کانون وکلا در حالی بر شکایت و تقابل با استارتاپ‌های حقوقی پافشاری می‌کند که مسئولان نهاد وکالت در سال‌های اخیر بیکاری وکلا را یکی از مهم‌ترین چالش‌های حرفه وکالت عنوان کرده‌اند.

 پافشاری کانون وکلا بر مقابله با استارتاپ‌های حقوقی/ ماجرای شکایت کانون از یک پلتفرم حقوقی چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، ماه گذشته  بود که شکایت کانون وکلای دادگستری مرکز از یک استارتاپ حقوقی خبری شد. این پلتفرم به عنوان یک بستر مجازی با اتصال وکلای دارای پروانه وکالت به موکلان بالقوه، علاوه بر تسهیل دسترسی به وکیل، امکان ارزیابی پسینی وکلا را نیز فراهم کرده است. با این حال کانون وکلا معتقد است فعالیت این پلتفرم «دخالت در امر وکالت» است.

با کارچاق‌کن‌ها مبارزه می‌کنیم

در شرایطی که برخی این اقدام کانون وکلا را ادامه تلاش کانون‌ها برای حفظ انحصار خود بر بازار وکالت تفسیر کردند، با این حال کانون وکلا اقدام خود را در جهت جلوگیری از دخالت غیر وکلا در امر وکالت و حفظ شأن وکلا عنوان کرد و در اولین واکنش به انتقادات، جلیل مالکی رئیس کانون وکلا مرکز اظهار کرد: کانون وکلا قطعا کانون وکلا از استارتاپ‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت کنند، حمایت می‌کند ولی به همان اندازه با موسسات و استارتاپ‌هایی که خارج از چارچوب قانون فعالیت کنند و به سمت تظاهر به امر وکالت و مداخله در امر وکالت دادگستری بروند، مقابله می‌کند.

وی با متهم کردن این پلتفرم حقوقی به کارچاق‌کنی و وکالت تظمینی گفت: نظارت دقیق کانون وکلای دادگستری بر موسسات و استارتاپ‌های حقوقی برای حفظ سلامت نظام حقوقی و قضایی کشور است که این موسسات و استارتاپ‌ها مرکزی برای فعالیت های واسطه‌گری و وکالت‌های تضمینی و کارچاقکنی نشود.

کانون وکلا قول همکاری داد، بعد شکایت کرد!

با این حال فردین آقایی، مدیر عامل استارتاپ مورد شکایت کانون وکلا در گفت‌وگویی درباره شکایت کانون وکلا اظهار کرد: ما در ابتدا مشکلی با کانون نداشتیم و حتی چندین بار نامه‌نگاری کردیم و از کانون برای فرهنگ‌سازی و نظارت بر عملکرد وکلا و همکاری مشترک درخواست کمک کردیم؛ چندین جلسه هم برگزار کردیم و حتی کار ما با استقبال مدیران کانون روبرو شد و از ما مدارک و نمونه قرارداد و ... خواستند که مدارک مورد نیاز را ارائه کردیم. در جلسات قول همکاری و حمایت دادند اما نمی‌دانیم یک دفعه چه اتفاقی افتاد که تصمیم به شکایت برای تعطیلی این اپلیکیشن گرفتند!

کانون وکلا خودش را با قواعد رقابت تطبیق دهد

سید امیر سیاح  سرپرست دفتر مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار نیز  درباره شکایت کانون از این پلتفرم حقوقی اظهار کرد: وقتی که افراد حاضر در این پلتفرم وکیل هستند و پروانه وکالت دارند و این پلتفرم هم سایر مجوزات را دارد، شکایت کانون وکلا از این پلتفرم وجهی ندارد و به نظر من کانون وکلا باید خودش را با قواعد رقابت تطبیق بدهد و باز شدن درهای ورود به کسب و کار  وکالت را بپذیرد.

