معاون توسعه نوآوری پارک پردیس گفت: دسترسی به بازار افغانستان و همچنین کشورهای همسایه شرقی یکی از دلایل اجرای طرح جذب نخبگان افغانستانی است.

دستیابی به بازارهای منطقه با ایجاد شرکت های تمام خارجی

قنبرپور معاون توسعه نوآوری پارک پردیس اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده برای کشور افغانستان معاونت علم و فناوری برنامه ای را جهت جذب نخبگان افغانستانی در دستور کار قرار داده است که نخبگان فعال در حوزه های علمی که توان فنی دارند یا به عنوان یک کارآفرین در شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها مشغول به کار هستند، برای ادامه کار و فعالیت خود وارد کشور شوند و از خدماتی که معاونت در اختیار آنها قرار می‌دهند، استفاده کنند.

او افزود: پیوند فرهنگی و همزبانی بین دو کشور سبب خواهد شد تا همکاری خوبی برای ادامه فعالیت های علمی نخبگان افغانستانی در داخل کشور فراهم شود. دسترسی به بازار افغانستان و همچنین کشورهای شرقی یکی از دلایل اجرای این طرح است.

معاون توسعه نوآوری پارک پردیس گفت: پارک‌های علم و فناوری در سراسر دنیا این قابلیت را دارند که علاوه بر شرکت‌ها و استارتاپ‌های داخلی شرکت‌های خارجی را هم در پارک ها مستقر کنند و به فعالیت بپردازند هر چند تا به امروز در پارک های علم و فناوری کشور شرکت های سرمایه گذار خارجی حضور داشتند اما  صرفا یک شرکت خارجی خالص نداشتیم که امیدواریم با حضور دوستان افغانستانی بتوان این مورد را کلید زد.

او تصریح کرد: پارک علم و فناوری پردیس با ارائه فراخوانی به دنبال جذب نخبگان افغانستانی است و علاوه بر معرفی فرصت‌های شغلی موجود در پارک، موضوع ویزا، اقامت و پروانه اشتغال به کار این نخبگان برطرف خواهد شد.

قنبرپور گفت: کسانی که قصد راه اندازی یک استارتاپ را در کشور دارند علاوه بر ویزا با اقامت یک ساله می توانند از خدماتی که صرفا برای استارتاپ‌های ایرانی درنظر گرفته شده است، هم بهره‌مند می‌شوند. همچنین ثبت اختراع، مشاوره کسب و کار، بازاریابی مسائل حقوقی، ثبت شرکت و استارتاپ از جمله خدمات و تسهیلاتی است که برای این افراد در نظر گرفته شده است.

او گفت: شرایط لازم برای ثبت ایده ها در کشور فراهم شده است این افراد باید به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنند و محدودیت خاصی برای این افراد در نظر گرفته نشده است و در هر حوزه‌ای می توانند به اشتغال بپردازند یا کار آفرینی کنند، اما چون عمده شرکت‌های پارک در حوزه  فنی و مهندسی هستند بنابراین درخواست نیرو برای این رشته ها بیشتر است.

او  یادآوری کرد: همچنین در تلاش هستیم تا بازاریابی خوبی داشته باشیم و ۳۰ درخواست به دست ما رسیده است که نیمی از آنها در حوزه اشتغال و یک سوم در حوزه ایجاد استارتاپ بودند و تا یک هفته دیگر فراخوان ما ادامه دارد و بعد از آن ارزیابی انجام و نتایج اعلام خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.