

در محل موانع پلاستیکی کُند کننده سرعت خودروها جانمایی شده و یکی از بلوکه‌های وسط اتوبان هم برداشته شده بود تا مأموران خودروهای اعمال قانون شده را به مبدأ برگردانند و اجازه ورود به شهر مشهد را ندهند.

حدود ۲۰ دقیقه‌ای از همان ارتفاع همه چیز را رصد می‌کردیم. راه باز بود و خودروهای غیربومی مانند سیل وارد شهر می‌شدند. تصویربردار ما هم به دقت و سرعت سعی می‌کرد از این خودروها تصویربرداری کند. عقربه‌های ساعت به عدد ۱۰ نزدیک می‌شدند و هرچه دقت می‌کردیم از ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به مشهد خبری نبود.

از پل عابرپیاده پایین آمدیم، در همان لحظه مشخص شد دو نیروی یگان امداد وارد اتوبان شده و خودروهای غیر بومی را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت می‌کنند و از راننده خودروها می‌خواهند به سمت سایه‌بان بروند که در آنجا افسر پلیس‌راه استان حضور داشت.

رانندگان و بهانه‌های غیرقابل پذیرش

در همین میان به سراغ یکی از خودروهایی که شماره انتهای پلاک آن ۲۶ بود رفتیم. از سرنشین خودرو پرسیدیم شما از کجا به مشهد آمدید، آیا در مسیر اعمال قانون هم شده‌اید که مرد جوان پاسخ می‌دهد: ما بجنوردی هستیم و به مشهد آمده‌ایم تا برای فروشگاه لباسی که داریم خرید انجام دهیم و اکنون پلیس ما را نگه داشته تا جریمه کند.

ماجرا را رصد می‌کردیم و لحظاتی بعد خودرو مذکور وارد شهر مشهد شد و به مسیرش ادامه داد!

حدود ۲۰ دقیقه‌ای هم ورود خودروهای غیربومی به شهر مشهد را نظاره می‌کردیم و از ممنوعیت ورود هیچ خبری نیست و فقط تنها مجوز ورود برای خودروهایی که متوقف می‌شوند جریمه است. در این میان بودند رانندگانی که از دستور ایست پلیس سرپیچی می‌کردند و برای آنکه هرطور شده وارد شهر مشهد شوند پا روی گاز خودرو می‌گذاشتند و متواری می‌شدند.

 مشکل  به گردن دیگران افتاد

کار به اینجا که رسید سراغ افسر پلیس‌راه استان رفتیم و پس از نشان دادن کارت خبرنگاری از وی پرسیدیم مگر ورود خودروهای غیربومی به شهر ممنوع نیست، چرا هیچ خودرویی برگرداننده نمی‌شود و فقط با جریمه روبه‌رو می‌شوند که این مأمور پلیس‌راه گفت: شما به عنوان یک خبرنگار کنار ما قرار بگیر و یک ماشین را برگردان، خودت مشاهده می‌کنی که این کار سخت است، این خودروهای غیربومی از چند استان عبور کرده‌اند و هیچ کس اعمال قانون نکرده، دراینجا کار بسیار دشواراست آن‌هم با تعداد اندک نیروهایی که ما داریم. این‌ها باید در استان مبدأ اجازه خروج نداشته باشند.

پس از آن دو خودرو با پلاک ۹۵ را متوقف می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد به مبدأ برگردند که آن‌ها بهانه مریض داشتن را می‌آورند و در مقابل دستور پلیس مقاومت می‌کنند، آن‌ها هیچ مجوزی برای حضور در مشهد نداشتند و بیشتر تصور می‌شد هرطور شده می‌خواهند وارد شهر شوند.

خودرو پارس با شماره پلاک ۸۸ متوقف و به او می‌گویم چرا به شهر مشهد که از نظر کرونایی شرایط بحرانی دارد آمده‌اید که او هم مدعی می‌شود بازاریاب یک شرکت هستم و آن‌ها به اجبار من را فرستاده‌اند، اگر نمی‌آمدم اخراج می‌شدم. اما حضور اعضای خانواده داخل خودرو غیر این گفته را ثابت می‌کرد.

خودرو دیگر از شهر قم به مشهد آمده بود و راننده می‌گفت فقط به‌خاطر اشک‌های پسرم به مشهد آمده‌ام و مراقب هستم تا کرونا نگیرم. به او می‌گویم اگر خدایی ناکرده پدر و مادر همین کودک کرونا بگیرند و جان خود را از دست بدهند، چه کسی باید پاسخ اشک‌های او را بدهد که آن‌ها موضوع را قبول می‌کنند ولی در ادامه بازهم با جریمه راه به شهر فوق بحرانی مشهد پیدا می‌کنند.

مردم هم نگران از ورود مسافر به مشهد

در حاشیه‌ای با تعدادی از شهروندان صحبت می‌کنیم و پس از نشان دادن تصاویر ورود خودروهای غیربومی به مشهد نظر آن‌ها را در این زمینه جویا می‌شویم.

امیر که خود را کارمند معرفی می‌کند، می‌گوید: ورود مسافر به شهر مشهد در این ایام مساوی است با شدت گرفتن مرگ و میر اعضای خانواده من و دیگر شهروندان، بدون شک هیچ کس به این امر راضی نیست. از طرفی هم معلوم نیست چرا کسی اقدام قاطعی نمی‌کند.

از سوی دیگر مادری که فرزند کوچکش را به همراه داشت هم گفت: دختر خاله‌ام چند روز پیش بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و همین الان هم پدر، مادر و خواهرم در خانه افتاده و با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، با این تصاویری که دیدم شک ندارم مشهد تا مدت‌ها روی خوش نخواهد دید.

آیا مسئولان پلیس‌راه استان ترک فعل کرده‌اند؟

از سوی دیگر قاضی درودی، دادستان شهر مشهد هفته گذشته باتوجه به شیوع موج پنجم کرونا در مشهد و وضعیت قرمز شهر خطاب به سازمان‌ها و نهادها، آن‌ها را مکلف به اجرای دستورالعمل‌های کرونایی کرد. حتی دادستان مشهد اخطار داد در صورتی که سهل‌انگاری یا ترک فعلی گزارش شود با خاطیان برخورد خواهد شد و باید دید دادستان در این زمینه با مسئولان پلیس راهور استان چه برخوردی خواهد کرد.

در این دستور که رونوشت آن به فرماندهی انتظامی استان ارسال شده از آن‌ها خواسته بود تا به منظور اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری و درون شهری اقدام‌های لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    ممنوعیت سفر با وسیله شخصی اشتباه محض است. مردم برای درمان و امور اداری مجبور به سفر هستند که در حال حاضر با اتوبوس انجام می‌دهند، بدون هیچ نظارتی! بدون ماسک و بدون فاصله گذاری! سیستم تهویه بسته اتوبوس بدون فیلتر نانو! واقعا یکی از منابع بزرگ انتشار ویروس اتوبوس‌های بین شهری است.