۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 772450

حجت الاسلام اکبری هدف از تحصیل در حوزه علمیه را تقرب الهی عنوان کرد و گفت: اهداف طلبگی را در سه سطح می توان نام برد که در نهایت برای رسیدن به هدف متعالی است.

شش حرف تاء موثر در طلبگی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حمید اکبری، پیرامون اهداف طلبگی گفت: یکی از موضوعات مهم که باید هر کسی در زندگی به آن توجه کند بحث داشتن هدف است، چون مخاطب خاص ما طلبه ها هستند ما مورادی که مربوط به این گروه است عرض می کنیم و می گوییم که اگر از یک طلبه ای بپرسند هدف شما از طلبه شدن چیست؟ باید اینگونه جواب دهد که جواب مستحکم و منطقی دهد.

وی افزود: یک سری اهداف مقدماتی هست، یک سری اهداف میانی هست و یک سری اهداف هم اهداف متعالی هست.

استاد جامعه المصطفی العالمه در ادامه توضیحات داد: اهداف مقدماتی چیست؟ اگر کسی از او بپرسد هدف شما از طلبه شدن چیست؟ بگوید یک تحصیل و دو تهذیب. داشتن دوتا (ت) در اهداف اولیه، تحصیل را هم اگر مختصر توضیح بدهم یعنی این که در واقع به اجتهاد برسد منتهی نه اجتهاد مصطلحی که صاحب رساله بشود یعنی این که کارشناس دین بشود و معارف دین را به طور صحیح و کامل یاد بگیرد و بعد در کنارش تهذیب  داشته باشد، که جمله ای از امام خمینی(ره) هست که می فرمایند: اگر کسی یک قدم برای تحصیل بر می دارد باید دو قدم برای تهذیب بردارد، این بیان حضرت امام در کتاب جهاد اکبر است.

وی در ادامه عنوان داشت: خب یک نفر ممکن است بگوید من الان خوب تحصیل کردم و درست معارف دین را یاد گرفتم و در تهذیب شدم آقا سید علی قاضی یا شدم آیت الله بهجت، خب ثم ماذا؟ می گوییم که اهداف میانی پیش می آید، در اینجا با سه (ت) دیگر مواجه می شویم: تدریس، تبلیغ، و تألیف، یعنی این که زکات العلم نشره اتفاق بیفتد و تبلیغ و تألیف داشته باشد و آموخته هایش را بتواند تدوین کند.

حجت الاسلام اکبری بیان داشت: کسی ممکن است بگوید که من مدرس خوبی شدم به قول معلم افغانی شدم مدرس خریط ادبیات عرب، شدم مبلغ خوبی مثل دکتر رفیعی و آقای عالی یا مثلا مؤلف خوبی شدم، مثل عین صاد، حالا چه شد ثم ماذا؟

وی در ادامه افزود: خب می گوییم حالا اهداف متعالی پیش می آید، اگر آن اهداف ابتدایی و میانی و اهداف عالی ما درست چیده نشده باشد همه این ها زیر سوال می رود، یعنی نه تبلیغ من درست است نه تدریس و نه تبلیغ و تحصیل و تالیف من هیچ کدام به درستی پیش نمی رود و آن هدف متعالی چیست؟ آن تقرب الهی است یعنی اگر از من بپرسند چرا طلبه شدم نیاید این بیانات سطح پایین را بگویم که برای این که مثلا سربازی نرم یا چون کنکور قبول نشدم یا چون محراب بابا از دست نرود یا این که به یک جایگاه اجتماعی برسد، همه این ها چون قله، قله ضعیفی هست و افق سطح پایینی هست، همه آن پنج (ت) که برشمردیم خراب می شود، می شود منبری پولکی، شاید منبر خوبی برود ولی منبرش منبر مطلوبی نیست.

حجت الاسلام اکبری در پایان به جمع بندی اهداف طلبگی به صورت مختصر پرداخت و گفت: پس نتیجه این که اگر از ما سوال کنند ما می گوییم ۶ تا (ت) در کنار هم ابزار رسیدن به قله و افق و تقرب الهی است؛ تحصیل، تهذیب، تدریس، تالیف، تبلیغ و در نهایت تقرب الهی است.

منبع: رسا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.