رییس انجمن رادیولوژی خراسان رضوی گفت: روزانه حدود ۲ تا سه هزار سی. تی. اسکن ریه برای مبتلایان به کرونا در مشهد انجام می شود.

انجام سی. تی. اسکن ریه در مشهد تا سه هزار مورد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر علی اکبر بهرامی فر افزود: هم اکنون بیش از ۱۵ دستگاه سی. تی. اسکن در مشهد دایر است که نیمی از آنها در بخش خصوصی و نیمی دیگر در بخش دولتی فعال هستند.
وی ادامه داد: آخرین مطالعات نشان داده است که میزان حساسیت و ارزش تشخیصی سی. تی. اسکن ریه در تشخیص میزان و نوع درگیری ریوی قطعی است، این در حالی است که  بسیاری از بیماران ضرورتی به انجام سی. تی. اسکن ندارند و صرفا با آزمایش و علائم بالینی قابل درمان می باشند.
این پزشک متخصص رادیولوژی با اشاره به تبعات سی. تی. اسکن گفت: هر سی. تی. اسکن به اندازه ۱۷۰ تا ۱۸۰ عکس ساده اشعه به بیمار وارد می کند.
وی افزود: گرچه در سی. تی. اسکن های ریه ویژه کرونا میزان اشعه وارده به بیمار با رعایت پروتکل ها کاهش یافته است اما با این حال هر سی. تی. اسکن به اندازه ۱۰ تا ۱۵ برابر عکس ساده به بیمار اشعه وارد می کند.
بهرامی فر ادامه داد: از سوی دیگر در شرایط کنونی با انجام سی. تی. اسکن های بسیار،  فشار زیاد به دستگاههای موجود وارد شده است، بطوریکه روزانه هر کدام از  دستگاههای موجود در مشهد حدود ۲۰۰ بیمار را پذیرش می کنند.
وی گفت: باید به محدودیت های انجام سی. تی. اسکن ها توجه داشته باشیم، چرا که در حال حاضر تعداد سی. تی. اسکن‌های گرفته شده توسط دستگاهها در طول شبانه روز از حالت استاندارد خارج شده و با ادامه این روند دستگاهها دچار آسیب جدی خواهند شد.

سی. تی. اسکن ریه یکی از اقدامات‌ تشخیصی در درمان کرونا به شمار می رود که بدین طریق میزان درگیری ریوی در بیمار کرونایی تشخیص داده می شود.

روزانه ۸۰۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستانهای استان  خراسان رضوی بستری می شوند که ۷۰ درصد آنها در بیمارستانهای مشهد تحت مداوا قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.