۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 771041

رسانه ملی در یک اغازی دیگر

حمزه واقعی/پژوهشگر ارشد مطالعات میان رشته ای
رسانه ملی در یک اغازی دیگر

 حوزه فرهنگی و رسانه ای ما در یک" آغازِ" دیگر قرار گرفته است. آغازی که باید در مسیر "انجام" جدی گرفته شود و راه نیز در همان مسیری تنظیم گردد که رهبر فرزانه انقلاب به خوبی آن را چراغبانی و نشانه گذاری کرده اند. "جهادِ تبیین" دقیقا عرصه ای است که حوزه فرهنگ و رسانه ما در آن چنان به ایفای نقش بپردازد که  نقش های بدلی نتوانند حتی دراندازه پرده خوانی ذهن مردمان ما را به گرو بردارند. فضای رسانه های رسمی در این میدان باید دست برادری به فضای مجازی بدهد واز این ظرفیت بی بدیل بهره گیرد. این هم افزایی ظرفیت ها وقتی رسانه قدرتمند دیداری- شنیداری را هم در کنار خود داشته باشد به توانی چند برابر ضریب یافته خواهد رسید. توجه داریم که میانِ فرمانِ "جهادِ تبیین" و فرمانی که به رئیس جدید صدا و سیما داده شده وفرمان "جهاد تبیین"فاصله ای ۲ روزه است

 و این فرمان را نیز می توان در راستای وذیل و ظل همان فرمان تحلیل کرد. در همان راستا هم هست وقتی حضرت آیت الله خامنه ای، رسانه‌ی ملی، را در ترازِ" دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور " می دانند و البته می خواهند. هرکدام از این سرفصل ها خود می تواند "بهاری فصل" ی باشد پر از زایش و رویش که نتیجه اش شکوفایی معرفتی و استغنای فکری جامعه و آحاد آن است. در ادامه فرمان به دکتر پیمان جبلی، می خوانیم: " هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هائی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ی انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید " و این یعنی رسانه قدیمی باید نگاه نو کند و راه و روش نیز هم؛ چه ان که رسیدن به این قله ها به همان روش پیشین میسر نیست که اگر بود، الان ما در جنگ روایت ها، دست برتر را داشتیم و در خبرِ اول هم باز در میان رسانه ها اول می شدیم. جایی که امروز هستیم تا افق طراحی شده توسط رهبر فرزانه انقلاب، فاصله ای بسیار دارد هرچند گام های بلندی هم برداشته شده است. طرح ها هم درانداخته شده است و شاید ناظر به همین برنامه ها باشد که حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جدید را " به بهره‌مندی از طرح های بلندمدت و ناتمام "دوره‌ی مسئولیت دکتر علی عسکری "توصیه" کرده اند. با این همه انتظار می رود با رئیس نو به ساحتی نو برسیم که صدا و سیما رسانه اول و مرجع ایرانیان و دیگر ملل بشود. قطعا با تلاش جهادی و همراستا با ریل گذاری رهبر انقلاب. این شدنی است و ما می توانیم به جایگاه بایسته برسیم.

باید توجه کنیم شرایطی که در ان به سر می بریم،رسانه ها به طرز خطر ناکی،بورها،انگاره ها،ذهنیت ها وذائقه ها وهمچنین  مبانی فکری-فر هنگی،بینشی-اعتقادی و هنجاری را مورد هدف قرار داده اند ودرست به همین دلیل رسانه ها را دانش قدرت واستیلا ،نام نهاده اند.

صدا وسیما در این اغاز،نیازمند یک تحول،ژرف کاوی،شتاب رسانه ای به شدت جدی تری است.

صدا وسیما رسانه ای ست که کثرت ظهورات ان زیاد است، اما وحدت مبانی ان، دچار اختلال شده است ،اما باید دید این عرصه متکثر ،چگونه در یک افق معنایی قابل جمع اند. از سوی دیگر،شاکله رسانه ملی،نیازمند  خوانش تازه ای ست،به نظر می رسد این شاکله  راغبار زمان فرا گرفته است وروند های مو جود قادر نیستند،تایک رسانه بر کشیده که درقواره ی جهانی ظاهر  شود ونیازهای به شدت شتابناک را پاسخ گو باشد.

رسانه ملی می تواند با این نگاه نو که رهبر فرزانه انقلاب،افق ان را ترسیم کردند ،در قواره ای حرفه ای ظاهر شود وپر شتاب واندیشه ورزانه ،به نقطه ای برسد که همه ی ابعاد زندگی مردم را ارتقاء دهد وعنی سازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.