بازیگر نقش عقیل در سریال افرا، از چالش‌ها و چگونگی ایفای این نقش گفت.

دلم خیلی برای «عقیل» می‌سوزد/ مخاطبان «افرا» منتظر اتفاقاتی جذاب باشند

به گزارش قدس آنلاین، هامون سیدی بازیگر سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی مشترک کامبیز دارابی و مجید مولایی که این شب ها روی آنتن شبکه یک سیما می رود، متولد  سال ۶۴ در گیلان است. او فعالیت خود را در کلاس‌های انجمن سینمای جوان رشت شروع کرد و آن زمان تئاتر را به صورت جدی تجربه کرد و در عرصه تئاتر جدی‌تر ادامه داد. با این حال در سال ۱۳۷۷ وقتی تنها ۱۳ سال داشت، در فیلم «هدف سخت» به کارگردانی هوشنگ درویش پور جلوی دوربین رفت.

هامون بعد از سال‌ها فاصله از کار تصویر و حضور نه چندان مستمر در تئاتر، سال ۱۳۹۴ با سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی وارد قاب تلویزیون شد.

در ادامه فعالیت حرفه‌ای خود را با تئاترهای «فیشر آباد و دو داستان دیگر»، «نمایش آشپزخانه» و نمایش «قیقاچ» ادامه داد. مهم‌ترین اثر سینمایی هامون سیدی در سال ۱۳۹۶ فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی و نویسندگی برادرش هومن سیدی است. سیدی با بازی در این فیلم توانست در میان مخاطبان سینما شناخته شود.

هامون سیدی در سال ۱۳۹۷ در فیلم «طلا» هم به ایفای نقش پرداخت. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته است.

در این فیلم دیگر بازیگران همچون هومن سیدی، نگار جواهریان و احترام برومند حضور داشته‌اند. او در «طلا» نقش برادر «منصور» (با بازی هومن سیدی) را بازی می‌کند و شباهت این دو برادر در این فیلم، بیش از پیش توجه تماشاگران را جلب کرد. از میان فیلم‌های کوتاهی که هامون سیدی در آن‌ها حضور داشته می‌توان «رفتن»، «همه ما به جهنم می‌رویم» و «انبار» را نام برد.

از کارهای او در تئاتر هم می‌توان به نمایش های «دسترس»، «پونز»، «دراماتورژ»، «نفرین قحطی زده‌گان»، «چه کسی شلیک کرد؟»، «بیست و پنج درصد»، مجموعه تئاتر «دیوار چهارم»، «دیر راهبان»، «آشپزخانه»، «فیشر آباد و دو داستان دیگر» و «قیقاج» اشاره کرد.

به بهانه پخش سریال افرا با این بازیگر گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید؛

هامون سیدی بازیگر سینما و تلویزیون درباره ارزیابی خود از پخش سریال «افرا» گفت: سریال «افرا» در وهله اول برای من یک سریال با روایتی در جغرافیای سرسبز و زیبای گیلان است که لحظه لحظه و نما به نمای آن برایم یادآور خاطراتی خوش، چه از جریان نفسگیر تولید و چه زندگی شخصی خودم در این خطه است. منطقه‌ای خوش آب و هوا با مناظر طبیعی چشمگیر و مردمانی به زلالی آب و سبزی درختان که نمود آن را در سریال «افرا» نیز می‌توانید به خوبی حس کنید. گیلان جایی است که من در آن پرورش پیدا کردم. جایی که در آن بزرگ شدم و رشد کردم و به گیلانی بودنم افتخار می‌کنم. به ویژه الان که «افرا» روی آنتن است و بازخوردهای مثبتی را از سوی مردم می‌بینم، از حضورم در این پروژه به شدت رضایت دارم.

او درباره انتخابش برای بازی در این سریال و اینکه چطور به این شخصیت نزدیک شده، گفت: گفتم که من بچه گیلانم و آنجا بزرگ شدم و قد کشیدم. ضمن اینکه عاشق لهجه گیلانی هم هستم. زمانی که بهرنگ توفیقی بازی در این سریال را به من پیشنهاد داد و به من اعتماد کرد، خوشحال شدم و خدارا شکر کردم. فقط به این فکر می‌کردم که چگونه بازی اش کنم تا ابعاد مختلف کاراکتر عقیل جنبه‌های عینی قابل باوری پیدا کند و برای مخاطب ملموس باشد. در واقع، چون من کاراکترهایی مثل عقیل را تا حدودی می‌شناسم و با روحیاتشان آشنا هستم، در ذهنم تصویرسازی‌هایی کردم و در مواجهه با متن و شناخت شخصیت، به مشکل خاصی برنخوردم. ضمن اینکه به خاطر شناختم از آقای توفیقی و سبک کارهایش و اینکه ساخته هایش را دیده بودم، دوست داشتم با او کار کنم و خدا هم به من لطف کرد و با محبت سازندگان، نقش عقیل به من رسید.

