قدس آنلاین- مریم احمدزاده- رئیس پلیس راه کشور از جان باختن 148 نفر از هموطنان در تعطیلات عید فطر در جاده‌های کشور خبر داد.

لطفاً سفر نکنید جاده ها همچنان ناامن است!

این خبرهایی که هراز چند گاهی در جراید و رسانه ها منعکس می شود ولی اگر در کشور چند روز تعطیلی باشیم باید روزانه چندین بار این اخبار وحشتناک را بشنویم و ببینیم.
* فوت 148 نفر جای تأمل بسیاری دارد
سرهنگ محمدرضا مهماندار در نشست خبری که با خبرنگاران داشت، گفت: در طرح تابستانه برای انضباط‌بخشی 487 هزار و 384 فقره برگ جریمه برای عدم وصل نفرات عقب صادر شد و بیش از یک میلیون و 300 مورد نیز در این زمینه تذکر داده شد. همچنین برای سبقت غیر مجاز بالغ بر 20 هزار قبض جریمه صادر شده است.
وی به علل تصادفات در بازه زمانی آغاز طرح تابستانه اشاره کرد و گفت: 26.7 درصد از تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، 22.4 درصد به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف و تجاوز به چپ و راست 19.5 درصد، عدم رعایت حق تقدم 16.2 درصد، خستگی و خواب‌آلودگی 7 درصد و نهایتا 8.2 درصد به سایر موارد اختصاص یافته است.
وی گفت: از نظر سهم خودرویی در تصادفات سواری و وانت 56 درصد، موتورسیکلت 24.3 درصد، وسایل نقلیه باربری 11.8 درصد، عابرین پیاده 6.2 درصد و وسایل مسافربری 1.7 درصد بوده است.
مهماندار ادامه داد: بیشترین ساعات حوادث از شروع طرح تابستانه تاکنون از ساعت 16 تا 20 با 32 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت، 12 تا 16 با 25 درصد،20 تا 24 ، 16 درصد، 8 تا 12 ظهر 16 درصد، 4 بامداد تا 8 صبح 6 درصد و نهایتا 24 تا 4 صبح 5 درصد از تصادفات را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ مهماندار اذعان داشت: در دوره تعطیلات عید فطر ما علاوه بر دوربین‌های نظارتی خود از دوربین‌های راهداری بهره‌ بردیم که از طریق آن 1500 تا 2 هزار فقره قبض جریمه صادر شد و با رانندگانی که سبقت غیر مجاز داشتند، برخورد لازم را انجام دادیم.
وی ادامه داد: ما در حوزه برون‌شهری در 4 ماه اول سال بر اساس آمار پزشکی قانونی با کاهش 700 نفری تلفات روبرو بودیم که متأسفانه این آمار در تعطیلات عید فطر با رقم 148 نفر فوتی جای تأمل بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بیشتر حوادث رخ داده در این ایام به دلیل شتابزدگی رانندگان و خستگی آنها بوده است.
وی به مسافران پایانی تابستانی توصیه کرد: با صبر و شکیبایی در جاده‌ها رانندگی کنند چرا که پلیس با تخلفاتی همچون سبقت و سرعت غیر مجاز برخورد شدیدی خواهد کرد.
*تابولهایی که راهنما نیستند
یک عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد تعطیلی چند روزه ایران و آمار بالای سفر به خبرنگار ما می گوید: تعطیلات عید فطر باعث شد تا بسیاری از هموطنان ما فرصت را مغتنم شمرده و راهی سفر شوند که متأسفانه جاده های کشور کشش جابجایی این میزان مسافر را ندارد.
کمالیان می افزاید: کوتاه بودن مدت زمان مسافرت باعث تعجیل در سفرها و عواقب بعدی آن شده است و بدی جاده ها نیز به این هیجانات دامن زده و آمار تلفات بالا می رود.
وی تأکید می کند: جاده ها به شدت مشکل دارند، جاده های قدیمی، پیچ های غیراستاندارد، چاله ها، بالا و پایین رفتن جاده مخصوصاً اگر پیچ هم داشته باشد همه عواملی هستند که حادثه سازند و منجر به تصادفات می شود هر چند نسبت به تولید خودرو آمار تصادفات کاهش داشته ولی هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله زیاد است.
این عضو کمیسیون عمران تابلوهای نصب شده در جاده ها را غیراستاندارد می داند و می گوید: تابلوهایی که در ارتفاعات هستند بهترین تابلوها هستند ولی اکنون تابلوها در جاده های کشور به یک معضل تبدیل شده است. کمبود تابلوها در جاده ها باعث می شود که جاده آشنا، ناآشنا شود.
وی ادامه می دهد: برخی تابلوها در جاده ها تخریب شده و راهنمایی کافی را برای راننده ندارد و مسأله ای که بسیار حائز اهمیت است محل قرارگیری تابلوهاست، این تابلوها دقیقاً جایی قرار دارند که از دید خودروی شخصی تندرو پنهان است مخصوصاً اگر یک خودروی سنگین از کنار آنان رد شود کلاً دید تابلو گرفته می شود در صورتیکه که باید محل قرار گیری تابلوها در بهترین موقعیت و دقیقاً در محل دید رانندگان باشد.
کمالیان تعریض جاده ها را کاملاً غیراصولی می داند و اضافه می کند: برای تعریض باید ابتدا زمین خریداری شود که خود باعث هدر رفت بیت المال می شود و از طرف دیگر این امر باعث حرکت عرضی خودروها در جاده می شود که این امر خود حادثه ها را چند برابر خواهد کرد.
وی تأکید می کند: در جهان جاده ها از سه باند بیشتر نیست و اگر بخواهند تعریضی داشته باشند در بزرگراه ها از طبقات بالا استفاده می کنند. مثلاً در ژاپن که از بزرگراههای طبقاتی استفاده می شود که نه نیاز به خرید زمین و نه حرکت عرضی خودروها به دلیل گستردگی جاده را دارد.
این عضو کمیسیون عمران به توانمندی متخصصان ایرانی برای ساخت این بزرگراهها اشاره می کند و می افزاید: ما از نظر مهندسی و تهیه مواد اولیه و سایر نیروهای متخصص در این زمینه خودکفا هستیم و می توانیم با کمک این متخصصان و تولیدات داخلی به ساخت این جاده ها ساخت و از عوارض چندین ساله آنها می توانیم در مناطق کشور این نوع بزرگراه را ساخت.
کمالیان اضافه می کند: ما با ساخت جاده های عریض فقط بزرگراههای خطرناک می سازیم رسیدگی به جاده ها و توجه به این برنامه ها اصولی و علمی نیازمند توجه مسؤولان به این سخنان است.
*ورود شرکت خصوصی برای جاده سازی ضروری است
دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص وضعیت جاده ها می گوید: ما در بحث حمل و نقل جاده ای بسیار مشکل داریم زیرا همانطور که همگان می دانند ما نسبت به افزایش خودروها جاده ها را توسعه نداده ایم.
رضایی اضافه می کند: ساخت جاده های کشور نیازمند یک بسیج همگانی است زیرا باید این امر به سرعت محقق شود تا از حوادث جاده ای کاسته شود.
وی می افزاید: وزارت راه و ترابری تلاش خود را می کند ولی اعتبارات اختصاص یافته برای تحول اساسی در جاده های کشور کافی نیست به همین دلیل باید ساخت جاده ها را به شرکتهای خصوصی واگذار کرد تا هم جاده ها ساخته شود و هم شرکتها عایداتی از این راه داشته باشند زیرا پرداخت اعتبار قطره چکانی به جاده ها مشکلی را حل نمی کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.