کاهش جوجه ریزی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، نوسانات ارزی، عدم ترخیص به موقع نهاده‌ها از بنادر، تخلف برخی شرکت‌های وارد کننده و از همه مهمتر نبود یک مدیریت مناسب و منسجم موجب کلاف سردرگم در صنعت مرغداری شده است.

 کوچ تلخ سرمایه‌گذاران از صنعت مرغداری/قطار مشکلات تولیدکنندگان به ایستگاه صنعت مرغداری رسید

به گزارش قدس آنلاین، اگر چه طی سال‌های گذشته بیشتر دغدغه مسوولان ارشد کشور و در رأس آن مقام معظم رهبری بر تولید و حمایت از تولیدکنندگان متمرکز شده است اما همچنان شاهد مشکلات عمده‌ای در بخش تولید کشور هستیم، مشکلاتی که البته با وجود تحریم‌ها بیش از گذشته نمود پیدا کرده است تا جایی که به دلیل وجود همین مشکلات تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان توانایی ادامه فعالیت نداشته و مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شدند امری که به دنبال آن موجب بیکاری و خانه‌نشینی افراد زیادی شد.

نوسانات ارز، تحریم و شیوع کرونا طی دو سال گذشته بر مشکلات موجود در حوزه تولید به خصوص واحدهای تولیدی وابسته به واردات افزوده است، در این شرایط یکی از صنایعی که به دلیل مشکلات مربوط به واردات دستخوش نوسانات زیادی شده صنعت مرغداری است، حدود ۷۰ درصد صنعت مرغداری وابسته به واردات است به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارزی تولیدکنندگان این بخش با کمبود و گرانی نهاده‌های دامی مواجه شدند.

کاهش جوجه‌ریزی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، نوسانات ارزی، عدم ترخیص به موقع نهاده‌ها از بنادر، تخلف برخی شرکت‌های واردکننده و از همه مهمتر نبود یک مدیریت مناسب و منسجم موجب کلاف سردرگم در صنعت مرغداری شده است.

گلستان  به عنوان دومین تولیدکننده مرغ گوشتی محسوب می‌شود که روزانه بخش عمده‌ای از تولیدات این استان به استان‌های دیگر صادر و البته اشتغال قابل توجهی از افراد در صنعت مرغداری است، در شرایطی که برای ثبات در بازار تولید و حفظ اشتغال باید حمایت‌های ویژه‌تری از تولیدکنندگان در صنعت مرغداری انجام شود اما افزایش هزینه‌های تولید و نبود برنامه مناسبی برای رفع مشکلات موجب شده تا برخی مرغداران گلستانی واحدهای تولیدی خود را تعطیل و به پرورش دام بپردازند.

تا زمانی که نوسانات ارز در کشور وجود دارد مدیریت کردن صنعت مرغداری بسیار مشکل است

در همین رابطه یک تولیدکننده مرغ‌گوشتی در گلستان با بیان اینکه تأمین دان یکی از مباحث مهم در صنعت مرغداری محسوب می‌شود اظهار کرد: صنعت مرغ همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند علاوه بر تأمین دان این صنعت با مشکلاتی هم چون مالیات، تأمین گازوئیل و بازار فروش مواجه است در بسیاری از مواقع مرغدار تولید زیادی داشته اما شرایط بازار به گونه‌ای بوده که نتوانستیم مرغ را با قیمت مناسب بفروشیم و مرغ  زیرقیمت و با ضرر فروخته شد.

آقای بارانی تصریح کرد: برای اینکه دان به مرغدار تخصیص داده شود ابتدا باید جوجه‌ریزی انجام و در سامانه، جوجه‌ریزی ثبت و سپس درخواست تخصیص دان داده شود که البته تا زمانی که دان به دست مرغدار برسد جوجه یک ماهه می‌شود!

وی بیان کرد: صنعت مرغ، صنعتی وابسته است و ۷۰ درصد آن تابع واردات است از سویی شرایط کشور به دلایلی همچون تحریم و نوسانات ارز با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه و جوجه هم تابع این نوسانات است.

