معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست با تاکید بر اینکه وضعیت یوزپلنگ های ایرانی بحرانی است، گفت: سرشماری ها نشان می دهد ۱۲ قلاده یوزپلنگ در زیستگاه ها وجود دارد که از این تعداد فقط ۳ قلاده ماده است.

وضعیت یوزپلنگ های ایرانی بحرانی است

به گزارش قدس آنلاین، حسین اکبری امروز  در نشست خبری که به صورت انلاین برگزار شد افزود: در زمینه جمعیت گونه های جانوری آنهایی که بالغ هستند را جمعیت واقعی می دانیم از این رو سرشماری ها نشان می دهد که جمعیت یوزپنلگ های ایرانی در شرایط بحرانی قرار دارد و این یکی از دغدغه های اصلی ما در سازمان حفاظت محیطزیست است.

وی اظهارداشت: البته اقداماتی مانند ایمن سازی جاده و کاهش سرعت خودروها در نزدیک زیستگاه های یوزپلنگ انجام شده اما کافی نیست، یوز گونه خاصی است و دارای زیستگاه وسیعی است علاوه بر اینها این گونه با مشکلات درون جمعیتی هم مواجه است یعنی اگر در بهترین شرایط هم باشد اما باز به سمت انقراض می رود که برای این مساله طرحی را تهیه کردیم اما نتوانستیم برای اجرای یک سری از اقدامات اعتبار بگیریم.  

افزایش ۲ برابری حیات وحش پارک ملی گلستان 

وی ادامه داد: پارک ملی گلستان حدود سه سالی است که به روش حفاظتی مشارکتی اداره می شود که نتایج سرشماری ها نشان می دهد این روش بسیار مطلوب بوده به طوری که در مدت سه سال گذشته شاهد افزایش  ۲ برابری گونه های حیات وحش در پارک ملی گلستان بودیم.

وی تاکید کرد: نتایج در پارک ملی گلستان نشان می دهد که روش مدیریتی که جوامع محلی در آن دخیل باشند بسیار نتیجه بخش تر از این خواهد بود که فقط دولتی اداره شود از این رو در نظر داریم تا این روش را در سایر مناطق تعمیم دهیم.

عدم تخصیص اعتبار یکی از نگرانی های اصلی سازمان محیط زیست 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهمترین نگرانی و دغدغه ما نبود اعتبار است پول می دهند اما کم است، ۱۰ ماه از سال گذشته اما هنوز نقدینگی نداشتیم به رغم پیگیری های سازمان هنوز رقمی نداده اند، بخش زیادی از فعالیت های ما وابسته به فصل است و ماهیت آنی و فوری دارد، مانند بیماری ها و سرشماری حیات وحش که اگر زمان ان بگذرد دیگر نمی توان کاری انجام داد، مثلا سرشماری باید آخر پاییز و اوایل زمستان انجام شود و اگر این فصول بگذرد دیگر زمان از دست می رود که تمام اینها به اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: جامعه علمی و دوستداران محیط زیست انتظار دارند که سازمان محیط زیست رفتار ایده آلی برای حیوانات چه از نظر درمان و چه انتقال انجام دهد که تمام اینها به اعتبار نیاز دارد که امیدوارم این مساله حل شود.  

اتصال گوزن زرد ایرانی به طبیعت 

اکبری اظهار داشت: گوزن زرد ایرانی بیشتر از نیم قرن است که در اسارت به سر می برد باید یک جایی بتوانیم این حیوان را با طبیعت وصل کنیم، برای این منظور در صدد انجام یک سری کارها هستیم که اجرای آنها نیازمند همکاری بین دستگاهی است تا بتوانیم ضریب حفاظتی را در مناطق بالا ببریم و از طرفی چرای دام در این مناطق کنترل شود.

وی تاکید کرد: ضعف قوانین هم برای ما مشکل ساز است،  در مدت عمر سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه گونه های حیات وحش فقط قانون شکار و صید را داشتیم که انهم مربوط به سال ۱۳۴۶ بود اما اکنون در حال بازبینی این قانون هستیم، مجلس هم به اهمیت این موضوع پی برده و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه نامه ای داده که نشان می دهد نسبت به این مساله حساس شده اند.  

وی اظهار داشت: در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری این چالش ها به خوبی دیده شده و اکنون رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست این است که آن سیاست ها تا جایی که امکان دارد اجرایی شود و در این راستا قرار است دستگاه ها نیز همکاری کنند.  

کاهش ۱۰ درصدی جمعیت جانوری در برخی استان ها به علت بیماری طاعون 

اکبری درباره وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: ۱۰ کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ۸ استان داشتیم اما با توجه به اقداماتی که در زمینه واکسیناسیون دام های اهلی صورت گرفته تلفات چندانی نداشتیم و نسبت به سال قبل کاهشی بود، البته هنوز نتایج سرشماری استان ها جمع بندی نشده است و زمانی که جمع بندی این گزارش به سازمان محیطزیست برسد می توان نظر  قطعی داد که وضعیت چگونه است.

