یک پیرغلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) دور و نزدیک و حیات و ممات نمی‌شناسد، گفت: اینکه در زیارات بر عبارت «عارفاً بحقه» تاکید می‌شود برای همین است که مقام حضرت(ع) را بدانیم و یقین داشته باشیم که سخن ما را می‌شنوند و پاسخ‌مان را می‌دهند.

شرط زیارت امام رضا(ع) شناخت حق ایشان است نه دوری و نزدیکی فاصله

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه همه روزها و ساعات و لحظه‌ها می‌تواند فرصت انس و الفت با امام رضا(ع) باشد و برای ارتباط با امام رئوف(ع)، حصر زمانی و مکانی مطرح نیست، اما چهارشنبه‌ها به عنوان روز زیارتی امام رضا(ع) فرصت مهیاتر است تا فارغ از روزمرگی‌ها، جسم و جان را کبوتر حرمش کنیم. از این رو، در چهارشنبه امام رضایی دیگری با مهدی آصفی، ذاکر و پیرغلام اهل بیت(ع) درباره برکات این زیارت و محبت به امام مهربانی‌ها گفت‌وگویی کردیم، که در ادامه می خوانید؛

حاج مهدی آصفی با بیان اینکه بنابر آنچه بزرگان ما گفته‌اند زیارت امام رضا(ع) دور و نزدیک و حیات و ممات نمی‌شناسد، اظهار کرد: از این رو، هر جا ارتباطی با حضرت(ع) برقرار شود ایشان شاهد و ناظر و شنوا هستند و با توجه به آنکه جواب سلام واجب است ایشان پاسخ سلام زائر خود را از دور و نزدیک می‌دهند که این توفیقی است تا انسان به یاد ائمه(ع) باشد و آنی و لحظه‌ای از یاد آن حضرات(ع) غافل نشود.

 

دلیل شهرت امام رضا(ع) به رئوف

این پیرغلام اهل بیت(ع) در ادامه بیان کرد: به یاد امام رضا(ع) بودن برکات بسیار دارد چراکه ایشان امام رئوف هستند، البته همه اهل بیت(ع) رئوف هستند اما حضرت ثامن الحجج(ع) به این صفت شهرت دارند که یک دلیل آن می‌تواند این باشد که امام رضا(ع) در روایتی شریف فرمودند: در سه موقف از مواقف قیامت به بازدید زائرانم می‌روم؛ امید است این بازدید نصیب همه عاشقان و زائران و محبان حضرت رضا(ع) شود.

وی با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) و انس با امام مهربانی‌ها باید با توجه به مقام حضرت(ع) باشد و دوری و نزدیکی فاصله اهمیتی ندارد، تصریح کرد: گاه ممکن است در نزدیک و جوار حرم امام(ع) باشیم اما توجهی را که لازم است، نداشته باشیم اینکه در زیارات بر «عارفاً بحقه» تاکید می‌شود برای همین است که مقام حضرت(ع) را بدانیم و یقین داشته باشیم که سخن ما را می‌شنوند و پاسخ‌مان را می‌دهند.

 

احیای امر اهل بیت(ع)

آصفی با اشاره به حدیث رضوی که حضرت رضا(ع) در آن فرمودند خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیاء کند، ابراز کرد: در روایت از امام باقر(ع) است که فرمودند: «إنَّ حَدیثَنا یُحیِی القُلُوبَ» یعنی سخن ما قلب‌های مرده را زنده می‌کند. اینکه از سجایا و ارزش‌های اخلاقی آن حضرات(ع) الگو بگیریم و سخنانشان را به منصه ظهور برسانیم به نوعی احیای امر اهل بیت(ع) است که امام مهربانی‌ها(ع) بر آن تاکید دارند.

این ذاکر اهل بیت(ع) با بیان اینکه خادمی و نوکری ائمه(ع) بالاترین افتخار برای من است، بیان کرد: اگرچه مثل آنها عمل کردن، ممکن نیست اما باید بدانیم احیای امر آن حضرات(ع) صرف دوستی و محبت نیست بلکه باید در رفتار و در موقعیت‌های مختلف اعم از محل کار، مهمانی، رفت و آمدها، کسب و کار و ... به شیوه آن حضرات(ع) عمل کنیم مثل صداقت در گفتار، امانتداری، وفای به عهد و...

