سرریز جمعیت مشهد به گلبهار و بلاتکلیفی طرح‌ها و پروژه‌های بر زمین مانده‌ زیاد در این شهر مشکلات زیادی رابرای شهروندان گلبهاری ایجاد کرده است.

 سرریز جمعیت مشهد به گلبهار/ خلاء طرح‌های اقتصادی و تجاری‌سازی در گلبهار مشهود است

به گزارش قدس آنلاین، شهر گلبهار یکی از شهرهای جدید و برنامه‌ریزی شده خراسان‌رضوی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر مشهد قرار دارد. گلبهار در واقع به‌منظور اسکان سرریز جمعیت مشهد ساخته شده است و مطالعات و طراحی شهر جدید گلبهار در سال ۱۳۶۶ آغاز شد و این مطالعات بر پایه موقعیت مکانی کلانشهر مشهد و شهرهای اقماری آن و همچنین دورنمای توسعه این مناطق استوار ماند. 

با توجه به هویت پیش‌بینی شده برای شهر جدید گلبهار با عملکردی فرهنگی، علمی و تحقیقاتی، طراحی نواحی مختلف آن بر این پایه استوار است که بزرگترین دانشگاه آزاد شرق کشور در گلبهار ساخته شده‌ و دانشگاه‌های علم و صنعت و سناباد نیز از دیگر دانشگاه‌های گلبهار است؛ به‌علاوه مؤسسه  آموزش عالی مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری به‌عنوان نخستین دانشگاه اشتغال‌محور دولتی و از مؤسسات اقماری دانشگاه فردوسی مشهد نیز با ماموریت‌های نوین اعم از افزایش سطح مهارت و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان منطقه ۹ آموزش عالی در این شهر واقع شده است. اما این روزها شهر گلبهار طرح‌ها و پروژه‌های بر زمین مانده‌ای دارد که مسئولان شهری استان و این شهر در صدد رفع آن‌ها هستند.

همکاری سازمان همیاری در اجرای طرح‌های بر زمین‌مانده گلبهار

محمد سنجری، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌رضوی اظهار داشت: شهرستان تازه تاسیس و رو به توسعه گلبهار ظرفیت‌های خوبی در حوزه شهری دارد و یک نقطه مهم برای حل معضلات سرریز جمعیتی مشهد به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سازمان همیاری یک نهاد عمومی مشابه شهرداری‌هاست، افزود: شهرداری‌ها دارای ردیف‌های بودجه‌ای از سرفصل‌های مختلف هستند اما سازمان همیاری به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی از یک ریال منابع دولتی استفاده نمی‌کند و بر مبنای قوانین تشکیل سازمان‌های تابعه شهرداری‌ها با هدف پیشبرد برنامه‌های شهرداری‌ها و ارتقاء مدیریت شهری در شهرها تشکیل شده است.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌رضوی، بودجه سالانه این نهاد، شرکت‌ها و موسسات فعال آن را ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام و بیان‌کرد: سودی که از فعالیت‌های این مجموعه حاصل شود متعلق به شهرداری‌ها به‌عنوان سهامداران سازمان است و ظرفیت‌های قانونی خوبی مانند ماده ۳۱ آیین‌نامه معاملات شهرداری‌ها برای واگذاری فعالیت‌ها و قراردادها به این نهاد ایجاد شده که از حیث حساسیت‌های نظارتی، محدودیتی را برای شهرداری و شوراهای اسلامی ایجاد نمی‌کند.

سنجری با تاکید بر این‌که تعامل سازمان همیاری و شهرداری‌ها در یک مسیر دوطرفه جاری است، تصریح کرد: امیدواریم با همدلی و تعامل بتوانیم به معنای واقعی همیار شهرداری‌ها باشیم و نقش واقعی‌مان را در پشتیبانی از شهرداری‌ها در حوزه توسعه، آبادانی شهرها و به تبع آن رفاه و آسایش شهروندان ایفا کنیم.

تفرجگاه‌های گلبهار درآمدی برای شهرداری ندارد

شهردار گلبهار نیز با بیان اینکه کارهای به‌زمین مانده زیادی در شهر رو به توسعه گلبهار وجود دارد، اظهار داشت: شهرداری و سازمان همیاری یک روح در دو بدن هستند و تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین نیرو، تجهیزات برای قطار شهری، ماشین‌آلات عمرانی و حمل‌ونقل، قیر، آسفالت با این نهاد در حال انجام است.

علیرضا اصغری با اشاره به لزوم تمدید قراردادهای تامین نیروی اتوبوس‌رانی، قرارداد جدید نیروهای حوزه شهرسازی عنوان کرد: احداث پارک جنگلی، سیستم آبیاری تحت فشار، جداسازی آب شرب، بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری، پارک مادر وکودک، دوربین‌های نظارتی و علائم ترافیکی، فرسودگی معابر و لزوم آسفالت، نبود میدان تره بار، پارکینگ وسایط نقلیه سنگین، زباله‌گاه‌، نخاله‌گاه از جمله دغدغه‌های مدیریت شهری و شورای اسلامی است که آمادگی داریم از ظرفیت سازمان همیاری در آنها استفاده کنیم.

شهردار گلبهار اقتصاد و تجاری‌سازی شهر را به‌عنوان یکی از مهمترین مسئله‌های شهرداری عنوان کرد و افزود: عدم وجود مکانی به عنوان تفرجگاه با قابلیت انتفاع مالی و استفاده تجاری برای شهرداری یکی از مسائل این حوزه است که با وجود پارک‌های مختلف در شهر در صورت وجود طرح  اقتصادی می‌توان از تجربه خوب سازمان همیاری در مجموعه چالیدره استفاده کنیم

انتهای پیام

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.