عماد یاغی گفت: به نظر من این همه هجمه و هیاهوی رسانه ای علیه وزیر لبنان، برای سرپوش گذاشتن بر یک اتفاق مهم رخ داده و آن ورود علنی اولین هواپیمایی اسرائیلی به عربستان است.

لبنان، قربانی سعودی ها برای هواپیمای اسرائیلی

قدس آنلاین: «جورج قرداحی»  مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شد، در برنامه ای تلویزیونی به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرد و گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم. انصارالله یمن در حال دفاع از خود و وطنش است. آیا انصارالله به جایی تجاوز کرده است؟»

در پی این مصاحبه، کشورهای عربی متجاوز به یمن لبنان را مورد هجمه خود قرار داده و برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اظهارات او را مردود دانست و آن را نشان دهنده «فهم ضعیف و برآورد سطحی از حوادث یمن» خواند. وی در ادامه خواستار عذرخواهی قرداحی شد و از وی خواست «حقایق را وارونه جلوه ندهد».

علاوه براین، عربستان سعودی، بحرین، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی با اعمال فشار بر دولت لبنان برای برکناری قرداحی از وزارت اطلاع رسانی، سفرای لبنان در خاک خود را احضا کرده و برخی از آنها از این سفیر خواسته اند تا کشورشان را ترک کند.

در این راستا و در ارتباط با حقانیت موضع جورج قرداحی در قبال جنگ یمن، «عماد یاغی» نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفتگو با خبرنگار قدس تصریح کرد: حتی «جورج قرداحی» که سال ها در رسانه های خلیجی همکاری داشته، هیچ گونه توجیه انسانی برای جنگ پوچ علیه یمن ندیده است. حال آیا باید کسی که حرف حق زده مورد ظلم قرار گیرد؟ مدعیان دموکراسی و آزادی بیان کجا هستند؟ آیا یک جنگ عربی-عربی کار پسندیده ای است و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و دشمن تکفیری کاری ناپسند است؟

عماد یاغی افزود: تمام آنچه قرداحی گفته این بوده که مخالف جنگ میان برادران عرب است و جنگ علیه یمن کار پوچی بوده که نتیجه ای نداشته است. اگر این حرف را مثلا سفیر آمریکا گفته بود آیا این هجمه ها علیه او انجام می شد؟ یا اینکه ما لبنانی ها اگر حرف حقی را بزنیم باید پوستمان کنده شود؟! البته این چیز عجیبی نیست وقتی در دوره ای زندگی می کنیم که «سعد الحریری» نخست وزیر وقت ما را با تأیید گروهی پست در لبنان ربودند و حبسش کردند، اکنون نیز بیشتر آنها خواهان استعفا یا برکناری قرداحی هستند!. گویی ما مردم لبنان، ارزشی نداریم.

تحلیلگر لبنانی با اشاره به جنایت های ائتلاف سعودی علیه ملت مظلوم یمن گفت: هر جنگی مانند جنگ یمن که در آن کودکان، زنان و کهنسالان بی گناه کشته می شوند را نمی بینید و انتظار دارید قرداحی به جنایتکاران تاریخ گل هدیه دهد؟ البته من از تعظیم بی چون و چرای برخی سیاستمداران لبنان که جز هنگام انتقاد ما به رژیم های برخی کشورهای عربی ظاهر نمی شوند تعجب نمی کنم؛ آنها حتی از سگ هم برای این رژیم ها وفادارترند.

وی تصریح کرد: چقدر من به این سخنان تاریخی و حساب شده جورج قرداحی غبطه می خورم؛ زیرا در این تاریخ شیپورهای فتنه بر سر عده ای از اعراب فرود آمد، در این تاریخ ساختار حاکمانی که معتقد هستند می توان افراد را با پول خرید سقوط کرد و فردی رسانه ای ثابت کرد که جان ها از پول با ارزش ترند.

عماد یاغی با تحسین و تمجید از جورج قرداحی تأکید کرد: قرداحی به وظیفه ملی خود عمل کرد، او پیمانکار کسی یا مسئول فاسدی نیست که مواضع خودش را تجارت کند یا منافع شخصی خود را مد نظر قرار دهد و منتظر دستور از این سفارتخانه یا دیگری باشد، آنگونه که منتقدان او هستند. چابلوسی و اهانت به مردم لبنان دیگر بس است؛ وقتی آنهایی که حق می گویند ساکت شوند، اهل باطل متوهم می شوند که بر حق هستند.

تحلیلگر لبنانی با انتقاد شدید از این هجمه ها علیه کسی که حرف حق را زده گفت: این نفاق و تحقیر عقل ها تا کی ادامه خواهد یافت؟ جورج قرداحی اشتباهی نکرده که بخواهد عذرخواهی کند و این همه هجمه مشکوک چه ضرورتی دارد؟ می خواهید از صحبت های او برای مجازات لبنان و مردم آن سوء استفاده کنید و بالاتر از این، آزادی بیان را از آنها سلب کنید؟ اینهمه احضار سفرای لبنان در کشورهای عربی و تهدید به اخراج آنها و باج خواهی و تحقیر چه معنایی دارد؟

وی در پایان تأکید کرد: به نظر من این همه هجمه و هیاهوی رسانه ای علیه وزیر لبنان، برای سرپوش گذاشتن بر یک اتفاق مهم رخ داده و آن ورود علنی اولین هواپیمایی اسرائیلی به عربستان است. بنابراین تأکید می کنیم که سیاست های عادی سازی چقدر کثیف است و حقارت گاهی اوقات به کجا می رسد. گویی لبنان محکوم است که باید اینگونه اداره شود و آزادی بیان در آنجا معنی ندارد. برخی افراد در این بین میلون ها از چابلوسی خود کاسب می شوند، اما قرداحی و سخنان او نمادی ملی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.