پلتفرم‌های حقوقی قابل تعقیب کیفری نیستند

محمد رادپور وکیل و حقوقدان نیز در گفت‌وگویی با تأکید بر بلاجهت بودن شکایت کانون وکلا از این استارتاپ حقوقی گفت: این پلتفرم با استمداد از وکلای دادگستری خدمات خود را ارائه می‌داده و قابل تشبیه است که شخصی به فرد غیر وکیل وکالت دهد تا ایشان جهت انجام امور حقوقیِ شخص اصیل، به وکیل دادگستری مراجعه کند، که به طور حتم چنین عملی در چارچوب مقررات قانونی است و یا حتی پسندیده است این امکان در اختیار آحاد مردم قرار گیرد تا بتوانند وکیل متخصص و مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنند، و می‌دانیم همانطور که افراد غالباً برای انتخاب وکیل، پزشک یا روانشناس در بدو امر پرس و جو کرده و بعد به متخصص امر مراجعه می‌کند و چنین مشاوره دهندگانی قابل تعقیب کیفری نیستند، پس در مانحن فیه نیز با قضیه مشابه روبرو هستیم.

اصرار کانون‌ وکلا بر مقابله با استارتاپ‌ها

اما کانون وکلا دوباره با پافشاری بر موضع خود بر مخرب بودن فعالیت استارتاپ‌های حقوقی را برای حوزه وکالت تأکید کردند و عبدالله سمامی نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز چند روز پیش در گفت‌وگویی در خصوص موضع کانون وکلای دادگستری درباره گسترش اپلیکیشن‌های حقوقی معرفی وکیل، اظهار کرد: آسیب‌های استارت‌آپ‌های حقوقی به جامعه وکالت را نمی‌توان نادیده گرفت اما موضوع مهم‌تر، آسیب این استارت‌آپ‌ها به حقوق مردم است که بسیار حائز اهمیت است. این سامانه‌ها بیش از اینکه به وکلا ضربه بزند، به مردم ضربه می‌زند!

وی افزود: مطمئناً علیه هر شخص یا اشخاصی که قصد دخالت در امر وکالت را داشته باشد، طرح شکایت می‌کنیم. کلمه به کلمه ماده ۵۵ قانون وکالت در خصوص همین اشخاص است و کانون‌های وکلای دادگستری در مقابل این اشخاص ایستادگی خواهند کرد؛ نه به خاطر منافع کانون‌ها و وکلای دادگستری، بلکه به خاطر اینکه مردم آسیب جدی نبینند و در اثر استفاده از این مؤسسات حقوقی غیرمجاز و همچنین اپلیکیشن‌هایی که قصد مداخله و تظاهر در امر وکالت را دارند، حقشان ضایع نشود. استارت‌آپ‌های حقوقی توسط کانون‌های وکلا ایجاد نمی‌شود و این نظارت مستقیماً از طرف کانون‌های وکلا صورت نمی‌گیرد و نسبت به این موضوعات پاسخگو نیستند و ممکن است مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

کانون وکلا در حالی بر شکایت و تقابل با استارتاپ‌های حقوقی پافشاری می‌کند که مسئولان نهاد وکالت در سال‌های اخیر بیکاری وکلا را یکی از مهم‌ترین چالش‌های حرفه وکالت عنوان کرده‌اند و پرواضح است که ورود استارتاپ‌های خلاق به حوزه خدمات حقوقی امکان ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری را برای وکلا و فعالان حوزه بازار خدمات حقوقی فراهم خواهد کرد. همین امر نیز سبب شده است تا این تصور که کانون‌های وکلا بیش از هر چیز دیگر به دنبال استمرار انحصار خود در بازار خدمات حقوقی هستند، تقویت شود. 

پرونده شکایت از این استارتاپ در حال حاضر در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳ تهران در حال رسیدگی است و باید منتظر ماند و دید آیا کانون‌های وکلا با ابزار قانون‌دانی خود خواهند توانست از استمرار انحصار خود محافظت کنند؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.