رؤسای پلیس‌های تخصصی حوزه ترافیک و جاده خراسان رضوی اولویت ویژه و دائمی پلیس را تلاش برای کاهش جان‌باختگان تصادفات و سوانح رانندگی می‌دانند.

همکاری رسانه و پلیس برای ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن و کاهش تصادفات

روز گذشته به بهانه هفته نیروی انتظامی روزنامه قدس میزبان سرهنگ حمیدرضا دهنوی؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان و سرهنگ حسین میش‌مست؛ رئیس پلیس راه‌های خراسان رضوی و سرهنگ علیرضا رحیمی؛ رئیس اداره آموزش، فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی بود.

در ابتدای این دیدار علی یعقوبی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی به فرماندهان و نیروهای میدانی این مجموعه گفت: تعریف اقتدار در کنار رواداری و مردمداری وجه تمایز پلیس جمهوری اسلامی ایران است.

وی افــزود: پلیس برآمده از مکتب انقلاب اسلامی و اندیشه امام و رهبری، پلیسی است که مقوله امنیت را در یک منظومه فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌کند. این نقطه ویژگی یعنی رواداری و رویکرد اجتماعی در مقایسه بین نیروی انتظامی کشورمان و پلیس سایر کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی که در مواجهه با بحران‌های اجتماعی به سادگی متوسل به خشونت و حتی نژادپرستی می‌شوند کاملاً مشهود است.

وی اظهار کرد: این مدل مواجهه با امنیت می‌تواند الگویی مترقی و قابل ارائه به دنیا باشد. یعقوبی در ادامــه با اشــاره به تغییرشکل و پیچیده شدن جرایم همزمان با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی گفت: توجه پلیس به انطباق با تغییرات محیطی و پیشرفت تکنولوژی در مأموریت‌های خود امری قابل تحسین و قدردانی است.

وی در پایان رسانه‌ها را مکمل و کمک حال دستگاه‌های اجرایی دانست و افــزود: لزوم همگرایی و همکاری رسانه‌ها و پلیس به‌خصوص در حوزه آگاهی‌بخشی، پیشگیری از جرم و فرهنگ‌سازی بیش از پیش احساس می شود، بر همین اساس روزنامه قدس همواره خود را موظف به اطلاع‌رسانی اقدامات و برنامه‌های پلیس برای افکار عمومی و متقابلاً انتقال دغدغه‌های مردم به پلیس می‌داند و ضمن بیان انتقادهای مردمی به دنبال رفع نقایص احتمالی طرح‌های اجرایی و کم کردن فاصله بین سیاست‌گذاران و ‌مجریان است.

اولویت دائمی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در این دیدار گفت: کاهش جان‌باختگان تصادفات اولویت دائمی پلیس راهور بوده و هست، چراکه نجات انسان‌ها از هر مأموریت دیگری ارجح‌تر است.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: در کنار این اولویت ارتقای انظباط ترافیکی و افزایش ایمنی عبور و مرور مأموریت‌های بعدی پلیس راهور است و هوشمندسازی و ارتقای فرهنگ ترافیکی هم در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به شعار هفته ناجا در سال جاری که پلیس هوشمند امنیت پایدار است، اظهار کرد: این شعار ساده‌ترین تعریف از وظایف و مأموریت‌های ناجاست، چراکه در دنیای فناوری امروز بخش عمده امور با اتکا به تجهیزات نوین انجام می‌شود، ازاین‌رو استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه ترافیک همواره مورد توجه فرماندهان ناجا بوده و امروزه یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از تجهیزات نظارتی و کنترلی هستیم و خراسان رضوی هم به دلیل جایگاه ویژه خود که میزبان امام مهربانی‌هاست و سالانه میلیون‌ها زائر به این استان و به طور خاص شهر مشهد سفر می‌کنند، توانسته با استفاده از ابزار نوین خدمات مورد نیاز زائران و مجاوران را مهیا نماید.

وی ادامه داد: مشارکت عمومی می‌تواند اثربخشی طرح‌های مختلف اجتماعی را چند برابر نماید. برای مثال آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی کشور در اواسط دهه ۸۰ افزون بر ۲۸ هزار نفر بود که با اجرای برنامه‌های متعدد و همراهی مردم این آمار اکنون به مرز ۱۷ هزار نفر رسیده، اما به نظر می‌رسد با توجه به ثابت ماندن آمار اخیر اکنون به پوسته سخت این حوزه رسیده‌ایم و برای عبور از آن نیازمند همراهی بیشتر تمام ارکان تأثیرگذار در این بخش هستیم که بی‌تردید رسانه‌ها یکی از عوامل مؤثر در این بخش هستند.

دهنوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در درون‌شهرها هم گفت: متأسفانه با تحلیل آماری این حوزه در ۶ ماه نخست سال جاری مشخص شده نزدیک به ۹۰ درصد جان‌باختگان درون‌شهری مربوط به سه گروه عابران‌پیاده با ۵۷درصد، موتورسواران با ۳۱درصد و دوچرخه‌سواران با ۲درصد است که با اجرای برنامه‌های مختلف درصدد کاهش این آمار هستیم که برای این مهم، مستلزم همکاری بیشتر بین‌بخشی دستگاه‌های دخیل در موضوع هستیم.

آموزش، بنیان رفتارسازی ترافیکی

رئیس پلیس راه‌های خراسان رضوی هم در این دیدار با اشاره به نقش فرهنگ‌سازی رفتار ترافیکی در کاهش تصادفات گفت: آموزش مباحث ترافیکی پایه و اساس تمام اقدامات در این حوزه است که باید از زمان کودکی آغاز شود و آرام آرام به رفتار ثابت شهروندان تبدیل شود.

 سرهنگ حسین میش‌مست افزود: لازم است کاهش آمار جان‌باختگان تصادفات به یک اولویت همگانی تبدیل شود، چراکه متأسفانه بخش قابل‌توجهی از جمعیت مولد و جوان در تصادفات یا جان خود را از دست می‌دهند یا بر اثر عوارض ناشی از تصادفات از کار افتاده تلقی می‌شوند، ازاین رو لازم است تمامی ارکان جامعه تلاش کنند سهمی در این بخش داشته باشند.

او ادامه داد: اگر آموزش رفتار ترافیکی از دوران کودکی چه در خانه و چه در مهدکودک و مدارس صورت بگیرد و رفته رفته افراد خود را ملزم به رعایت این نکات بدانند، بی‌تردید شاهد تحولات خوبی در حوزه کاهش تصادفات در سال‌های آینده خواهیم بود.ازسوی دیگر اصلاح قوانین با هدف افزایش بازدارندگی هم یکی از الزاماتی است که به نظر می‌رسد باید در سطح کلان نسبت به آن چاره‌اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.