ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: ۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۹۶۰ تن کالا به ارزش ۷۱۷ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۲۷ دلار در ۶ ماهه نخست سالجاری از طریق گمرکات این استان صادر شده است.

بیش‌ از ۲ میلیون تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی خاشی اظهار داشت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۹ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: این میزان صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان انجام شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سالجاری ۲ هزارو ۹۸۰ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷۸ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۴۴۴ دلار به وزن افزون‌بر ۴۳۰ هزار و ۸۹۱ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۷۷ درصد،  از نظر ارزش ۷۶ درصد و از نظر وزن ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان و کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز و سایر محصولات کشاورزی بوده و عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان و امارات متحده عربی صادر شده‌ است.

خاشی با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات این استان در بازارچه‌های مرزی گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۱۹ هزار و ۸۲۷ فقره به ارزش ۶۳۸ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۳ دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۶۹ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۶ درصد،  از نظر ارزش ۹۷ درصد و از نظر وزن ۶۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی صادراتی مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

مدیرکل گمرک زاهدان با اشاره به واردات قطعی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: از ابتدای امسال تعداد ۲ هزار و ۳۹۰ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۵۸۳ میلیون و ۴۹۵ هزارو ۶۶۳ دلار به وزن ۹۹۵ هزار و ۵۴۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۳۲ درصد و از نظر ارزش ۳۵ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل برنج،  گندم، ذرت و جو دامی، دانه جو دامی، انبه، شکر،  کنجد، لوازم یدکی، نارنگی، موز و دام زنده بوده که این اقلام از کشورهای روسیه، آلمان، دانمارک،  پاکستان، هند، امارات متحده عربی، تایلند و چین وارد شده است.

خاشی با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست سالجاری ۱۲ هزارو ۶۵۰ نفر مسافر ورودی و ۱۹ هزار و ۳۹۸ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری استان بهره‌مند شدند.

وی گفت: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد و خروجی ۲۷ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای مجاز سیستان و بلوچستان تردد کرده‌اند.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: در این مدت ۲۱ هزار و ۹۱ دستگاه کامیون کالا به وزن ۴۱۹.۰۴۵ تن شامل گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی و کانتیتر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان و امارات متحده عربی ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون و وزن ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰ هزار و ۵۳۵ تن کالای گوگرد از محل رویه ترانشیپمنت به مقصد گمرک میرجاوه و ۲.۰۳۴ تن برنج به مقصد گمرک باهنر و سایر گمرکات خارج شده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.