وی اظهارداشت: اما سرشماری در برخی استان ها نشان می دهد که به علت شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا ۱۰ درصد کاهش جمعیت داشتیم اما برای اظهار نظر قطعی باید تا اسفندماه منتظر بمانیم تا نتیجه مشخص شود.

صدور پروانه شکار در ۴ قرق اختصاصی 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره قرق های اختصاصی گفت: دنبال این هستیم که یک بخشی از بار حفاظت را به سمت مردم ببریم، سازمان محیط زیست برای حفاظت از تمام عرصه ها اعتبار کافی ندارد و این باعث می شود نتوانیم درست حفاظت کنیم، اینکه بخواهیم تمام تنوع زیستی را با پول دولت حفاظت کنیم امکان پذیر نیست، یک بخش از حفاظت باید به جوامع محلی سپرده شود این کار در تمام دنیا رخ داده است که بخش خصوصی وارد عرصه حفاظت شده است، قطعا سازمان محیط زیست نمی تواند بخش مناطق آزاد را محافظت کند بنابراین در صورتی که استان ها درخواست بدهند به سمت قرق های اختصاصی می رویم، البته برای این موضوع کمیته ای تشکیل دادیم و درخواست ها در آن بررسی می شود در نهایت آن تعدادی که موجه تشخیص داده شود را با سازمان جنگل ها هماهنگ می کنیم و در نهایت به شورای عالی محیط زیست می بریم.   

وی افزود: تمام پروانه شکاری که امسال صادر کردیم برای ۴ قرق اختصاصی آنهم به تعداد ۸۱ راس بود که این تعداد هم در  راستای انجام سرشماری در این مناطق صادر شد،  

کنترل فاضلاب به تالاب میانکاله و جلوگیری از مرگ پرندگان نیازمند عزم جدی دستگاه ها است 

اکبری درباره مرگ و میر پرندگان در میانکاله گفت: موضوع مرگ و میر پرندگان در میانکاله مساله پیچیده ای شده است، شاید هنوز دلیل کاملا روشنی برای مرگ و میر پرندگان در میانکاله وجود نداشته باشد، اینکه چه علتی موجب گسترش بیماری بوتولیسم شده نداریم، البته دلایلی مانند عدم تهویه آب، ورود مواد غذایی به تالاب، عدم گردش کافی آب و پسروی دریا برخی از دلایل احتمالی است که در بررسی های انجام شده به دست امده است که البته معاونت دریایی سازمان موظف شده تا مطالعه ای در این زمینه انجام دهد.

وی افزود: البته لایروبی کانال چپ اوغلی به عنوان یکی از راهکارها مطرح شد تا ارتباط تالاب با دریای خزر بیشتر شود که مخالفانی داشت چون برخی معتقد بودند که مواد غذایی زیادی در بستر تالاب رسوب کرده که اگر لایروبی صورت گیرد موجب بالا امدن این رسوبات می شود بنابراین وضع بدتر می شود، همچنین پمپاژ هم مطرح شد اما مساله ای که همه بر روی آن اتفاق نظر دارند این است که باید ورود مواد غذایی به تالاب محدود شود، یعنی باید فاضلاب های شهری، روستایی، کاربرد سموم و کودهای شیمیایی، فاضلاب های صنعتی و کشاورزی به تالاب کنترل شود، در این زمینه مکاتبات زیادی صورت گرفته در برخی موارد کار به دستگاه قضایی کشیده شده اما نتایج چندان رضایت بخش نبود چون تمام دستگاه ها باید در کنار هم قرار گیرند.

وی تاکید کرد: اجرای این کار نیازمند عزم جدی بین دستگاه ها است تا ورود فاضلاب کنترل شود، دستگاه ها به تنهایی نمی توانند در کوتاه مدت مشکلات را حل کنند، در واقع جنس مشکلات محیط زیستی اینگونه است مثلا الان تغییری در طبیعت ایجاد می کنیم اما تا چند سال دیگر آثارش را می بینیم و حل آن نیز به زمان زیادی نیاز دارد.

اکبری اظهار داشت: باید سیاست هایی که در بلند مدت این مشکلات را ایجاد می کنند اصلاح کنیم، باید در اجرای پروژه ها توان اکولوژیک پهنه ها مد نظر قرار گیرد اما چون همیشه توسعه و اشتغال در اولویت بود از این رو محیط زیست آسیب دید.

کنترل صید پرندگان در میانکاله نیازمند عزم جدی دستگاه ها 

وی درباره صید پرندگان در فریدونکنار گفت: سالهاست که در این تالاب پرندگان صید می شوند بنابراین هر کاری انجام دهیم نمی توانیم این کار را به صفر برسانیم اما انچه که این مساله را در فریدونکنار به معضل تبدیل کرده برداشت بیش از حد با روش های خاصی است که برای زنده گیری پرندگان استفاده می شود که به برخورد قضایی نیاز دارد، بنابراین در این زمینه باید از محیط  زیست حمایت ویژه شود، قصد داریم این موضوع را پیگیری کنیم اما اینکه تا چه حد موفق خواهیم بود و نتیجه خواهیم گرفت به میزان جدیت مقامات در استان ها بستگی دارد.

