روستای حصار درزاب در فاصله ۲۰کیلومتری مشهد با ۱۰۰خانوار و ۴۵۰ نفر جمعیت در جاده گوارشک مدت‌هاست با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

 «حصار درزاب» در حصار مشکلات

اجرای کامل طرح هادی، رفع مشکل بی‌آبی روستا، ساماندهی معابر، جدول‌گذاری و آسفالت و ایجاد فضاهای ورزشی ازجمله خواسته‌هایی است که دهیار روستای حصاردرزآب در گفت‌وگو با خبرنگار ما به آن اشاره می‌کند.

از طرح هادی نیمه‌تمام تا مدار بی‌آبی

حسین رمضانی یکی از مهم‌ترین مشکلات این روستای ۴۵۰ نفری را توقف اجرای طرح هادی روستا عنوان می‌کند و می‌گوید: از سال ۹۲ تاکنون طرح هادی روستای حصار درزاب تغییری نداشته و به صورت ناقص اجرا شده است که پس از گذشت بیش از هشت سال از اجرای فاز نخست این طرح، آثار برجای مانده از آن در حال تخریب و فرسودگی هستند.

وی با بیان اینکه آسفالت کوچه‌ها و معابر روستا در آن طرح تنها ۳۰ درصد اجرا شد، بیان کرد: از آن سال تاکنون آسفالتی در این روستا انجام نشده و طرح‌های عمرانی تکمیل نشده‌اند.
رمضانی با اشاره به اینکه بیکاری و نبود درآمد در روستا مشکلات فراوانی برای اهالی به وجود آورده است، عنوان کرد: به دلیل بی‌آبی، دیگر کشاورزی در روستا وجود ندارد به همین دلیل بسیاری از اهالی روستا برای کار و کسب درآمد به شهر و حاشیه‌های شهر مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین علت افزایش مهاجرت در سال‌های گذشته کاهش درآمد مستمر و پایدار در روستا در پی بحران‌هایی نظیر خشکسالی، سیل و از بین رفتن منابع آب و خاک در روستا بوده است.

وی اضافه کرد: بیش از دو سال است آب آشامیدنی روستای حصار درزآب قطع شده و با تانکر آبرسانی می‌شود. بی‌آبی از اول فروردین تا اواسط آبان هر سال مشکلات را دوچندان می‌کند و شرکت آب‌وفاضلاب هم کاری برای ما انجام نمی‌دهد به طوری که بسیاری از لوله‌کشی‌های روستا پوسیده و ترک برداشته و مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده است. 
دهیار روستا با بیان اینکه نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های ما به شرکت آب تاکنون بی‌نتیجه بوده است و هیچ کمکی به روستای ما حتی برای اختصاص چند شاخه لوله به‌منظور تعویض شکستگی‌ها نشده است، عنوان کرد: محوطه تنها مدرسه روستای ما هنوز خاکی است و آسفالت نشده به طوری که این موضوع مشکلاتی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها به وجود آورده است.

محروم از خانه بهداشت 

وی تأکید کرد: سیستم جدول‌گذاری روستا ناقص و در حال تخریب است و این در حالی است که ما از اعتبارات روستا برای این موضوع هزینه کردیم، اما باز هم جوابگوی خرابی‌های معابر نیست.

دهیار روستای حصار درزاب به نبود خانه عالم و خانه بهداشت در روستا اشاره کرد و افزود: باوجود اختصاص زمین برای ساخت خانه عالم در روستا، اما برای ساخت این مکان که از نیازهای اساسی اهالی روستا است هیچ کمکی از سوی هیچ نهادی نشده است، ضمن اینکه مردم روستا از نعمت خانه بهداشت به دلیل به حد نصاب نرسیدن جمعیت هم محروم هستند.
وی به مشکلات تأمین خوراک دام برای روستاییان اشاره کرد و ادامه داد: برای خوراک دام مردم روستای حصار درزاب سهمیه کمی اختصاص یافته است و حتی همان سهمیه اختصاصی به قیمت تعاونی به اهالی داده نمی‌شود و گاه تا چند برابر قیمت از مردم دریافت می‌کنند.

رمضانی خاطرنشان می‌کند: از تمامی مسئولان استان تقاضا دارم به وضعیت روستای محروم حصار درزاب رسیدگی کنند و بیایند و از نزدیک ببینند مردم روستا با چه سختی و مشکلاتی زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.