برای نخستین بار مجموعه شعر کودک و نوجوان از شاعران فارسی زبان هند راهی بازار کتاب می‌شود. «سرزمین ما» عنوان کتابی است که تمام اشعار آن در ماه‌های اخیر سروده شده است.

علیرضا قزوه: شاعران فارسی‌زبان هند مجموعه شعر کودک و نوجوان منتشر می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، «سرزمین ما» عنوان نخستین مجموعه شعر کودک و نوجوان از شاعران فارسی زبان هندوستان است.

تاکنون از شاعران هندوستان به زبان فارسی شعری در ژانر کودک و نوجوان منتشر نشده است. تمام اشعار این دفتر در ماه‌های اخیر سروده شده‌اند. این دفتر حاوی ۱۱ قطعه شعر کودک و نوجوان از ۹ شاعر فارسی زبان هندوستان است.

شاعران این دفتر عبارتند از: اخلاق آهن، سیده بلقیس فاطمه حسینی، مهدی باقر، بلرام شکلا، سرویش تریپاتی، فاطمه صغری زیدی، محمد عرفان، فاطمه ضرغام و یاور عباس میر. 

این مجموعه به همت موسسه فرهنگی هنری پارسی‌زبانان و با مشارکت نشر کتاب گهر دهلی در هندوستان منتشر شده است.

علیرضا قزوه که طرح و ابتکار گردآوری این مجموعه شعر از او است، اظهار داشت: در کتاب‌های آموزش زبان فارسی هند می‌توان از اشعار کودک و نوجوان خود هندوستانی‌ها استفاده کرد و این کار از غفلت‌ها و کارهای بر زمین مانده بود که بعد از چند دهه به اهمیت آن پی بردیم.

وی ادامه داد: من امیدوارم در کنار شعر فارسی نثر ادبی فارسی و شعر کودک و نوجوان و شعر طنز فارسی نیز در هند جدی گرفته شود و این نکته‌ای است که در آموزش زبان فارسی در هند هم مورد غفلت قرار گرفته و متولیان آموزش زبان فارسی در هند و دیگر کشورها فقط و فقط به دستور زبان و شواهد شعری از گذشتگان ادب فارسی بسنده کرده‌اند و همین بخشی از کاستی‌ها و عدم موفقیت آنها را دامن زده است؛ چرا که در آموزش زبان فارسی ادبیات به خصوص نثر ادبی و شعر بومی معاصر باید جایگاه و پایگاهی بالاتر و والاتر از دستور زبان داشته باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.