قدس آنلاین- قم- بیت اله احمدی - روز هشتم شوال، سالروز حزن ‏انگیز تخریب بارگاه ائمه بقیع است، جنایتی که بی‏ تردید بزرگترین جنایت فرهنگی قرن بیستم به شمار می ‏رود.

بقیع؛ عاشورای دوم شیعیان

روز هشتم شوال، سالروز حزن ‏انگیز تخریب بارگاه ائمه بقیع است، جنایتی که بی‏ تردید بزرگترین جنایت فرهنگی قرن بیستم به شمار می ‏رود.
در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور هم چنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) قبور زنان آن حضرت، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و بسیاری قبور دیگر پرداختند و ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قرار داشت را از جا در آورده، بردند.
اما این اولین حمله آنان به مدینه نبود، آنان در سال 1221 هجری نیز یکبار دیگر به مدینه هجوم برده، پس از یک سال و نیم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصرف کنند و پس از تصرف اقدام به غارت اشیای گرانبهای حرم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و تخریب و غارت قبرستان بقیع نمودند.
مسلمانان، بقیع و مظاهر اسلامی آن را احیا کنند
حجت ‏الاسلام والمسلمین سید عباس سیدکریمی مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) عامل تخریب بقیع را برداشتهای ناصحیحی می داند که "ابن تیمیه" و "محمد بن عبدالوهاب" از اسلام داشتند و تصریح می کند: ریشه اشتباهات آنها هم در عدم درک صحیح از معنای "شرک" بود، قبرستان بقیع تا حدود 80 سال پیش دارای بقعه‏ هایی بوده و امام حسن مجتبی(ع) و دیگر ائمه، دارای گنبد و بارگاه بودند که عکسهایی هم از این حرمها در اسناد و کتابها موجود است، تا اینکه وهابیان مسلط شدند و شروع به تخریب کردند.
وی ادامه می دهد: آنها به خاطر عدم فهم و درک صحیح از معنای شرک در اسلام و قرآن، تصور می‏ کردند که هرگونه حاجت خواستن و توسل جستن به پیامبر(ص) و ائمه و اهل‏بیت(ع) شرک است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وهابیان بر پایه مبنای غلط، اکثریت مسلمانها را مشرک می ‏دانند، تاکید می کند: آنها معتقدند که هر کس از مسلمانان که قبل از ابن ‏تیمیه از دنیا رفته، مشرک مرده است و باید در قبرستان غیر مسلمانان دفن شود. آن شرکی که بت ‏پرستان دچار آن بودند و 1500 آیه در موردش داریم این بوده است که آنها موجوداتی را به غیر از خدا می ‏پرستیدند و مستقل از خدا دارای تأثیر می‏دانستند.
وی با اشاره به اینکه به نظر ما، هم تخریب بقیع به دست وهابیون غلط است و هم مبنایی که به واسطه آن تخریب را پایه‏ گذاری کردند، تصریح می کند: زمانی که خود خداوند فرموده است که "اهل‏بیت پیامبر، مقرب من هستند و بروید درب خانه آنها، تا برایتان استغفار کنند" دلیلی برای این تفکرات باقی نمی ‏ماند، به همین دلیل بود که قبل از ابن ‏تیمیه، همه علما موافق تعظیم و تکریم در برابر قبر پیامبر(ص) و صالحان بودند. البته وهابیون پس از اینکه بقیع را تخریب کردند می ‏خواستند قبر پیامبر را نیز خراب کنند ولی از مسلمانان سایر کشورها ترسیدند.
حجت الاسلام والمسلمین سید کریمی ابراز امیدواری می کند: با فرسوده شدن این مبنا و تفکر غلط، مسلمانان، بقیع و مظاهر اسلامی آن را احیا کنند زیرا تعظیم این آثار، تعظیم پیامبر، تعظیم شعائر اسلامی و از نشانه‏های ایمان است.
مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) در پایان خاطرنشان می کند: به عنوان حرف پایانی همه وهابیان را دعوت به مطالعه و دقت بیشتر در مفهوم شرک می کنم تا به اشتباه خود پی ببرند، آیا این همه مسلمان و علمای بزرگ شیعه و سنی که معتقد به تعظیم قبر پیامبر و اولیای الهی و بوسیدن آن بوده‏اند و آن را عبادت می ‏دانستند به انحراف رفته‏ اند یا این گروه کوچک وهابی منحرف هستند؟ امیدواریم ناآگاهان آگاه بشوند و از این حرکتهای مذبوحانه دست بردارند.
بنای بر قبور
از جمله موضوعات مورد اختلاف مسلمانان با وهابیان بنا و ساختن گنبد و بارگاه و گلدسته بر روی قبور است. مسلمانان در طول تاریخ به این سنت عمل کرده و بر جواز و استحباب آن به ادله ای از کتاب و سنت تمسک کرده اند. به خصوص آنکه این عمل را موافق با عقل و روش عقلا می دانستند. ولی از زمان ابن تیمیه مخالفت با این عمل شروع شد و بناها و گنبد و گلدسته ها از مظاهر شرک شناخته شد، تا زمان آل سعود که این عقیده به حدی اوج گرفت که آل سعود عملا به مخالفت با آن پرداختند و با فتوایی که از علمای وهابی صادر شد امر به تخریب گنبد و بارگاه و گلدسته ها و بناهای قبور داده شد. از این رو تمام بناهای قبور به جز بارگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) که آن هم از خوف مسلمانان بود، تخریب شد.