این هنرمند افزود: «افرا» چنان شرایط تولید مناسبی داشت و گروه همدلی کنار هم جمع شده بودند که واقعا بعد از پایان تصویربرداری تا امروز همچنان دلتنگ بچه‌ها هستم؛ چرا که همه اعضای پروژه با تمام وجود کار کردند. از بهرنگ توفیقی و محمدکامبیز دارابی تشکر می‌کنم که مدیریت خوبی در پشت صحنه داشتند و حاصل این همدلی و دوستی، سریالی از آب درآمده که مردم هم خوشبختانه آن را دوست دارند.

سیدی در پاسخ به اینکه اگر خودش جای عقیل بود، چه راهی را انتخاب می‌کرد، توضیح داد: اگر شخصاً جای عقیل بودم، نمی‌دانم در برخورد با چنین موقعیتی چه کار می‌کردم، اما این را می‌دانم که دلم خیلی برای عقیل می‌سوزد. این کاراکتر هنوز که هنوز است با من زندگی می‌کند و همچنان دغدغه‌ها و خواسته هایش از زندگی برایم محل تفکر و اندیشه است.

او درباره اینکه برای نقش خودش چقدر ایده و نظر به گروه می‌داد، اظهار داشت: هر بازیگری وقتی متن را می‌خواند و سر صحنه می‌رود، قاعدتاً چندین ایده در ذهنش می‌آید و با کارگردان مشورت می‌کند. من با آقای توفیقی صحبت می‌کردم و سوال‌هایی می‌پرسیدم و جواب هایش را گوش می‌کردم. در کل تلاش می‌کردم همان چیزی که می‌خواستند را اجرا کنم. کارگردان خیلی به من برای پرورش و اجرایی شدن نقش عقیل کمک کرد و از این بابت مدیون او هستم، چون نکته‌هایی را به من می‌گفت که بسیار برایم آموزنده، کاربردی و طلایی بود.

این بازیگر درباره چگونگی واکنش‌های مخاطبان درباره این سریال و نقش او و اینکه چه سوالاتی در این باره می‌پرسند، گفت: پیام‌های مردم عزیز کشورم را می‌خوانم و خوشحالم که واکنش‌ها خیلی مثبت بوده و تا امروز که نیمی از سریال گذشته، بسیار به من لطف داشته اند. هرچند باید اعتراف کنم من هنوز در این عرصه درس پس می‌دهم، ولی به هر حال امیدوارم نقشی که بازی می‌کنم و اثری که در آن حضور می‌یابم، به خروجی‌ای برسد که در نهایت احترام به مخاطب، در لحظه لحظه آن احساس و درک شود، چون من چه روی صحنه تئاتر و چه مقابل دوربین با تمام وجود کار می‌کنم. در نهایت امیدوارم مردم هم نقش عقیل را دوست داشته باشند و برای برخی‌ها هم که شاید این کاراکتر را به هر دلیلی نمی‌پسندند، احترام قائلم. اما تأکید می‌کنم من با تمام وجود در این سریال بازی کردم و اگر کاستی‌ در اجرای نقش داشته ام، از مخاطبان می‌خواهم من را ببخشند. در واقع بزرگترین دغدغه زندگی حرفه‌ای من همین اهمیت دادن به مخاطب است.

او همچنین افزود: مدیوم تلویزیون، تئاتر و سینما خیلی برای من متفاوت است. سینما از نظر من یک پرده بزرگ است که کوچکترین پلکی که می‌زنی در کادر عریض آن دیده می‌شود. تلویزیون در حد وسط وجود دارد و البته ناگفته نماند رسانه‌ای است که فرصت بازی در نقش‌های بیشتری را داری. من از تئاتر شروع کردم و عاشقانه دوستش دارم. خیلی هم ناراحت هستم که شیوع کرونا روی تئاتر تاثیر منفی گذاشته است. امیدوارم زودتر کرونا تمام شود خودم دلتنگ صحنه تئاتر هستم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.