بیش از دو هفته از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق در ماه اکتبر می گذرد و گروه های بازنده سیاسی همچنان نتایج اولیه اعلام شده توسط کمیساریای عالی انتخابات را قبول ندارند.

سرانجام اعتراضات پسا انتخاباتی عراق چه خواهد شد؟

قدس آنلاین: نتایج نهائی انتخابات تا زمان بررسی اعتراضات ارائه شده به کمیساریای عالی اعلام نخواهد شد. همزمان، رایزنی گروه های سیاسی برای تعیین رؤسای سه گانه در جریان است و تا این لحظه به نظر می رسد که تغییری در روند موجود رخ نداده و تا زمان روشن شدن نتایج نهایی انتخابات «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان، «برهم صالح» رئیس جمهور و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر باقی خواهد ماند. طبق آنچه اعلام شده، ائتلاف «تقدم» و «عزم» تاکنون با بیش از ۶۰ نماینده ائتلاف و فراکسیون واحدی را شکل داده اند و گروه های شیعی نیز هنوز خبری از تشکیل ائتلاف ارائه نداده اند، گرچه در حال حاضر ائتلاف «دولت قانون» و «جریان صدر» بیشترین کرسی ها را دارا هستند و رقابت اصلی بین این دو گروه است.

از سوی دیگر نگرانی ها نسبت به اعمال فشار از سوی طرف های خارجی برای تغییر مسیر عملیات سیاسی عراق در راستای منافع خود موضوع دیگری است که بارها نهادهای قانونی در این کشور به ویژه کمیساریای عایل انتخابات را به واکنش و موضع گیری درباره گمانه زنی ها واداشته است.

در این راستا دکتر «اسامه السعیدی» استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی عراق در گفتگو با قدس آخرین تحولات و روند سیاسی پس از انتخابات را بررسی کرد که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانیم:

بفرمائید که آیا پس از اعتراضات برخی گروه های سیاسی و بازشماری آرا، تغییری در نتایج اولیه رخ داده است؟

السعیدی: نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات در انتظار اتمام روند بررسی اعتراضات است تا نتایج نهائی اعلام شود، اما براساس اطلاعاتی که تا این لحظه منتشر شده و طبق بررسی های انجام شده تغییرات قابل ملاحظه ای در نتایح انتخابات حاصل نشده و به نظر هم نمی رسد تغییر خاصی در نتایج اولیه انتخابات حاصل شود.

به نظر شما آیا تقلب و یا تخلفی درانتخابات صورت گرفته است؟

در حال حاضر طرفداران گروه های معترض به نتایج انتخابات در خیابان ها حضور دارند و می خواهند تا از طریق اعتراضات بر دولت یا گروه های سیاسی پیروز فشار وارد کنند تا دولتی توافقی و نه براساس اکثریت تشکیل شود. آنها پس از اعلام نتایج نهائی دو گزینه دارند: اینکه همچنان در خیابان ها باقی بمانند و به صورت عادی و یا معرفی وزرا و مسئولان در تشکیل دولت مشارکت نداشته باشند یا اینکه نتایج انتخابات را بپذیرند و جزئی از دولت باشند که تا این لحظه نمی دانیم که آیا آنها می خواهند همچنان بر حالت مخالفت و اعتراضات خود باقی بمانند یا گزینه دوم را انتخاب کنند. به نظر من این اعتراضات پایان خواهد یافت و همگی با قبول نتایج در مورد تشکیل دولت توافق خواهند کرد؛ با این وجود کمیساریای عالی انتخابات باید مردم عراق و گروه های سیاسی را در مورد نتایج انتخابات مطئمن کرده و به آنها اطمینان بدهد که رأیشان هدر نرفته است تا آشوب و تشنجی در کشور ایجاد نشود که به نفع دشمن باشد.

