سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه تاکید کرد، پکن همچنان به این اصل که طرف اولی نباشد که از تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند، متعهد مانده و این موضع ثابت و مشخص است.

پکن: طرف اول برای استفاده از سلاح هسته‌ای نخواهیم بود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیشتر شا زوکانگ، معاون پیشین دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی گفته بود که پکن باید این سیاست را کنار بگذارد تا بتواند مقابل ائتلافهای جدیدی که واشنگتن ایجاد میکند مثل "آکوس"، مقاومت کند.

با این حال هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: سیاست هسته‌ای چین روشن و استوار است. چین به طور فعال ممنوعیت کامل و حذف سلاح‌های هسته‌ای را ترویج می‌کند. چین متعهد است که هرگز و تحت هیچ شرایطی ابتدا از سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکند.

به تازگی انگلیس، آمریکا و استرالیا در تلاش برای مقابله با قدرت فزاینده چین از امضای یک عهدنامه ویژه برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی موسوم به آکوس خبر دادند. این اقدام با محکومیت چین روبرو شد. این شراکت به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای داشته باشد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، پکن با گروه "دیالوگ امنیتی چهارجانبه" مخالف است چون در میان کشورهای منطقه آسیا – اقیانوسیه "بی نظمی" ایجاد میکند. این سخنگو با اشاره به نشست اخیر این گروه در واشنگتن، برخی کشورها را به اغراق کردن درباره خطر ادعایی از سوی چین متهم کرد.

این گروه چهارجانبه یک شراکت امنیتی میان استرالیا، ایالات متحده، هند و ژاپن است که به شکلی ضمنی برای مقابله با قدرت نظامی و دیپلماتیک چین در منطقه آسیا – اقیانوسیه ایجاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.