مرغدار گلستانی با بیان اینکه واکسن، دارو و بسیاری دیگر از فاکتورها در صنعت مرغ تأثیرگذار است، افزود: تنها راهکاری که بتوان سیستم تولید را ثابت کرد آزادسازی تولیدات است تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شود وضع به همین منوال خواهد بود.

بارانی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید مرغ در کشور  نه تنها پاسخگوی نیاز کشور است بلکه می‌توان صادرات را انجام داد اما تا زمانی که نوسانات ارز داریم مدیریت کردن این صنعت بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: وقتی ارز تابع قیمت‌گذاری شود رانت، سود و بسیاری از مسائل دیگر کنارش خواهد آمد.

در تأمین نهاده‌های طیور برای مرغداران گلستانی مشکلی وجود ندارد! / تولید روزانه ۵۰۰ تن مرغ در گلستان

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص تأمین نهاده‌های دامی اظهار کرد: بین ۶۰ تا ۷۵ هزار تن، بعضأ زمانی که جوجه‌ریزی افزایش می‌یابد نیاز نهاده استان است.

سعید حسن‌پور تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا بیستم مهرماه ۵۸۰ هزار تن معامله نهاده در سامانه بازارگاه انجام شده است، در واقع در بحث نهاده‌های طیور مشکل چندانی در استان وجود ندارد چرا که در غیر این صورت قادر به تولید ۵۰۰ تن مرغ روزانه نبودیم.

وی افزود: سیاستگذاری ما قبل از سال ۱۴۰۰ بر این بود که یک ماه جلوتر نهاده تخصیص یابد و به طور میانگین در ماه ۸۰ هزار تن تخصیص نهاده در استان داریم.

وابسته بودن صنعت مرغداری به واردات بر مشکلات این صنعت افزوده است

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه صنعت مرغ در سنوات گذشته نوسانات زیادی داشته و نوسانات نهاده‌ها بیشتر مربوط به واردات است، افزود: نهاده‌های دامی صنعت طیور و حوزه‌های مربوط به جوجه از طریق واردات انجام می‌شود  از طرفی چند سالی است با تحریم‌ها مواجه هستیم که این امر به مشکلات موجود دامن زده است.

حسن‌پور با بیان اینکه باید مدیریت کلانی در خصوص مشکلات مربوطه به صنعت مرغ انجام شود گفت: قبل از اینکه جوجه وارد سالن شود باید نهاده آماده باشد اما مشکلاتی همچون تحریم، ارز و ترخیص کالا دست به دست هم داده‌اند تا این‌مشکلات به وجود بیاید.

وی گفت: حدود ۸۰ درصد نهاده‌های وارداتی هستند و به این نهاده‌ها ارز تعلق می‌گیرد برخی شرکت‌های واردکننده اذعان می‌کنند که به ما ارز تخصیص داده نشده است از طرفی شاید نهاده‌ها در بنادر بوده و منتظر تخصیص ارز باشند با این وجود اگر تولیدکنندگان مشکلی با شرکت‌ها دارند مبنی بر اینکه از شرکت نهاده خریداری اما به آنها تخصیص داده نشده است به ما اطلاع دهند تا نهاده در اختیارشان قرار بگیرد.

وی گفت: شرکت‌های واردکننده نهاده‌ها را وارد و در نهایت در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی برای هر واحد تولیدی نهاده در نظر گرفته می‌شود ممکن است شرکتی ارز نگرفته و به همین دلیل کالا ترخیص نشده باشد که این علت موجه است و یا ممکن است شرکت ارز گرفته باشد و به تعهد خود عمل نکرده باشد.

براساس این‌گزارش صنعت مرغداری یکی از صنایع مهم در کشور و البته گلستان محسوب می‌شود این صنعت در استانی همچون گلستان که از درآمد پایین برخوردار است می‌تواند شرایط لازم برای اشتغال و درآمد استان ایجاد کند با این وجود مشکلات مربوط به تأمین نهاده‌های طیور و گرانی آن در کنار ده‌ها مشکل دیگر موجب شده تا فعالان در صنعت مرغداری مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شوند کوچ تلخ سرمایه‌گذاران از صنعت مرغداری در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده زیبنده اقتصاد کشور نیست.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.