خبر کوتاه بود و خواندنی، ابوالحسن بنی‌صدر درگذشت، او را همگان به عنوان سیاستمداری می شناسند که نمک خورد و نمکدان شکست، اما داستان زندگی این سیاستمدار چه بود؟

سیاستمداری که نمک خورد و نمکدان شکست، امروز درگذشت

به گزارش قدس آنلاین، بنی صدر سیاستمدار و اقتصاددان اهل ایران بود که یک سال پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، به عنوان نخستین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی انتخاب شد و به سمت فرماندهی کل قوا و ریاست شورای انقلاب رسید.

او با تثبیت قدرت روحانیون حزب جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی زیر نظر آنان مخالف بود و دوران ریاست جمهوری اش با تنش‌های بسیار و رویدادهایی، چون انقلاب فرهنگی وحمله عراق به ایران همراه شد.

بنی صدر که در استفاده از اختیارات خویش و حمایت رو به افول امام خمینی (ره)، برای مبارزه با رقبایش ناکام ماند، در خرداد ۱۳۶۰، توسط مجلس شورای ملی (در حال حاضر مجلس شورای اسلامی) از مقام خویش عزل شد.

ماجرای عزل وی از زمانی آغاز شد که پس از ماه‏ها درگیری بنی صدر و هوادارانش با نیروهای ارزشی و انقلابی، طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. مهمترین دلیل بر عدم کفایت سیاسی بنی صدر، موضع‏گیری وی علیه نظام جمهوری اسلامی و اتحاد نامقدس با کلیه نیروهای ضد انقلاب وابسته به شرق و غرب جهت نابودی نظام اسلامی و همچنین مخالفت مستمر وی با مجلس شورای اسلامی از بدو تأسیس و حتی پیش از افتتاح آن، دخالت صریح در قوه قضاییه و عدم درک صحیح از بدیهی‏ترین اصول قانون اساسی و نیز عدم اعتقاد به اصل تفکیک قوا عنوان گردید.

بنابراین، فرایند بررسی کفایت سیاسی رئیس ‌جمهور در غیاب بنی صدر از ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ آغاز شد و تا ۳۱ خرداد همان سال به طول انجامید.

در این روز مجلس شورای اسلامی با اکثریت ۱۷۷ نفر در مقابل ۱۲ رأی ممتنع و یک رأی مخالف رأی بر عدم کفایت بنی‌صدر داد.

 مهدی بازرگان،  ابراهیم یزدی،  یدالله سحابی، احمد سلامتیان،  علی گلزاده غفوری،  اعظم طالقانی،  حسین انصاری‌راد،  احمد صدر حاج سیدجوادی،  عزت‌الله سحابی،  علی‌اکبر معین‌فر،  احمد غضنفرپور، سید محمدمهدی جعفری،  محمد مجتهد شبستری و هاشم صباغیان از جمله نمایندگانی بودند که در جلسه عدم کفایت رئیس‌جمهور حضور نیافتند. عزت‌الله سحابی با برکناری بنی صدر مخالفت کرد و علیه آیت الله خامنه ای از مخالفان بنی صدر در مجلس سخنرانی کرد.

سپس نمایندگان موافق برکناری رئیس‌جمهور از جمله حسن آیت،  سید علی خامنه ای،  موسوی خوئینی‌ها،  عبدالحمید دیالمه،  محمد رشیدیان،  فؤاد کریمی و محمد یزدی ضمن پاسخگویی به اظهارات طرفداران بنی صدر به تشریح دلایل عدم کفایت سیاسی وی پرداختند. حکم مجلس یک روز بعد به امضای امام (ره) که از همراهی بنی‌صدر با منافقین  برآشفته بود، رسید.

پیرو آن، بنی‌صدر به همراه مسعود رجوی مرد شماره یک سازمان مجاهدین خلق از ایران خارج شد و در فرانسه به همراه مسعود رجوی با تشکیل شورای ملی مقاومت به مخالفت خود با حکومت ایران پرداخت.

در نتیجه، این طرح با ۱۷۷ رأی موافق، ۱ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسید و یک روز پس از تصویب طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر، حضرت امام خمینی (ره)، وی را از ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز عزل کردند. این در حالی بود که حضرت امام، پیش از این وی را در بیستم خرداد ۱۳۶۰، از فرماندهی کل قوا نیز عزل کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.