چرای دام در مناطق کنترل شود

اکبری گفت: عوامل زیادی در تخریب زیستگاه ها دخالت دارند اما به نظر من سه عامل جاده کشی، فعالیت های معدنی و چرای دام مهمترین عواملی هستند که تخریب های اجتناب ناپذیری بر طبیعت وارد می کنند ما هم توفیق چندانی در مدیریت انها به ویژه در مناطق آزاد نداشتیم، چون متولی چرای دام دستگاه دیگری است و آنها باید این مساله را مدیریت کنند، از سوی دیگر تغییر اقلیم ظرفیت مناطق را تا حد زیادی کاهش داده است از این رو باید چرای دام بازنگری شود، جاده کشی هم عمدتا زیستگاه ها را تکه تکه و جزیره ای کرده است و چون در قانون چارچوب مشخص و زیرساخت حقوقی قابل قبولی در این زمینه نداریم چندان موفق نبوده ایم.

وی افزود: البته تلفات در مناطق آزاد نسبت به مناطق حفاظت شده بیشتر است هر چند در مناطق حفاظت شده هم تلفاتی داریم و چون تحت مدیریت سازمان محیط زیست هستند از این رو صدها پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شده است.

نقش جوامع محلی در بحث طبیعت گردی پررنگ شود

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره گردشگری در طبیعت گفت: الان گروه های آفرود در کشور هستند که افراد با خودروهای سنگین وارد طبیعت می شوند که پوشش گیاهی را تخریب و خاک را سست می کنند، بسیاری هم بدون مجوز فعالیت می کنند، همچنین گروه های گردشگری زیادی هستند که علاقه زیادی به بازدید از غارها دارند در حالی که غارها زیستگاه گونه های اندمیک زیادی است که با ورود گردشگر با مشکل مواجه می شوند.

وی افزود: باید از دستگاه های متولی گردشگری مطالبه گری شود، بر این اساس جلسات زیادی با این دستگاه ها برگزار کردیم اما نتیجه چندانی حاصل نشد، چون مطالبه گری انجام نمی شود، در این زمینه سازمان محیط زیست به صورت قانونی نمی تواند ورود کند چون عرصه در اختیار ما نیست و متولی گردشگری دستگاه دیگری است، اما در مناطق حفاظت شده مساله فرق می کند و مدیریت خیلی بهتر انجام می شود، مثلا در میانکاله هم صیادی و هم گردشگری کنترل شده انجام می شود اما خارج از محدوده تحت مدیریت سازمان هر دو فعل به صورت تخلف انجام می شود.

اکبری با تاکید بر اینکه وضع ما در مناطق حفاظت شده نسبت به مناطق آزاد بسیار بهتر است گفت: باید طبیعت گردی با روش مناسب اتفاق بیفتد باید جوامع محلی ورود کنند اینکه اگر قرار باشد فقط ممانعت کنیم در واقع فقط انرژی خود را هدر داده ایم، در واقع سازمان ظرفیتی محدود اما وظایف بسیار گسترده و سنگینی دارد، سازمان محیطزیست با ۲ هزار و ۵۰۰ محیط بان چقدر می تواند مسائل را دنبال کند، بنابراین بهتر است انرژی در زمینه جنبه های اخلاقی هزینه شود که قطعا بهتر جواب خواهیم گرفت.

معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: حدود ۱۰۰ گونه اندمیک مهره دار در کشور وجود دارد که فقط مختص کشور ما است، اینها در رده خزندگان و جوندگان قرار می گیرند اما بخش زیادی از انها دیده نمی شوند اما سازمان وظیفه دارد از انها حفاظت کند و انژی زیادی هم صرف آنها می کند اما وقتی مشکلی در یک باغ وحش به وجود می آید دهها سوال در این زمینه پرسیده می شود.

با علوفه دستی حیات وحش موافق نیستیم 

اکبری گفت: مساله تغییر اقلیم دارد خودش را نشان می دهد، نایبندان یکی از زیستگاه های مهم بیابانی کشور است، خشکسالی و تغییر اقلیم موجب خشک شدن جنگل ها و رویشگاه های بادام کوهی شده و آستانه تحمل رویشگاه ها کم شده است که این مساله مشکلات زیادی را برای تامین علوفه حیات وحش ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: ما با علوفه دستی موافق نیستیم چون چرخه طبیعی را به هم می زند فقط برای خروج از بحران توصیه می شود، در دوره ای که در نایبندان دچار خشکسالی شدیم شاید بیش از ۱۰۰ راس کل و بز تلف شدند اولا اینکه سنشان بالا بود و دوم اینکه شرایط خوبی از لحاظ علوفه نداشتند، از این رو یک میلیارد تومان از استانداری گرفتیم تا علوفه رسانی کنیم که این کار همچنان به تدریج ادامه دارد و تا حدود زیادی هم کنترل شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.