مشکل زیارت بقیع باید حل شود
آیت الله وحید خراسانی تصریح می کند: ظلمی که در بقیع، بر اهل حج و عمره، از هر مملکتی می ‌شود، هم با قرآن مخالف است، هم با سنت پیامبر مخالف است، هم با ائمه‌ اربعه عامه مخالف است، هم با عقلاء و فطرت عقلائیه مخالف است.
انشاءالله امیدواریم این خفته‌ها از خواب بیدار بشوند، قبل از اینکه به رسوایی جهانی برسد، این مشکل را باید حل کنند، مشکل زیارت بقیع باید حل بشود.
حکومت ایران موظف است، با تمام قدرت و قوت، عزت شیعه‌ ایرانی را در حجاز ضمانت کند، این وظیفه‌ حکومت ایران است.
محبان اهل ‌بیت در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به سوگ بنشینند
آیت‌الله مکارم ‌شیرازی با محکوم کردن تخریب توهین ‌آمیز تمام آثار اسلامی در حرمین شریفین به ویژه قبور ائمه بقیع (ع) ابراز می دارد: 88 سال پیش در روز هشتم شوال، دست وهابیت نادان و بی ‌خرد از آستین ظلم و ستمگری درآمد و بارگاه ملکوتی و بسیار باشکوه ائمه هدی (ع) در بقیع را با خاک یکسان و قلوب صدها میلیون شیعه جهان و اهل سنت محب اهل ‌بیت(ع) را جریحه ‌دار کردند.
این مرجع تقلید از محبان اهل ‌بیت در سراسر جهان خواست در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به سوگ بنشینند و خاطره آن را زنده نگهدارند.
آیت‌الله مکارم‌ شیرازی با محکوم کردن تخریب توهین ‌آمیز تمام آثار اسلامی در حرمین شریفین به ویژه قبور ائمه بقیع (ع) اظهار می دارد: 88 سال پیش در روز هشتم شوال، دست وهابیت نادان و بی ‌خرد از آستین ظلم و ستمگری درآمد و بارگاه ملکوتی و بسیار باشکوه ائمه هدی(ع) در بقیع را با خاک یکسان و قلوب صدها میلیون شیعه جهان و اهل سنت محب اهل ‌بیت را جریحه ‌دارکردند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تصریح می کند: انتظار روزی را می‌ کشیم که مسلمین جهان بیدار شوند و حق مشروع خود را مطالبه کنند و اداره امور فرهنگی حرمین شریفین را به دست گروهی از نمایندگان بصیر تمام کشورهای اسلامی بسپارند و دست وهابیت تندرو را از این مقدسات اسلامی کوتاه کنند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم عنوان می کند: نه تنها قبور ائمه بقیع (ع) بلکه تمام آثار تاریخی مکه و مدینه که هر کدام نشانه‌ای از عظمت اسلام و تاریخ گویای مسلمین جهان بود به سبب افکار سفیهانه تخریب شدند در حالیکه تمام جهانیان سعی دارند آثار تاریخی خود را که حکایت از ریشه‌ دار بودن تمدن آنها می‌ کند با هزینه‌ های بسیاری نگهداری کنند و برای تخریب آنها جرائم سنگینی قائلند ولی این نابخردان مهمترین آثار تاریخی اسلام و تمدن اسلامی را که قلوب مسلمین برای آن می ‌تپد به دست نابودی سپردند و جهان اسلام را از این گنجینه‌ های گرانقدر محروم ساختند و خسارت عظیمی به بار آوردند که با هیچ چیز قابل جبران نیست.
وی تاکید می کند: آنها این میراث‌ اسلامی را ملک شخصی می دانند و خیال می ‌کنند مکه و مدینه فقط به آنها تعلق دارد و هر کاری خواستند می‌ توانند با این مواقف اسلامی بکنند، جهان اسلام باید فریاد کشد که اینها ذخایری است متعلق به تمام مسلمین جهان .
این مرجع تقلید همچنین عنوان می کند: امیدواریم همانگونه که حرم امامین شریفین عسکریین (ع) که به دست وهابیان تخریب شد و به نحوی بسیار بهتر از گذشته در حال ساخت است، حرم ائمه بقیع(ع) نیز در آینده نزدیک باشکوهتر ‌از گذشته ساخته شود و مرهمی بر زخمهای جانکاه محبان گذارده شود.
مسلمانان حریت را به حرمین شریفین بازگردانند
آیت‌الله جعفر سبحانی نیز عنوان می کند: مسلمانان جهان از حاکمان نجد و حجاز می ‌خواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز‌گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت (ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند.
این مرجع تقلید سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع را عاشورای دوم دانسته و تصریح می کند: باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح می کند: هشتاد و هشت سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند.
