مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: از ابتدای دی ماه سال جاری همه نسخه های پزشکی باید به صورت الکترونیکی صادر شوند.

الزام قانونی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیکی از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰

به گزارش قدس آنلاین  و به نقل از بیمه سلامت خراسان رضوی ،  دکتر علیرضارمزی گفت : اول دی ماه   سال جاری آخرین مهلت استفاده اختیاری از دفترچه های  بیمه کاغذی در کشور است.

وی افزود: استفاده از نسخ کاغذی به خط پایان نزدیک شده و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک ،جزء احکام قانونی است که اخیرا نیز ریاست محترم جمهور بر اجرای به موقع آن تاکید نموده اند  و بر اساس این طرح برای اجرای این قانون برای  نظام سلامت کشور همچون  قانون بودجه سال جاری الزام آور است.

مدیرکل بیمه سلامت  خراسان رضوی با بیان اینکه بالغ بر۷۶/۷ درصد نسخ استان به صورت الکترونیکی تولید می شود،  گفت:هم اکنون در  استان  ماهانه بالغ بر ۴۰۰ هزار نسخه پزشکی الکترونیک و ۱۲۲ هزار نسخه کاغذی تولید  می شود.

دکتررمزی ادامه داد: در استان خراسان رضوی  تمامی مطب پزشکان، داروخانه ها و آزمایشگاه های طرف قرارداد به سامانه نسخه الکترونیک متصل هستند و فقط ۷ روز تا مهلت اختیاری اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک باقی مانده که با توجه به حمایت رئیس محترم جمهوری از الکترونیک سازی فرایندها و بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور موسساتی که نسخه کاغذی صادر می کنند تا اول دی ماه فرصت دارند خود را به سامانه های الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران متصل کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون بودجه کشور، سازمان نظام پزشکی، صنف پزشکان، سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به همکاری در طرح نسخه نویسی الکترونیک هستند و پرداخت بیمه به اسناد کاغذی از اول دی ماه ممنوعیت قانونی پیدا خواهد کرد لذا پزشکان از ارائه نسخه کاغذی و دستی جدا خوداری کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی  تاکید کرد: مردم باید در مراجعه به مراکز درمانی سرپایی و بستری به حق خود در زمینه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی آگاه باشند و آن را مطالبه و موسسات درمانی نیز زیرساخت های اجرای این طرح را تامین کنند.

وی با بیان اینکه  موسساتی که نسخ آنها بصورت الکترونیک ارسال می شود مطالبات آنها به روز پرداخت می شودبه طوری که طبق اسناد ارسالی موسسات بخشی از مطالبات آبان ماه ۱۴۰۰نیز به شده است، تاکید کرد:اجرای هر طرحی در ابتدا ، موانع و محدودیت هایی را دارد اما مردم بدانند از اول دی ماه بیمه به نسخه های کاغذی تعلق نمی گیرد. بستر سازمان های بیمه گر در ارائه خدمات تغییر کرده و این بستر از نوع دفترچه ای که معایب و محاسن خودش را داشت به شکل الکترونیک تغییر کرده است.

وی یکی از دغدغه های به حق مردم در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را بی اطلاع ماندن آنها از اتمام تاریخ انقضای دفاتر بیمه عنوان و تصریح کرد: گاهی مردم از بی اطلاعی در مورد تاریخ اعتبار دفاتر بیمه ابراز نگرانی می کنند که بیمه سلامت با ایجاد پنل شهروندی پاسخ این سئوال و رفع دیگر مشکلات مردم را نیز داده است.

رمزی با بیان اینکه بیمه شده اصلی باید شماره تلفن همراه متعلق به خود را در این سامانه ثبت نماید،  تاکید کرد: مردم می توانند با مراجعه به پنل شهروندی  bimehsalamatiranian.ir از تاریخ اعتبار بیمه، بروز رسانی و اصلاح اطلاعات بیمه شدگان بویژه شماره همراه فعال و بنام بیمه شده و درج آن در سامانه خدمات غیرحضوری  اقدام و یا با  مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با بیمه سلامت این مهم را انجام دهند.

وی اظهار داشت: همچنین بیمه شدگان می توانند در موتور های جستجو واژه " دفترچه بیمه سلامت" را جستجو کنند و سیستم به طور خودکار درگاه مورد نظر را پیشنهاد می دهد و بیمه شده می تواند از این طریق و بدون مراجعه حضوری بیمه خود را تمدید، عضو جدید خانواده را اضافه، و عکس بیمه شدگان را بروز کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان تاکید کرد: بیمه شدگان همچنین می توانند با شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* علاوه بر اطلاع از اعتبار بیمه از پزشک خانواده و سایر اطلاعات نیز مطلع شود.

رمزی افزود:  از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ موضوع تبادل الکترونیک اسناد بستری در استان آغاز و در حال حاضر کلیه بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بصورت تبادل الکترونیک اسناد خود را ارسال می نمایند و بیمه شدگان صرفابا ارائه شماره ملی خود خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت می نمایند.

