۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 769696

همان‌طورکه می‌دانید ایران کشوری خوش ‌آب‌وهوا بوده و مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. ممکن است در تابستان از گرمای هوا خسته شده باشید و بخواهید به دل طبیعت بزنید. اگر می‌خواهید روزهایی خنک را در تابستان سپری کنید، این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید

مکان های خنک ایران برای سفر در تابستان

در این گزارش دو مورد از باصفاترین جاهای دیدنی برای ایرانگردی در تابستان را به شما معرفی خواهم کرد.

مناطق خنک ایران

ایران، کشوری چهارفصل است که در آن مناطق مختلف با آب‌وهوای متنوع یافت می‌شود. کشورمان مناطقی دارد که مانند آن را در کمترین نقطه‌ای از جهان می‌توانید ببینید. در ایران شهرهایی وجود دارد که آب‌وهوای آن بسیار خنک بوده و محیطی ایده‌آل برای گذراندن تابستان به‌شمار می‌رود.

گردنه‌ حیران

این منطقه یکی از بهترین مکان‌هایی است که با رفتن به آن می‌توانید از گرمای تابستان فاصله گرفته و چند روزی را در شهری خوش‌آب‌وهوا سپری کنید. این گردنه یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شمال کشور است که آستارا را به اردبیل وصل می‌کند. در تقسیم‌بندی‌های استانی، این منطقه جزوی از استان گیلان محسوب می‌شود.

این گردنه با سه روستای حیران علیا، سفلی و وسطی فاصله کمی دارد که آن‌ها هم مناطق بی‌نظیری هستند. ریشه کلمه حیران از عبارتی تالشی گرفته شده که به‌معنای احاطه شده با ابر و مه است. یکی از ویژگی‌های این مطقه، این است که در همه فصل‌های سال، ابرها آن را احاطه کرده‌اند.

همانطور که گفت شد، گردنه حیران بین آستارا و اردبیل واقع شده و یک سر آن جنگل بوده و سمت دیگر آن یک دره است که همین موضوع این گردنه را به یکی از منحصربه‌فردترین مناطق کشور تبدیل می‌کند. رود ارس که نقطه صفر مرزی کشور و آذربایجان محسوب می‌شود، از دره‌ای می‌گذرد که کنار این گردنه است. مطمئن باشید زیبایی‌هایی را که در این راه مشاهده می‌شود، در کم‌ترین نقطه‌ای از کشور می‌توان دید؛ پس برای رفتن به این مکان دست‌دست نکنید.

اهمیت گردنه حیران

این منطقه از اهمیت سیاسی و جغرافیایی بالایی برخوردار بوده و افراد زیادی درطول سال به آن سفر می‌کنند. وجب‌به‌وجب این گردنه پر شده از مناطقی که گردش در آن را با هیچ چیز عوض نخواهید کرد؛ پس حتما در روزهای گرم تابستان به آن سفر کنید. ابتدای این مسیر با تونل‌هایی از ابر مواجه خواهید شد و وجود انواع حیوانات اهلی کنار جاده، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. افراد زیادی برای ایرانگردی این مسیر رویایی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند روزهای خاطره‌انگیزی را در آن داشته باشند.

بیشتر اهالی گردنه حیران به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند و از این روش‌ها امرار معاش می‌کنند. به‌دلیل توریستی بودن این منطقه، افراد زیادی در آن خدمات رفاهی راه‌اندازی کرده‌اند تا بتوانند با این کار درآمد کسب کنند. این امکانات درحال افزایش هستند و می‌توان نتیجه گرفت که تا چند سال آینده، حیران به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل می‌شود. تله‌کابین حیران یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که با آن می‌توانید مسیری ۱.۵ کیلومتری را طی کنید. این مسیر بسیار زیبا و منحصربه‌فرد بوده و می‌توانید از آن زیبایی‌هایی بی‌نظیری را از این گردنه مشاهده کنید.

قلعه رودخان

حرف از استان گیلان است؛ پس بد نیست یکی‌دیگر از جاذبه‌های گردشگری این استان باصفا را معرفی کنیم. این قلعه یکی از مکان‌های دیدنی شهرستان فومن به‌حساب می‌آید که در ۲۰ کیلومتری این شهر واقع شده است. این بنا روی ارتفاعات حیدرآلات و بین درختان سربه‌فلک کشیده این منطقه قرار دارد. ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا بین ۶۵۰ تا ۷۱۰ متر بیان شده است. شاید شما هم مثل من باشید و زمانی که نام قلعه را می‌شنوید، مکان‌هایی متروکه و ترسناک در ذهنتان می‌آید.

درباره همه بناهای قدیمی، داستان‌هایی شنیده می‌شود که کم‌وبیش واقعیت دارند. معمولا قلعه‌ها دیوارهایی بلند و محکم داشتند که از ورود دشمنان جلوگیری می‌کرد. این ساختمان‌ها معماری خاصی داشتند که بیانگر اطلاعات متفاوتی از آن دوران است. بسیاری از اهالی فومن، اعتقاد دارند که اجنه در قلعه رودخان زندگی می‌کنند و آن را مکانی وحشتناک می‌دانند. به ‌نظر من، اگر خودتان این بنای باشکوه را مشاهده کنید، نظرتان درباره این باورها تغییر می‌کند؛ بس که این قلعه زیبا است.

اهمیت قلعه رودخان

این بنا روی منطقه‌ای هموار بین دو کوه ساخته شده و به‌همین‌دلیل پله‌های زیادی در آن وجود دارد که دسترسی به بخش‌های مختلف قلعه را برایتان فراهم می‌کند. تعداد زیاد پله‌های ساخته شده در این مکان باعث شده که به آن قلعه هزارپله نیز بگویند. همچنین می‌توان از حسامی، سکسار، سگسار و سگسال به‌عنوان دیگر نام‌های این قلعه یاد کرد.

تاریخ‌دانان نظرات مختلفی درباره زمان ساخت این مکان دارند و هنوز سالی قطعی برای ساخت آن بیان نشده است. برخی می‌گویند قلعه رودخان را در دوران حکومت ساسانی و ابتدای ورود اسلام به ایران ساخته‌اند. این قلعه در دوران سلجوقیان بازسازی شد و حتی در آن دوران یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های اسماعیلیان به‌شمار می‌رفت. این مکان محل سلطنت بسیاری از پادشاهان بود و تا زمان زندیه نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت.

من سعی کردم در این مطلب اطلاعاتی کامل را درباره قلعه رودخان و گردنه حیران برای شما شرح بدهم. این مناطق جز بهترین مکان‌ها برای ایرانگردی در تابستان محسوب‌ می‌شوند؛ شما می‌توانید در آن‌ها هوای پاک و خنک را تنفس کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.