حجت‌الاسلام یوسفیان با بیان اینکه روایات متعدد راه دستیابی به مقام قرب را حرکت بر مبنای معرفت امام زمان(عج) معرفی می‌کند، گفت: آنچه به عبور ایمن از بحران‌های آخرالزمان کمک می‌کند، بینش مبتنی بر معرفت امام(ع) است.

معرفت امام عصر (عج) راه عبور ایمن از بحران‌های آخرالزمان است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مهدی یوسفیان مدیر حوزه علمیه زنجان و مولف و کارشناس مهدوی با بیان اینکه همه انسان ها به آینده نگاه دارند، اظهار کرد: با این نگاه است که برنامه هایشان را بر اساس آینده، چیدمان و مدیریت می کنند، آینده پیش روی ما، آینده ای فوق العاده مهم و کاملاً متفاوت با دورانی است که اکنون تجربه می کنیم، از این رو، شناخت آن آینده و تحولاتی که در آن شکل می گیرد و از همه مهمتر شناخت حرکت به سوی آینده از موضوعات بسیار مهمی است که باید دغدغه هر انسانی باشد که رشد و تعالی برایش ارزش دارد.

 

تاثیر آینده روشن جهان بر دوران پیشاظهور

 

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: بنابر فرهنگ و آموزه مهدویت، ظهور امام مهدی(عج) آینده پیش رویی است که هم خاص است و هم تاثیر فوق العاده ای در آینده پیشاظهور دارد. باید توجه داشت این آینده ای که بنا است بیاید به بشریت و همه انسان ها تعلق دارد، اگر به همین زودی ها باشد ما نیز درکش خواهیم کرد وگرنه برای نسل های بعدی قابل درک خواهد بود.

 

وی ادامه داد: از این رو، اگر انسان ها خود را در آن فضا قرار دهند به بهترین شکل با آن مواجه می شوند و اگر آمادگی لازم را نداشته باشند در مواجهه با عصر ظهور و آن آینده روشنِ حتمی دچار چالش می شوند و حتی ممکن است به درستی با آن ارتباط برقرار نکنند. چون آینده پیش رو حتمیت دارد و برای ورود بهتر به آن شرط نخست، آمادگی است طبیعتاً تربیت افراد به گونه ای که آماده ورود به آن دوران شوند شرط و وظیفه ای اصلی است؛ وظیفه اصلی یعنی ساختن افراد متناسب با زمان پیش رو، اگر این اقدام رخ دهد والدین و دیگر گروه های موثر وظیفه شان را درست انجام داده اند.

 

حجت الاسلام یوسفیان با بیان اینکه انسان ها عموما بر اساس آنچه می دانند، رفتار می کنند، گفت: کمااینکه در قرآن کریم هم خدا بر اساس تفکر و تعقل با انسان ها برخورد می کند. حقیقتی داریم به عنوان علم که نوعی کمال محسوب می شود اما علمی کمال است که اثرگذار باشد و در زندگی انسان تاثیر مثبت ایجاد کند. از این رو، دانش و آگاهی باید با خود، بینش به همراه داشته باشد به معنای تعقل که هم تحقیق دارد و هم وقتی به نتیجه رسید معرفت را به انسان هدیه می دهد. لذا تاکید قرآن بر تعقل برای تبدیل دانش به بینش است و اینچنین وجود انسان را دگرگون می کند.

 

وی در تعریف معرفت، بیان کرد: معرفت، دانشی است که به بینش رسیده، بسیاری از انسان ها دانش دارند اما حیاتشان مغایر با آن است مثل کسانی که مضرات سیگار را می دانند اما باز هم به آن اعتیاد دارند یا آنکه عموم انسان ها می دانند مرگ برای همه است اما رفتارشان با این دانش هماهنگی نیست و دست به خلاف و گناه می زنند!

 

راه رفتن علم از ذهن به دل

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: آنچه از نظر قرآن اهمیت دارد، تفکر و تعقل است، وقتی به این مرحله رسیدیم علم و آگاهی انسان از از صفحه ذهن به صفحه دل و قلب منتقل می شود، قلب انسان وقتی دانش را پذیرفت و باور کرد آنگاه همه رفتارها را بر اساس آن تنظیم می کند.

 

وی اضافه کرد: در مجموعه میراث روایی ما احادیث شگفتی درباره علم و معرفت به امام هر عصر و زمان وجود دارد چنان که از رسول خدا(ص) نقل است: کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؛ مرگ جاهلی یعنی مرگ ضلالت و گمراهی و کفر؛ به عبارت بهتر، بین معرفت به امام و حیات انسانی، ارتباطی وثیق وجود دارد که بدون آن مدیریت زندگی انسان جاهلانه است و به مرگ جاهلانه ختم می شود.

 

به گفته یوسفیان روایات دیگری نیز وجود دارد که راه دستیابی به مقام قرب را حرکت بر مبنای معرفت امام معصوم(ع) معرفی می کند. همچنین، در روایتی دیگر تصریح شده که اگر امام زمان(عج) را بشناسی اینکه ندانی ظهور چه زمانی رخ می دهد، به تو ضرری نمی رساند چون در مسیر درست قرار داری.

 

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: از این رو، معرفت مسئله ای اساسی است، اگر نسل آینده ما بدانند و درک کنند و معرفت و باور به امری صحیح بیابند، چیدمان و مدیریت زندگی شان بر اساس رفتارهای آگاهانه خواهد بود. آنچه اهل بیت(ع) از ما می خواهد و قرآن بر آن تکیه می کند آن است که نسل منتظر باید از معرفت لازم برخوردار باشند در فضای علوم تربیتی نیز این مهم، مورد تاکید است یعنی برای ملکه سازی یک رفتار باید درک شود که این رفتار ارزش و صحیح است، بچه ای که ارزش را درک نکند صرفاً با زور و اجبار اقدام به کاری می کند و تا نظارتی نباشد به سمت کار دلخواه می رود!

 

بنای تربیت مهدوی

 

وی درباره نقش معرفت و تربیت در حرکت به سوی ظهور، بیان کرد: معرفت، حلقه و پایه اول است برای رفتارهای بعدی، اگر معرفت نسل آینده مدیریت شود و دانش شان را افزایش داده و تبدیل به بینش و معرفت کنیم می توان بنای تربیت دینی مهدوی را در جامعه ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام یوسفیان در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس روایات، در جامعه پیشاظهور برهم ریختگی های بسیاری در جامعه جهانی و انسانی به دلیل تقابل بالای جبهه حق و باطل شاهد می شویم و باطل همه تلاشش را برای نابودی حق به کار می گیرد و چالش های بسیاری در زندگی انسانی ظهور می کند و برهم ریختگی های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... سر بر می آورند، در این میان آنچه به عبور سلامت از بحران ها کمک می کند، معرفت و بینش صحیح نسبت به اتفاقات و حوادث بر مبنای معرفت امام(ع) است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.