مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۱۰ جمعیت مشهد دو برابر افزایش خواهد داشت که در این صورت دشت مشهد علاوه بر اینکه پاسخگوی نیاز آنان نیست بلکه نابود خواهد شد و ناچار به خرید کارت آب هستیم.

دشت مشهد با افزایش جمعیت تا سال ۱۴۱۰ نابود خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی در این خصوص اظهار کرد: دشت مشهد از سال ۹۱ تا سال ۹۸ سطح آب زیرزمینی ۵۲.۲ متر کاهش و در سال آبی ۹۹-۹۸ این رقم ۳۵ سانتی‌متر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از ۸۶۰ میلیون مترمکعب آب اضافه برداشت سالانه چاه‌های دارای پروانه توسط کشاورزان، ۵۸۹ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از زمان صدور پروانه اولیه آنان بوده که از این رقم کاسته شده است، گفت: بر مبنای میانگین حجم اضافه برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی کشور در سال آبی ۹۹-۹۸ خراسان رضوی رتبه پنجم را دارد. کسری مخزن نیز از ۶۶۱ میلیون مترمکعب به ۱۸۵ میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: باید بتوانیم مهاجرت به مشهد را مهار کنیم در غیر این صورت تامین آب از دشت مشهد ممکن نیست و ناچار به خرید کارت آب هستیم.

علایی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۱۰ جمعیت مشهد دو برابر افزایش خواهد داشت که در این صورت دشت مشهد علاوه بر اینکه پاسخگوی نیاز آنان نیست بلکه نابود خواهد شد.

طرح جامع مشهد دشت پایدار در حال تدوین است

وی به تدوین طرح جامع "مشهد دشت پایدار" اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت کشوری تهیه می‌شود و کلیات آن به تایید وزیر نیرو رسیده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.