وی با بیان اینکه درامدهای ناشی از اجرای نسخه نویسی الکترونیک در خصوص مواردی نظیر درمان بیماری اتیسم و ناباروری هزینه خواهد شد، افزود: اختلالات طیف اتیسم یکی از شایع­ترین اختلالات در حال افزایش است که حدوداً به ازاء هر ۵۹ تولد یک کودک دارای این اختلال می­باشد و یکی از اختلالات عصبی–رشدی در حوزه اختلالات روانپزشکی کودکان است که ساختار و کارکرد مغز را با نقایصی مواجه می­سازد. تأثیراتیسم و شدت آن در هر فرد دارای اتیسم متفاوت است. تعهدات سازمان های بیمه گر از زمان تشخیص بیماری تا ۶ سال و ۱۱ ماه و ۲۹ روز می باشد .

مدیر کل بیمه سلامت استان در خصوص نحوه تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری از سوی سازمان نیز گفت: زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF، میکرواینجکشن، IUI  و FET  با پوشش بیمه ای  ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیر دولتی، خیریه و موقوفه و خصوصی بهره مند شوند  و ملاک  ارائه خدمات در این زمینه دفترچه بیمه زوجه می باشد .

رمزی ادامه داد: بر اساس این دستور العمل زوجین نابارور در سامانه نشان دار می شوند و خدماتی مانند داروها و آزمایش‌ها و پاراکلنیک را دریافت می‌کنند   که این خدمات از حداقل ۵۵۰ هزار تومان تا چهار میلیون و صد هزار تومان در بخش دولتی و از ۹۷۶ هزار تومان تا شش میلیون و نهصد هزار تومان در بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی تحت پوشش قرار می گیرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه اولین رسالت سازمان بیمه سلامت، پوشش بیمه همگانی است گفت: سازمان  بیمه سلامت ایران آمادگی پوشش بیمه ای برای اقشار مختلف را دارد.از این رو تمامی افراد فاقد پوشش بیمه از این فرصت زمانی طلایی نهایت استفاده را بنمایند تا از طریق صندوق بیمه سلامت همگانی و یا صندوق بیمه ایرانیان خود و اعضاِ خانواده شان را تحت پوشش بیمه ای سازمان بیمه سلامت ایران قراردهند.

 مدیر کل بیمه سلامت استان در خصوص بیمه اتباع خارجی استان نیز گفت: قرارداد بیمه درمان اتباع و مهاجرین خارجی، با  توجه به توافقات صورت گرفته ، بین وزارت کشور ،کمیساریای عالی پناهندگان وبیمه سلامت ایران برای پناهندگان افغانستانی و عراقی تحت سه عنوان اتباع خارجی آسیب پذیر ، اتباع بیماران خاص و غیر آسیب پذیر خدمات بیمه ای انجام می شود که این افراد پس از معرفی در گروه های آسیب پذیر و خاص بصورت رایگان و در گروه غیر آسیب پذیر با پرداخت حق بیمه مصوب ، در صندوق سایر اقشار از پوشش بیمه سلامت برخوردار می شوند.

وی  با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه اول جمعیت تحت پوشش بیمه شدگان را در سازمان بیمه سلامت ایران در میان سایر استانها به خود اختصاص داده است. افزود: تغییر مهم بعدی سازمان بیمه سلامت ایران که لازم است مردم و بیمه شدگان درجریان آن قرارگیرند و براساس قانون لازم است تا انجام شود گام برداشتن در مسیر نظام ارجاع و پزشک خانواده برای صندوق بیمه سلامت همگانی رایگان است که از ابتدای مهرماه اعلام عمومی آن صورت پذیرفت و در استان هم برای اجرای بهتر آن در حال پیگیری و هماهنگی هستیم.

رمزی تصریح کرد: باتوجه به فراهم بودن بستر مناسب جهت دریافت پوشش بیمه سلامت رایگان آن دسته از هم استانی ها که فاقد پوشش بیمه می باشند در اسرع وقت جهت دریافت خدمات بیمه ای جهت مراجعه به مراکز دولتی دانشگاهی با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد و ارائه مدارک لازم ازجمله شماره ملی افراد خانوار نسبت به پوشش بیمه ای خود و افراد تحت تکفل شان اقدام نمایند.

دکترعلیرضارمزی درخصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات به مراکز درمانی در سال ۱۴۰۰گفت: مبلغ ۱۵۶۸ میلیارد تومان جذب اعتبار داشته ایم که ۱۴۰۸ میلیارد تومان در سطح ۲ و ۳ و ۱۶۰ میلیارد تومان بابت سطح یک روستایی بوده است.از این مبلغ ۱۰۲۵ میلیارد تومان بابت مطالبات سال ۱۴۰۰ و ۵۴۳ میلیارد تومان بابت مطالبات سال۹۹ پرداخت گردیده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.