بهار سال جاری بود که ۲ زلزله شدید شهرستان‌های گرمه و جاجرم را لرزاند و باعث خسارت دیدن بیش از هزار منزل مسکونی شد، تاخیر در دریافت مصوبه دولت و تعلل مسئولان، باعث شد ۱۴۳ خانواده زلزله زده با وجود قرارگرفتن در فصل پاییز، همچنان در چادر زندگی کنند.

پاییز فرارسید؛ زلزله‌زدگان خراسان‌شمالی همچنان در چادر/مسئولان بشتابند

۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که ۲ زلزله ۵.۵ و ۵.۲ ریشتری منطقه سنخواست در شهرستان جاجرم را لرزاند و ۳ شهرستان را تحت تأثیر خرابی‌های خود قرارداد، این زلزله به گفته کارشناسان باعث تخریب و یا آسیب دیدن جزئی و کلی به هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی شد.

تأخیر در مصوبه دولت/ تصویب در تیرماه ابلاغ پس از ۲ ماه!

پس از حدود یک ماه و نیم از وقوع زلزله یعنی در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ بود که مصوبه دولت در رابطه با زلزله‌زدگان مصوب شد اما شاید به دلیل نبود عزمی قوی این مصوبه پس از گذشت بیش از ۲ ماه تأخیر یعنی در تاریخ ۲۱ شهریورماه سال جاری ابلاغ شد و طبق این مصوبه تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به زلزله‌زدگان شهری و ۸۰ میلیونی به زلزله‌زدگان روستایی ارائه می‌شد.

با تأخیر چند ماه در این موضوع، زمانی طلایی برای ساخت‌وساز ازدست‌رفته و با ورود به فصل سرما هم‌ روند بازسازی کند می‌شود و هم ۱۴۳ خانواده ساکن در چادرها باید سختی سرمای پاییز و زمستان را ببینند.

تا ۳ ماه آینده منازل زلزله‌زدگان آماده شود!

در مردادماه بود که دومین جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده تشکیل شد و مشکلات و مردم این مناطق بر روی کاغذ مورد ارزیابی قرار گرفت.

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان‌شمالی در این جلسه اظهار کرد: نگاه ویژه به مناطق زلزله‌زده را معطوف به خانواده‌هایی که در چادرها اسکان دارند دانست.

شجاعی بابیان اینکه ۱۴۳ خانواده در چادر زندگی می‌کنند، اظهار کرد: بازسازی مسکن این خانوارها باید در اولویت قرار گیرد و ارتباطی به شهرستان و روستا و مناطق ندارد.  

وی گفت: مسکن این خانواده‌ها باید تا سه ماه آینده تحویل داده شود ضمن آنکه اگر خانواده‌ای در چادر شرایط مساعد برای زندگی ندارد باید در منازل استیجاری به‌صورت موقت اسکان داده شوند.

استاندار خراسان‌شمالی از اختصاص اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومانی تسهیلات جهت احداث، بازسازی و مرمت برای واحدهای شهری، تجاری و روستایی و ۴۵۰ میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض برای مناطق زلزله‌زده خبر داد و تصریح کرد: دغدغه ما تسریع در ساخت مسکن برای این مردم است و در زلزله اخیر تمام بخش‌های اجرایی استان و اجزای حاکمیت استان پای‌کار بودند و هیچ کوتاهی در این حوزه صورت نگرفته است.  

وی به حوزه بانک‌ها نیز اشاره کرد و افزود: تمام بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات حتی برای افرادی دارای چک برگشتی هستند.  

پس از گذشت حدود ۲ ماه از اتمامِ‌حجت آقای استاندار، همچنان ۱۴۳ خانواده در چادر هستند و از مبالغ بلاعوض نیز خبری نیست.

