تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور را ممنوع کردند تا آنها بدهی خود را به ایران پرداخت کنند.

اهرم‌های فشار زیادی برای اذیت کردن سئول داریم/ از دست دادن بازار ایران برای کره جنوبی یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: یکی از کشورهایی که همواره رابطه خوبی با کره جنوبی داشت و محصولات آن را در کشور حمایت و تبلیغ می‌کرد ایران بود؛   روابط تهران سئول تا حدی خوب بود که حتی جام فوتبالی به نام ال جی می‌گذاشتند که برای محصولات ال جی تبلیغ شود و سیاسیون کشور هم حمایت می‌کردند.

وی افزود: ما همواره خواستار روابط خوب با کره جنوبی بودیم و اقدام خصمانه‌ای علیه این کشور انجام ندادیم، اما متاسفانه سئول در سال‌های اخیر نشان داده است که اراده مستقلی از خود ندارد و نمی‌توان این کشور را مستقل دانست که بر مبنای منافع ملی خود تصمیم گیری می‌کند.

تقوی نیا ادامه داد: کره جنوبی زیر یوغ ایالات متحده آمریکاست و بدون اجازه این کشور نه می‌تواند از کشوری نفت بخرد و نه می‌تواند برخلاف تحریم‌های آن عمل کند. ایران پول زیادی در کره جنوبی دارد که این کشور از پرداخت آن اجتناب می‌کند، در مقابل تهران ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر سئول داشت از جمله بحث کنترل تنگه هرمز، اما باز هم کره ای‌ها تعلل کردند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در حال حاضر کره جنوبی قصد داشت به جای تسویه حساب خود با پول نقد بدهی خود به وسیله ارز بین المللی به ایران و با محصولات و لوازم خانگی بدهد که بلافاصله مقامات ایرانی و مقام معظم رهبری متوجه این موضوع شدند و آن را یک خطر برای ایران و صنایع لوازم خانگی داخلی دانستند. در نتیجه رهبری واردات لوازم خانگی کره جنوبی را ممنوع کردند تا این ابزار از دست آن‌ها خارج شود و نتوانند به این شیوه بدهی خود را به ایران پرداخت کنند، چراکه ما هم از لحاظ منابع ارزی در تنگنا هستیم و هم اینکه صنعت لوازم داخلی خانگی مان ورشکست می‌شد.

 از دست دادن بازار ۸۵ میلیون دلاری ایران برای کره جنوبی یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود

تقوی نیا ادامه داد: ایران نیاز به ارز دارد و این رویه بدی است که اگر تبدیل به عادت شود و هر کشوری نفت ایران را بخرد و سپس به جای پول به بهانه تحریم به ما کالا دهد متضرر می‌شویم، لذا مقام معظم رهبری این حکم هوشمندانه را دادند و راه را برای پرداخت غیر نقدی بدهی کره بستند.

وی درباره تکلیف پول‌های ایران در کره جنوبی گفت: کره ای‌ها باید بدانند که ما اهرم‌های فشار زیادی برای اذیت کردن و اعمال فشار بر آنها داریم؛ بازار ایران یک بازار ۸۵ میلیون دلاری است و از دست دادن این بازار ۸۵ میلیونی برای کره جنوبی یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود. خصوصا اینکه این بازار در اختیار آن‌ها بود؛ بازار موبایل‌های هوشمند، لپ تاپ ها، صنایع الکترونیک و لوازم خانگی. آن‌ها رقیبی به نام چین دارند؛ هوآوی، شیائومی و سایر محصولات کشورهای دیگر می‌توانند جایگزین سامسونگ و ال جی شود.

  بازار ایران وابسته و منحصر به کره جنوبی نیست/ سئول از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران متضرر خواهد شد

تقوی نیا ادامه داد: سئول نباید تصور کند که بازار ایران وابسته و منحصر به آنهاست. اعمال فشار به کره جنوبی از طریق ممنوعیت واردات کالا به کشورمان ضرر بزرگی است و ممکن است آن‌ها سر عقل بیایند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:کره ای‌ها باید بدانند که همیشه اوضاع این چنین باقی نمی‌ماند که آن‌ها از این طریق موزی گری کنند و به بهانه تحریم‌های آمریکا با ایران این گونه معامله کنند، در محاسبات سیاسیون ایرانی برای آینده ضبط خواهد شد و در نهایت با آن‌ها تسویه حسابی صورت می‌گیرد. برای ایران جایگزین کره زیاد است؛ کالاهای چینی قیمت مناسب و کیفیتی تقریبا مشابه با کره جنوبی دارد و سئول از اینکه زیر یوغ آمریکا بود و تحریم‌های آن را اجرا کرد، متضرر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.