رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که احساس می‌کند روابط با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، از زمان ورود وی به کاخ سفید "شروع خوبی" نداشته است.

اردوغان: شروع خوبی با بایدن نداشتیم

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با اشاره به روابط کشورش با آمریکا گفت: امیدوارم که به عنوان دو کشور عضو ناتو بتوانیم همانند دوست با یکدیگر رفتار کنیم نه به صورت خصمانه. اما اوضاع کنونی نشان دهنده روابط خوب بین دو کشور نیست.

وی همچنین گفت که با دولت‌های قبلی آمریکا یعنی جورج بوش پسر، باراک اوباما و دونالد ترامپ روابط خوبی داشته اما نمی‌تواند بگوید که از آغاز روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا روابط به خوبی آغاز شده است.

اردوغان همچنین گفت، پیش از روی کار آمدن بایدن از واشنگتن ناراضی بود به ویژه بابت حذف آنکارا از پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ پس از آنکه دولت ترکیه قرارداد خرید چند میلیارد دلاری سامانه‌های دفاعی موشکی روسیه موسوم به اس-۴۰۰ را امضا کرد.

وی ادامه داد: اف-۳۵ را خریدیم، ۱.۴ میلیارد دلار پول دادیم و اف-۳۵ را به ما تحویل ندادند. برای ما اما سامانه‌های دفاعی موشکی روسی انجام شد و به ما تحویل داده شد. برگشت به گذشته غیرممکن است. آمریکا باید این را بفهمد. ترکیه صادقانه رفتار کرد اما متاسفانه آمریکا این طور نبود و نیست.

اردوغان با اشاره به افغانستان و بی ثباتی پس از خروج اخیر آمریکا و تسلط طالبان، تاکید کرد: این ایالات متحده است که باید در صورت خروج گسترده شهروندان افغان هزینه آن را بپردازد. ما اکنون هزاران مهاجر و پناهجو در کشور داریم و قابل توجیه نیست که ترکیه باز هم به روی مهاجران باز باشد و آنها را بپذیرد.

رئیس جمهوری ترکیه در مورد دولت جدید طالبان در افغانستان نیز گفت: مایه تاسف است که در اوایل ماه جاری میلادی هنگامی که کابینه تماما تشکیل شده از مردان تندرو تشکیل شد، یک رهبری فراگیر شکل نگرفت. سیگنال‌هایی در حال مشخص شدن است که نشان از تغییرات می دهد و حاکی از آن است که شرایط فراگیرتری در دولت جدید افغانستان وجود دارد. اگر چنین گامی برداشته شود، می‌توانیم به بحث بپردازیم که با این دولت جدید چه می‌توانیم انجام دهیم.

اردوغان درباره دیدار برنامه‌ریزی شده خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوچی در دریای سیاه در ۲۹ سپتامبر نیز گفت که آنها درباره روابط دوجانبه و سوریه به ویژه وضعیت ادلب، آخرین پایگاه شورشیان در این کشور، گفتگو خواهند کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین به درخواست خود برای اصلاح سازمان ملل پرداخت و گفت، گام اساسی برای حذف حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت را از طریق جلسه فوق العاده مجمع عمومی در صورت لزوم پیشنهاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.