وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم با پایان یافتن همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ هرچه زودتر شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری باشیم؛ چرا که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بدون حضور دانشجویان و محققان معنا و مفهومی ندارد.

دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بدون حضور دانشجویان و محققان معنا و مفهومی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی زلفی‌گل در آیین معارفه رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در محل این موسسه، افزود: دانشمندان و حکیمان چراغ هدایت جامعه هستند، پژوهشکده‌ها متولی ترویج اندیشه‌های جدید هستند که باید ایده‌ها و اندیشه‌های نو را در قالب طرح‌های نوآورانه برای اجرا در اختیار حاکمان قرار دهند.

زلفی‌گل اظهار کرد: در همه کشورهای دنیا، دانشمندان، اندیشمندان، فلاسفه و حکماً مهم‌ترین الگوی نسل جوان و چراغ راهنمای جامعه هستند که می‌توانند باعث اعتلای جامعه شوند.

وی تاکید کرد: اندیشمندان و فلاسفه وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنند، از اینکه دانشجویانی را تربیت می‌کنند، از این کار خود احساس رضایت داشته باشند و حتماً از صرف کردن عمر خود در این راه، احساس پشیمانی نخواهند کرد. بر همین اساس، می‌توان فعالیت‌های این موسسه را هم فعالیتی در همین راستا دانست که قابل تقدیر است.

وزیر علوم اضافه کرد: مسیر دانایی، مسیری است که باید تدریجی و پلکانی طی شود و موسساتی مانند موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از جمله موسساتی هستند که می‌توانند در زمینه رشد دانایی افراد و جامعه، نقشی مهم و کلیدی ایفا کنند.

وی ادامه داد: این موسسه نباید فقط در زمینه تولید علم، بلکه باید در زمینه ترویج علم نیز فعالیت داشته باشد تا استعدادهای مستعد بتوانند در این مسیر قدم بگذراند و در جامعه هم این اندیشة فلسفی بسط یابد. این کار را می‌توان با بیان فلسفه به زبان ساده تسهیل کرد و سرمایه اجتماعیِ لازم برای را فراهم کنیم.

زلفی‌گل افزود: اگرچه تولید علم بسیار مهم و ارزشمند است، اما ترویج علم هم حائز اهمیت است. بنابراین، باید هدف ترویج علم، عموم جامعه باشد.

وی همچنین با تمیز قائل شدن بین دانا و حکیم تأکید کرد: دانا به کسی گفته می‌شود که علم و عقل داشته باشد و حکیم به کسی اطلاق می‌شود که با منطق هم آشنایی داشته باشد و کار عبث انجام نمی‌دهد که بر این اساس، اساتید فلسفه باید بکوشند تا معنای این مفاهیم را به زبانی ساده بیان کنند و اهمیت آن را مشخص کنند. بنابراین، به طور کلی باید برای عمومی‌سازی دانش تلاش کرد.

وزیر علوم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند عبارت هیات‌های اندیشه‌ورز به جای اتاق فکر استفاده شود، تاکید کرد: این هیات‌ها باید اندیشه‌های جدیدی را ایجاد کنند تا حاکمان بتوانند آن‌ها را عملیاتی و مسایل اجتماع را حل و فصل کنند.

زلفی‌گل همچنین با خطاب قراردادن اساتید موسسه حکمت و فلسفه، از آنان خواست: در زمینه‌های فناوری نرم هم فعالیت داشته باشند، زیرا حکمت و فلسفه بال‌های سایر علوم هستند. بر همین اساس، این موسسه می‌تواند تحول مهمی را در جامعه ایجاد کند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی یک مدیر موفق، این است که بتواند یک تعلق سازمانی میان اعضای سازمان ایجاد کند و بتواند سرمایه‌های اجتماعی نظام را ارتقا دهد. بر همین اساس، باید برای جذب حداکثری در تمامی مسؤولیت‌هایی که داریم کوشا باشم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از فعالیت‌های غلامرضا زکیانی رییس پیشین این موسسه، گفت: دوره مسؤولیت همه مدیران روزی به پایان می‌رسد؛ از این جهت معیار مناسب برای داوری درباره دوره مدیریت، احساس رضایت قلبی مدیران از عملکرد خود است.

زلفی‌گل همچنین از احمدحسین شریفی رییس جدید موسسه بابت پذیرش این مسؤولیت تشکر و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.