اخباری که از افغانستان می‌رسد حاکی از سقوط آخرین ولایت این کشور به‌دست مبارزان طالبان است.

 پنجشیر زیبا در تصرف طالبان

۴۸ ساعت پس از تصمیم طالبان به تصرف پنجشیر این ولایت هم سقوط کرد. دیروز صبح بود که اعضای گروه طالبان فیلمی از بالا بردن پرچم طالبان در میدان مقابل استانداری پنجشیر پخش کرد. در همین زمینه ذبیح‌الله مجاهد در کنفرانس خبری خود در کابل دو عبارت خیلی کوتاه را با صدای بلند به‌زبان آورد؛ پنجشیر را تصرف کردیم و رهبران ولایت ناپدید شده‌اند. مجاهد تأکید کرد این دره زیبا کاملاً پاک‌سازی شده است.

وی در ادامه گفت: مبارزان پنجشیر هنگامی که طالبان خواستار مذاکره با آنان شده بود «پاسخ منفی» داده بودند. سخنگوی طالبان مدعی شد: این گروه پس از پاسخ منفی پنجشیر نیروهایش را به این ولایت اعزام کرده است.

مجاهد در ادامه کنفرانس خبری خود تأکید کرد برق و اینترنت ولایت پنجشیر که در هفته گذشته توسط این گروه قطع شده بود وصل می‌شود.

طالبان پیش از این، اقدام به مسدود کردن خطوط تلفن، اینترنت و برق در این منطقه کرده بود.‌

از آن‌طرف اما مقاومت پنجشیر هم اعلام کرده در همه مناطق راهبردی پنجشیر حضور دارد. مقاومت پنجشیر همچنین با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی مدعی شد دشمن اصلی این گروه در پنجشیر، پاکستان است نه طالبان. رهبران این ولایت تأکید می‌کردند طالبان به‌اندازه آن‌ها قدرت ندارد. اگرچه خیلی زود این پیام‌ها صورت کلی پیدا کرد و حوالی بعد از ظهر با انتشار صوتی از احمد مسعود همه‌چیز روشن شد. مسعود در این پیام صوتی که در جایی نامعلوم ضبط شده است گزارشی از روند اتفاقات در پنجشیر ارائه داد. او طالبان را مزدور خارجی‌ها و آینده افغانستان در حکومت طالبان را افغانستانی تاریک معرفی کرد. او اعلام کرد مقاومت در کل افغانستان به کارش ادامه خواهد داد. مسعود در این پیام که اثری از جنگ و تیراندازی در آن شنیده نمی‌شد، از عموم مردمان افغانستان خواست قیام کنند و برای عزت و شرف و افغانستان علیه طالبان به‌پا خیزند.

این پیام مسعود اگرچه ممکن است امید را در دل برخی از مردم افغانستان زنده کند، اما معلوم می‌کند پنجشیر سقوط کرده و عضوی از افغانستان جدید تحت حکومت طالبان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.