وی با اشاره به الطاف بی‌پایان امام رضا(ع) در حق آنها که به ایشان متوسل شده و طلب حاجت دارند، تاکید کرد: در کتاب ۱۰ جلدی «مردان علم در میدان عمل» که به همت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده است، از علمای بزرگی یاد و تصریح شده که علت ماندگاری نام آنها صرفا به علم نیست بلکه در عمل است. در این کتاب از شخصی به نام شیخ ابراهیم صاحب الزمانی صحبت شده که فقیر بود و در عین حال، طبع شعری هم داشت.

آصفی اضافه کرد: وی تصمیم می‌گیرد در شب ولادت امام رضا(ع) قصیده‌ای برای حضرت(ع) بسراید و نزد نایب‌التولیه وقت آستان قدس رضوی در آن دوران برود و صله‌ای بگیرد و رونقی به زندگیش بدهد ... وی چنین می‌کند اما صبح هنگام رفتن چشمش به حرم و بارگاه امام رضا(ع) می‌افتد، دستش را می‌گیرند و به او می‌گویند: تو برای امام(ع) شعر گفته‌ای برای حضرت(ع) بخوان و از ایشان صله بگیر.

وی در ادامه ابراز کرد: شیخ ابراهیم چنین می‌کند و پایین پای حضرت ثامن الحجج(ع) رفته و قصیده را تا تخلص شعری می‌خواند، به او مبلغی مرحمت می‌شود؛ وی می‌گوید: رو به حرم کردم و گفتم: یا امام رضا! با این ۱۰ تومان (آن زمان پول باارزشی بوده است) مشکل من حل نمی‌شود، نهایتاً شش نفر به او مرحمت می‌کنند تا پول می‌شود ۶۰ تومان، وی می‌گوید: دیگر رویم نشد و خجالت کشیدم از حضرت(ع) درخواست کنم لذا پول را برداشته و عقب عقب به سمت کفشداری حرم در صحن گوهرشاد آمدم و هنوز خارج نشده بودم که شیخ سیدعلی نخودکی اصفهانی را دیدم.

این پیرغلام اهل بیت(ع) با خواندن این مصرع که «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند»، بیان کرد: مرحوم نخودکی خطاب به او گفت: شیخ ابراهیم زرنگ شده‌ای! با امام رضا(ع) معامله می‌کنی! شعر می‌خوانی و صله می‌گیری! آیا حاضری آن ۶۰ تومان صله را به من بدهی و به جایش به تو ۱۲۰ تومان بدهم؟ راوی می‌گوید: از سر ارادت پذیرفتم اما هنوز کفشم را نپوشیده بودم که فهمیدم اشتباه کردم، لذا در پی مرحوم نخودکی به راه افتادم و گفتم: ببخشید من اشتباه کردم، آن ۶۰ تومانی که مستقیم حضرت رضا(ع) فرستادند میلیاردها تومان ارزش دارد... شیخ نخودکی پاسخ داد: امام رضا(ع) محبتی به شما کرد و در این میان چیزی هم گیر من آمد.

 

فضیلت زیارت امام رضا(ع) در کلام ابن الرضا(ع)

وی با اشاره به فضیلت زیارت امام رضا(ع) در روزهای چهارشنبه (روز منتسب به ایشان) از دور و نزدیک، خاطرنشان کرد: سند را حضرت جوادالائمه(ع) به ما داده‌اند، وقتی از ایشان سوال شد، زیارت جدتان سیدالشهداء(ع) در کربلا افضل است یا زیارت پدرتان در خراسان، ایشان با صیغه قسم (در حالی که فرمایش امام معصوم(ع) نیازی به قسم ندارد) فرمودند: والله که زیارت پدرم افضل است.

آصفی در پایان خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) در ادامه فرمودند: عموم طبقات مسلمان جدم سیدالشهداء(ع) را زیارت می‌کنند اما پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر شیعه امامیه اثنی‌ عشری. باید توجه داشت چون ما شیعه هشت امامی نداریم لذا همه کسانی که امام رضا(ع) را به امامت پذیرفته‌اند چهار امام بعد از ایشان را نیز به عنوان امام و با لقب ابن‌الرضا(ع) قبول دارند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.