استاندار سمنان با بیان اینکه نرخ بیکاری در سطح استان ۸.۵ درصد است، گفت: میزان متوسط بیکاری کشور ۸.۸ درصد محاسبه شده که نشان می‌دهد در این شاخص وضعیت سمنان بهتر از میانگین کشوری است.

نرخ بیکاری استان سمنان ۸.۵ درصد است/ ۶۵درصد سمنانی‌ها واکسن زدند

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا آشناگر پیش از ظهر امروز در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در سمت استانداری سمنان به میزبانی سالن یادگار امام (ره) استانداری با بیان اینکه سمنان در برخی شاخص‌ها توانسته عملکرد خوبی داشته باشد بیان کرد: در مواردی نظیر نرخ بیکاری از نرم کشوری پایین‌تر هستیم برای مثال بیکاری در سال ۹۹ حدود ۷.۵ درصد بود که میزان میانگین کشوری در همان سال ۹.۶ درصد اعلام شد همچنین در سال جاری نیز نرخ بیکاری استان سمنان ۸.۵ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۸.۸ درصد گزارش می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری برای توسعه استان سمنان فراوان است، بیان کرد: برنامه‌ریزی ها در سال‌های اخیر بر روی همین ظرفیت‌ها بود و علی رغم تحریم‌ها و کرونا و… توانستیم بخش زیادی از این موارد را عملیاتی کنیم.

جذب ۸۵ درصدی اعتبارات

استاندار سمنان با بیان اینکه از عملکرد تیم اجرایی در استان سمنان کاملاً راضی هستم، ابراز کرد: هشت گام برای نیل به این اهداف توسعه‌ای در استان تعریف شد که آب پایدار، استفاده از فرصت گردشگری برای تبدیل معبر به مقصد، ایجاد صنایع تبدیلی و بنگاه‌های اقتصادی و تاکید بر استفاده از انرژی خورشیدی از جمله آنها بود از سوی دیگر برای اعتبارات استانی و رشد متوازن در سنوات گذشته به خصوص در زمینه بودجه‌های ملی نیز بر اساس پروژه‌ها گام‌های خوبی برداشته شد.

آشناگر با بیان اینکه برای مثال در سفرهای دولت به استان سال ۹۵ و ۹۶ جمعاً پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد، بیان داشت: کل اعتبارتی که در زمینه پروژه‌ها تفاهم شد دو هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان و همچنین سر جمع اعتبارات جذب شده برای پروژه‌ها سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود حال آنکه از این میزان اعتبارات فقط ۱۵ درصد جذب شده بود که در سه سال اخیر ۸۵ درصد دیگر نیز جذب شد.

وی با بیان اینکه در زمینه اعتبارات تملک دارایی نیز باید گفت که میزان مصوب ۷۲۹ میلیارد تومان بود اما ۳۷۰ میلیارد تومان تخصیص یافت، افزود: ۱۵۷ پروژه در این زمینه تعریف شد که ۶۲ پروژه کاملاً اجرا و مابقی آن قریب ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کم آبی مشکل جدی

استاندار سمنان با بیان اینکه برای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد و امسال برای یک پروژه ۷۰۰ میلیارد پیش بینی شده است که نشان می‌دهد عزم جدی تری در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، بیان کرد: برای ستاد تسهیل در سال جاری اصلاً سقفی گذاشته نشده و این به ما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشیم.

آشناگر با بیان اینکه یکی از موانع جدی توسعه استان سمنان کم آبی است، بیان داشت: ۱۰ درصد استان مناطق کوهستانی ۸۰ درصد کویری و مابقی در نواحی معتدل قرار دارد و میزان نزولات آسمانی فقط ۱۳۴ الی ۱۴۰ میلیمتر برآورد می‌شود که نشان از خطر جدی کم آبی در استان دارد.

وی با اشاره به اینکه تبخیر بالا و برداشت زیاد از حد منابع آبی در کنار کاهش بارندگی متأسفانه مشکلات آب استان را افزون کرده است، گفت: ۱۰۰ درصد استان سمنان در سال‌های اخیر تحت پوشش کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی برای مقابله با اضافه برداشت قرار گرفت که یکی از راهکارهای مدیریت مصرف است.

واکسیناسیون انجام می‌شود

استاندار سمنان با بیان اینکه در دراز مدت باید آب مورد نیاز سمنان از استان‌های دیگر تأمین شود و راهی جز این نیست، تاکید داشت: استفاده از آب خزر برای استان سمنان یکی از راه کارها است که در این راستا تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای فلات مرکزی خوشبختانه اخذ شده و مجوز زیست محیطی نیز دارد همچنین ایجاد ردیف بودجه کشور با تلاش نمایندگان مجلس انجام گرفته و طرح تأمین مالی این پروژه نیز مصوب شده است.

آشناگر درباره مسیر جاده‌ای استان سمنان نیز، توضیح داد: طرح حرم تا حرم به صورت مستمر دنبال می‌شود از سوی دیگر دو فرودگاه استان سمنان با مشارکت مردم و کمک دولت تکمیل شده و پروازهای آنها نیز راه اندازی اما کرونا متأسفانه سبب شد تا دوباره این فرودگاه‌ها از رونق بیفتند.

وی در پاسخ به این سئوال  و درباره بخش بهداشت و درمان استان، با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان طی سال‌های اخیر دو برابر شده است، گفت: افزایش ۵۰ درصدی تخت‌های آی سی یو نشان از توجه ویژه دولت به بخش بهداشت و درمان بوده است.

استاندار سمنان در خصوص کرونا نیز گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان سمنان واکسینه شده و به زودی می‌توان گفت تمام جمعیت استان واکسینه می‌شوند که البته باید این مهم را مدیون خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود، سپاه و همچنین مردم باشیم که در رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون در زمره استان‌ها برتر محسوب می‌شویم.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.