یک دی ماه ۱۴۰۰ در تالار قطب علمی و شاهنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به میزبانی مؤسسه فرهنگی توکا انوشه داستان پرداز، نشست فرهنگی و هنری برگزار شد.

«توکا»ی هزار قصه

در این نشست و با حضور استادان دانشگاه همچون آقای دکتر یاحقی، دکتر مهدوی، فعالان اجتماعی و تسهیلگران، هنرمندان، نویسندگان و شاعران  به ارزش و جایگاه مهم «قصه و قصه‌گویی» پرداخته شد.

در ابتدا معصومه موسویان به معرفی مؤسسه فرهنگی «توکا» و اهداف آن پرداخت. وی گفت: ما هر جا و در هر نقش و فن و حرفه ای که باشیم باید قصه گوی خوبی باشیم تا موفق شویم. امروز می خواهیم راجع به این صحبت کنیم که قصه چطور می تواند به زندگی ما معنا دهد. 

 پس از آن دکتر مریم صالحی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه  درباره اینکه قصه چطور به زندگی ما معنا می‌دهد با تمرکز بر آثار نظامی صحبت کرد و به تحلیل و نقد داستان ماهان مصری در «هفت پیکر» پرداخت. 

این پژوهشگر گفت: داستان ماهان، داستان تک تک ماست، داستانی که هر روز تجربه اش می کنیم. داستان آدم هایی است که با مهربانی دست هم نوع خود را می گیرند اما با نتیجه خوبی روبرو نمی شوند. 

اجرای یک طرح ادبی و نوشتن داستان‌های کوتاه توسط میهمانان و قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

در این طرح ادبی هانیه سلامی کتاب قصه‌ای راجع به روباتی خواند که با عشق آشنا شده است سپس از میهمانان خواست درباره عشق‌های خود در زندگی بنویسند. عشق‌هایی چون سواری دادن به نوه‌ها، خواندن یک کتاب همراه با چایی گرم و ....

دکتر رؤیا یداللهی قصه «توکا هزار هزار قصه دارد» نوشته عزت صدیقی  را قصه‌گویی کرد. در این قصه، توکا میراثدار قصه‌های جهان است و در دل خود هزار هزار قصه از گذشته تاکنون دارد که روایت خواهد کرد. 

برای مشاهده فیلم کامل این نشست به آدرس
 tookastory@
 در اینستاگرام مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.