عبدالملکی گفت: با توجه به این‌که بخشی از اشتغال کشور خوداشتغالی است پس نمی‌توانیم انتظار داشتیم که همه‌ی افراد بیمه شوند.

کارفرمایان ملزم به بیمه کارگران هستند/ توجه وزارت کار به موضوع خوداشتغالی

به گزارش قدس آنلاین، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، درباره اینکه  مشاغل کاذب هم جزو مشاغلی است که قرار است ایجاد شوند، اظهار کرد: مشاغل کاذب به شغل هایی گفته می شود که ارزش افزوده ایجاد نمی کنند و منفعتی هم ندارند اما کسی که خوداشتغال است و کارگاهی برای خودش دارد،  قانونی  او را مجبور به بیمه اختیاری نمی کند، اما شغلی دارد که مفید است.

عبدالملکی با بیان اینکه در  تلاش هستیم تا فضای بیمه‌ای کشور را ساماندهی کنیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم کارفرمایان را به سمت بیمه کردن کارگران هدایت کنیم. باید سیستم‌های بروکراتیک درست کنیم تا مردم خودشان مایل به بیمه باشند. همین حالا همه‌ی افراد می‌توانند خود را بیمه کنند و به سمت تسهیل این فضا پیش می‌رویم اما نمی‌توانیم هر کسی که شغلی راه می‌اندازد را مجبور کنیم تا خودش را بیمه کند. ما فقط می‌توانیم کارفرمایان را ملزم به بیمه کردن کارگران کنیم.

وی افزود: با توجه به این‌که بخشی از اشتغال کشور خوداشتغالی است پس نمی‌توانیم انتظار داشتیم که همه‌ی افراد بیمه شوند. البته در فضای روستایی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی و روستایی و عشایر  در حال گسترش فعالیت‌های خود هستند. این صندوق زمینه را فراهم می‌کند تا مشاغل روستایی هم خود را بیمه کنند و آتیه داشته باشند. ما به موازات این‌که فضای کسب‌وکار را تقویت می‌کنیم از موضوع خود اشتغال هم غافل نمی‌شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.