حبیب الله والی نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: اگر اعتماد سید محمد آوینی نبود شاید من هیچ  وقت خطر نمی کردم.ولی ایشان پای کارهای من ایستاد و دعواها و تلاش های من را دید.

پای ثابت مستندهای ما "حاج قاسم" بود

به گزارش قدس آنلاین،در این مراسم کلیپ بزرگداشت حبیب والی نژاد پخش شد که این تهیه‌کننده در ویدیوی بزرگداشت خود گفت: سی متری جی به دلیل یک مسجد خاطره‌انگیز است و من متولد همان منطقه هستم. در دوران قبل از انقلاب کار تئاتر برایم جذاب بود. آقای تخت کشیان را هیچوقت فراموش نمی‌کنم چون من را راهنمایی می کرد.در دوره‌ای به حوزه هنری رفتم. اکثر بچه‌های خوزه رفقا و استادان ما بودند. ما به جبهه هم می‌رفتیم آنجا خودجوش مستند می‌ساختیم. این بساط مستندسازی در حوزه هنری ادامه داشت. حتی یادم است در دوره‌ای با آقای آوینی به باکو رفتیم.

وی گفت: مستندهایی که در روایت فتح تهیه می‌کردیم همیشه یک پای ثابتش مصاحبه‌های ما حاج قاسم بود. کار سوسنگرد را در دوره‌ای ساختیم. این یک کار جمعی بود. همه کمک کردیم تا کار ساخته شد.

والی‌نژاد درباره ایده ساخت مستند برجسته آخرین روزهای زمستان  گفت: یادم است قصه‌ای را آقای احمد دهقان نویسنده دفاع مقدس درباره حسن باقری تعریف کرد. خاطره فوق‌العاده‌ای بود. به همین دلیل آخرین روزهای زمستان شکل گرفت. به نظرم آن مستند ادای دین به شهداست. 
والی نژاد ادامه داد: ما به شهدا که آن زمان با یکدیگر بودیم قولی دادیم، چون یا می‌ماندیم یا به شهادت می‌رسیدیم. قول ما این بود که اگر ماندیم کاری برای کشور انجام دهیم.

تربیت‌شده مکتب مسجد هستم
در ادامه مراسم والی نژاد روی سن مراسم امد و گفت:ما تربیت شده مکتب مسجد هستیم. همین‌جا هم می‌خواهم به شما به عنوان مستندساز خسته نباشید بگویم. من کوچک‌ترین عضو این بخش بوده‌ام و شاید توانسته باشم باری بردارم. شاید اگر ان دوره بازگویی شود می‌تواند درس آموز باشد. من از مسجد یاد گرفتم. آنجا استادان خوبی داشتیم. من قبل از انقلاب وارد کتابخوانه مسجد شدم و آنجا توحید، اخلاق و گذشت را یاد گرفتیم. آنجا کلاس‌های قصه‌نویسی، تئاتر و … داشتیم آنچه که آنجا یاد گرفتیم کارساز بود.

وی افزود: آقای بهزاد بهزادپور ساعت‌ها برای ما وقت می‌گذاشت، یاد گرفته بودیم کار طلبگی کنیم. شاید بخشی از هر آنچه را که یاد گرفته بودیم، به عمل درآوردیم. ایشان به ما یاد دادند که وقتی روی سن می‌رویم سعی کنیم سرمان پایین باشد. همه آموزه‌های او تا این لحظه برایم درس آموز بود. ایشان استاد عزیز و مهربانی برای من است. هرآنچه که آموختم و عمل کردم نتیجه آموزش‌های ایشان بود. ما یاد گرفتیم با همدل بودن و دور هم بودن اتفاقات خوب رخ می‌دهد. این سبک کار کردن را از مسجد یاد گرفتم.

والی‌نژاد افزود: اگر اعتماد آقای آوینی نبود خطر نمی‌کردم ولی ایشان پای کارهای من ایستاد، دعواها و تلاش‌های من را دید. ما در دنیای مستندسازی فقط کار جنگی نساختیم برخی مستندها را برای مسئولان ساختیم. ما یاد گرفتیم به شکل گروهی کار کنیم. انصافاً در دوره‌ای که در تلویزیون بودم دوره خوبی برایم بود. مدیران از ما حمایت کردند. همانطور که آقای آوینی از ما حمایت کرد در تلویزیون هم همین اتفاق رخ داد. اگر ما روش‌های خودمان را آسیب‌شناسی کنیم به نتیجه می‌رسیم. آقای محمدحسنی هم در اوج به ما اعتماد کردند. من هم تنها عضوی از سینما بودم. من ۲۱ آذر ۱۴۰۰ را به عنوان تولدی دیگر برای خودم یادداشت کردم و کار ما را سخت کردند. من امروز را تولد خودم می‌بینم و در ادامه شهادت را تولد خودم می‌دانم. گرچه کارهای سینمایی و سریال می‌سازم اما مستند را رها نکرده‌ام چون مستند به مردم امید می‌دهد، امید می‌آورد. امیدوارم مستند از این شرایط خارج شود و برایش اتفاقات خوب رخ دهد. ما مستند را رها نمی‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.