تاخیر چند ماهه در ابلاغ مصوبه دولت

سجادی اظهار کرد: ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان خراسان‌شمالی بعد از زلزله اردیبهشت‌ماه سال جاری، با استقرار در محل و تشکیل پرونده و نظرات کارشناسی برای اعطای وام به واحدهای تخریب‌شده اقدام کرد.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده از وام‌های ۲۰ میلیونی بند واو تبصره ۱۶ خبر داد و اظهار کرد: این وام‌های خرد باعث شد تا بانک‌ها از افرادی که این وام را دریافت کردند ضامن زنجیره‌ای قبول نکرده و از تعداد صدها متقاضی فقط چند نفر موفق به اخذ وام بازسازی شدند.

کمیته امداد و بهزیستی تاکنون کمکی نکرده‌اند

سجادی در ادامه بیان کرد: بنیاد مستضعفان روزانه ۱۹ هزار و ۸۳۰ پاکت سیمان به این ستاد پرداخت می‌کند، ولی کمیته امداد و بهزیستی تا امروز هیچ وامی به متقاضیان پرداخت نکرده و حتی بارها با آن‌ها مکاتبه شده تا یک وام پنج‌میلیونی بلاعوض برای زیربنا اعمال شود ولی اقدامی انجام ندادند.

وی اعلام کرد: از ۶۵۰ واحد روستایی و ۱۵۰ واحد شهری که برای بازسازی معرفی شدند ۲۳۴ واحد اجرای فونداسیون،   ۱۶۶ ستون و ۲۲ سقف و ۳ واحد دیوارچینی و پیشرفت فیزیکی تاکنون انجام‌شده است.

کمیته امداد: مشکل نبود اعتبار است/ پرداخت اقساط وام ها توسط بنیاد مسکن دارای بروکراسی طولانی است 

برات سلیمی، مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی خراسان شمالی اظهار کرد: کمیته امداد هیچ مشکلی با پرداخت کمک بلاعوض و یا وام پیش از موعد به بازسازی منازل زلزله زده ندارد اما مشکلی که وجود دارد نبود اعتبار است.

وی گفت: بنیاد مسکن  برای تعیین اعتبار لیست اشخاص اعلام شده از سوی کمیته امداد را با تآخیر انجام داد.

این مقام مسئول تاکید کرد: طی پانزده روز آینده هزینه ها تعیین شده و پس از تامین اعتبار بلافاصله کمیته امداد کمک بلاعوض بیست میلیون تومانی را به مددجویان تحت پوشش این نهاد که در شهرستان گرمه و جاجرم ۹۲ مددجو و در مانه و سملقان ۱۴ مددجو تحت پوشش هستند، پرداخت می‌کند.

سلیمی در ادامه گفت: اگر قرارداد پیمانکار جهت بازسازی منازل زلزله زده با کمیته امداد بسته شود، صفر تاصد کار را انجام می‌دهیم و پیمانکارانی که به و ما نیز به آنها اعتماد داریم بدون وقفه کار را پیش می‌برند.

وی ادامه داد: زمانیکه قرار داد با بنیاد مسکن منعقد می شود، این نهاد وظیفه دارد تا در آزادسازی اقساط تسریع کند و کارها را با سرعت بیشتری پیش ببرد.

معادله پیچیده نیست، کم‌کاری شده است/ ۱۲۸ روز پس از زلزله فقط ۳ منزل در مرحله دیوار چینی

اگر به اظهارات مسئول ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده نگاهی بی اندازیم مشخص می‌شود تمام وام‌هایی که تاکنون پرداخت‌شده و یا کارهای بانکی‌شان در حال انجام است، از محل سهمیه بهسازی منازل روستایی بود و طبق اعلام وی، این وام‌ها بلافاصله پس از بررسی‌های اولیه مناطق زلزله‌زده نیز قابل پرداخت بوده است، اما کارشکنی بانک‌ها و تأخیر در تائید پرداخت از این محل مورد نظر و نبود عزمی جدی در استانداری و شاید وجود بروکراسی های زائد در اداراتی مانند بنیاد مسکن و کم‌کاری نمایندگان مردم در مجلس شواری اسلامی باعث این شد تا شاهد تأخیر در پروسه ساخت‌وساز منازل زلزله‌زدگان باشیم، تا در اول پاییز فقط ۳ منزل مسکونی به مرحله دیوارچینی رسیده باشد!

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.