وی می افزاید: مسلمانان جهان، از حاکمان نجد و حجاز می ‌خواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت (ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند و همه طوایف اسلامی را در انجام فرائض خود در زمان حج و عمره، آزاد بگذارند تا حرم امن الهی برای همه "حرم امن" گردد.
گذشت زمان، اثر دردناک تخریب قبور ائمه(ع) را از بین نخواهد برد
هشتم شوال، سالروز واقعه ای است جانکاه و غم انگیز برای محبان آل رسول(ص) اگر چه بیش از هشتاد و هشت سال از این واقعه دردناک و جنایت بی شرمانه می گذرد، اما هنوز این جنایت از یادها نرفته و بلکه هر سال که می گذرد، به شمار داغداران غم این روز افزوده شده و عظمت این فاجعه بیشتر نمایان می شود.
دوستی به خاندان رسول(ص) امری است که نه تنها به شیعیان، بلکه خطاب به همه مسلمانان بیان شده است، به همین دلیل این قبور پاک و نورانی در سالیان دراز مأوی و پناهگاه دل مؤمنان بوده است، چرا که این اماکن، محل فرود فرشتگان رحمت هستند.
جنایت تخریب قبور امامان مدفون در قبرستان بقیع همچنان لکه ننگی بر پیشانی عاملان این اقدام ننگین باقی مانده و در آینده نیز چنین خواهد بود. این اقدام جنایت بار از سوی مسلمانان سراسر جهان محکوم است. البته یک گروه از این عمل شرمسار نیست؛ یعنی همان فرقه منحرف و گمراه وهابیت که از روی جهل، بی خردی و لجاجت دیگر مسلمانان را تکفیر می کند و پیوسته مانع بازسازی و آبادانی این اماکن مقدس می شود. به طوریکه در سالهای اخیر حتی بیش از پیش با اتخاذ اقدامات سختگیرانه نسبت به حاجیان بیت الله الحرام و زائران قبر رسول گرامی اسلام(ص)، به آنان اجازه نمی دهد، در کنار مناسک حج، به عبادات دیگر همچون زیارت قبور اولیای الهی بپردازند. باور قلبی ما این است که گذشت زمان اثر دردناک تخریب قبور ائمه معصومین را از بین نخواهد برد، بلکه عزم مسلمانان برای بازگرداندن جایگاه شایسته و بایسته به این اماکن مقدس، بیش از گذشته راسخ خواهد شد.
کینه‌ وهابیت برای تمامی مسلمانان بو‌یژه شیعیان نامی آشناست؛ چراکه وهابیان سعودی همواره برای انهدام و تخریب قبور ائمه و اهل‌بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) تلاش‌ کرده‌اند و در این میان آثار دینی بی ‌شمار شهرهای مکه و مدینه، اماکن زیارتی این شهرها بیش از دیگر اماکن در معرض اعمال نابخردانه‌ سردمداران وهابی قرار‌گرفته ‌است و آنان در واقع با تخریب بقیع، احساسات مسلمانان را جریحه‌ دار و برای جداکردن مسلمانان از میراث درخشان اسلامی خود تلاش‌ کرده‌اند.
تخریب بقیع و قبور مطهر ذریه‌ رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، اهل‌ بیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌ و‌آله) و بهترین صحابه و خاندان ایشان از جنایتهای نابخشودنی سعودیهای وهابی در طول تاریخ است که تاکنون دوبار قلب شیعیان و عاشقان ائمه‌ اطهار را جریحه ‌دار و احساسات آنان را برانگیخته ‌است.
تلاش برای مرمت قبور بقیع
بسیاری از علما، فقها، شیعیان و حتی رهبران سیاسی، همواره برای مرمت و بازسازی بقیع تلاش ‌کرده‌اند که در این میان آیت الله حسن شیرازی بیش از سایر علما در این راه گام ‌برداشته ‌است و دیدارها و گفتگوهای متعددی با مقامات عربستانی و ارائه‌ سندها و مدارک مبنی بر ساخت و بازسازی قبور ائمه‌ بقیع از جمله‌ اقدامات این عالم بزرگ شیعی بوده ‌است، اما همواره موانع هدایت ‌شده از سوی وهابیان سعودی این تلاش را عملی نکرده ‌است.
اما در پایان با توجه به اقدامات ضداسلامی و روزافزون وهابیان سعودی برضد شیعیان، این سوال مطرح ‌است که آیا وهابیان هرگز نسبت به مصالح عظیم جامعه‌ مسلمانان اندیشیده‌اند؟! آیا آنها به فکر جلوگیری از نفوذ استعمارگران در کشورهای اسلامی بوده‌اند؟! آیا آنها در برابر نفوذ صهیونیستها در سرزمینهای اسلامی واکنش نشان داده‌اند؟ آیا اینقد ر که از بوسیدن قبر پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه ‌و‌آله) عصبانی می ‌شوند، از محاصره‌ اقتصادی کشورهای اسلامی، ناراحت‌ می‌ شوند؟!! 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.