نظر شما در مورد بیانیه شورای امنیت سازمان ملل و خانم بلاسخارت نماینده آن در عراق پیش از اعلام نتایج نهائی انتخابات چیست؟

سازمان ملل در عراق حضور دارد و از جایگاه بین المللی خود در مورد انتخابات اظهار نظر کرده است، کما اینکه ایران موفقیت عراق در برگزاری انتخابات را تبریک گفت و آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها نیز این موفقیت را تبریک گفتند. اینکه بر گروه های سیاسی در پشت پرده اعمال فشار شود، ما از آن اطلاعی نداریم اما این اظهار نظرها دخالت در امور عراق محسوب نمی شود و در چارچوب پذیرش نتایج انتخاب مطرح شده است. کمیساریای عالی انتخابات هم بارها فشار یا دخالت خارجی در مورد نتایج انتخابات را رد کرده و این انتخابات را جزء بهترین انتخابات برگزار شده در کشور توصیف کرده است.

گفتگوهای سیاسی بین گروه های مختلف برای تعیین نامزد نخست وزیری در چه مرحله ای قرار دارد؟

السعیدی: اکنون درباره انتخاب نامزد نخست وزیری دو سناریو و روند وجود دارد؛ اول اینکه یکی از دو گروه های «ائتلاف دولت قانون» و «جریان صدر» به تنهایی به تشکیل فراکسیون بزرگتر موفق می شود و نامزد نخست وزیری را تعیین خواهد کرد، و سناریوی دوم که محتمل است، اینکه همه گروه های سیاسی شیعی با وساطت و میانجیگری «سید عمار الحکیم» برای ایجاد توافق بین مقتدی الصدر و نوری المالکی، بر سر نامزد نخست وزیری توافق کنند و مخالفی وجود نداشته باشد. انتخاب نامزد نخست وزیری براساس عرف سیاسی و نه براساس قانون اساسی است و براساس این عرف، انتخاب نخست وزیر حق گروه های شیعی است، گروه های سنی رئیس پارلمان را انتخاب خواهند کرد و احزاب سیاسی کرد رئیس جمهور را انتخاب خواهند کرد؛ بنابراین برای تعیین رؤسای سه گانه باید توافق میان همه گروه های مذکور وجود داشته باشد.

به نظر شما روند این توافق چه مدت طول خواهد کشید و چه زمانی به نتیجه می رسد؟

السعیدی: به نظرم این روند یک روند طولانی مدت خواهد بود و به سرعت اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا ابتدا باید نتایج نهائی انتخابات اعلام شود؛ رایزنی های میان حزبی صورت بگیرد و از طرف دیگر یک چارچوب زمانی وجود دارد که طبق آن نمایندگان برای تعیین نامزد نخست وزیری فرصت دارند؛ هرچند آنها باید به مهلت تعیین شده پایبند باشند و آنگونه که به نظر می رسد نمایندگان به این مدت قانونی پایبند باشند. باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا طرح سید عمار الحکیم به نتیجه می رسد یا خیر؛ ایشان برای پر کردن شکاف اختلافات و رسیدن به نقطه توافق بین جریان صدر و ائتلاف دولت قانون در تلاش است. موفقیت او به معنای موفقیت در تشکیل فراکسیون بزرگتر و شکست او به معنای این است که یکی از گروه های صدر یا ائتلاف قانون باید به تنهایی بر تشکیل فراکسیون بزرگتر موفق شوند که در غیر اینصورت روند تعیین نامزد نخست وزیری با مشکل مواجه می شود و با تداوم نخست وزیری مصطفی الکاظمی انتخاباتی جدید برگزار خواهد شد یا اینکه رئیس شورای قضائی مسئولیت نخست وزیری را برعهده خواهد گرفت که با توجه به مخالفت او با پذیرش این سمت، بعید به نظر می رسد.

به نظر شما نگاه هر دولتی که در آینده تشکیل می شود، به موجودیت الحشدالشعبی باید چگونه باشد؟

السعیدی: الحشدالشعبی یک مؤسسه وابسته به نیروهای مسلح است که ماهیت قانونی و دولتی دارد و در آزادسازی خاک وطن از سیطره تروریست های داعشی کارآمد بوده و تاثیرگذاری خود برای تأمین امنیت کشور را ثابت کرده است و هیچکس حق ندارد آن را موضوع مذاکره و رایزنی قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.