۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 786657

تنوع موضوعی سینمای دفاع مقدس و ورود کارگردانان تازه نفس به این‌ چرخه، زمینه ساز تصویرگری سوژه‌های مغفول مانده از هشت سال جنگ تحمیلی است.

پنج قهرمان زن‌ سینمای دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین، یکی از حوزه های حقیقی که همچنان‌ به آن پرداخته می شود، بحث کنش مندی زنان در دوران دفاع مقدس است. فارغ از نگاه مردانه به جنگ که سبب شده تا قهرمانان اصلی این ژانر در انحصار مردان باشد، آثار زنانه ای از جنگ روایت شده اند که لنز دوربین، قامت بانوان و عملکرد قهرمانانه آنان را پوشش داده است.

عاطفه رضوی در نجات یافتگان

عاطفه رضوی شاخص ترین پرستار ژانر دفاع مقدس کشور است. او در فیلم نجات یافتگان رسول ملاقلی پور، در قامت‌ پرستاری ظاهر می شود که در راه انجام رسالتش، باید رزمنده قطع نخاع شده را به دنبال خود بکشاند.

در این سیر و سلوک، او می باست در عین تعجیل در کارش، بر ترس تنهایی و حضور در منطقه جنگی مین گذاری شده غلبه کرده تا در شمایل یکی از نخستین زنان قهرمان در آثار دفاع مقدس کشور مطرح شود.

آزیتا حاجیان در روبان قرمز

بهترین نقش آفرینی آزیتا حاجیان در روبان قرمز ابراهیم حاتمی کیا رقم خورده است. او در این فیلم، نقش دختر جنگ‌ زده ای را دارد که خانواده‌اش را از دست داده و به خانه مخروبه پدرش برمی‌گردد. تعارض او میان قدرت ذاتی و استیصال لحظه ای برای بقا و فرار از شرایط کنونی، یک زن قدرتمند در سینمای دفاع مقدس ایران خلق کرده است.

هنگامه قاضیانی در روزهای زندگی

قاضیانی در فیلم پرویز شیخ طادی نقش پرستاری را بازی می‌کند که به همراه همسرش در بیمارستانی صحرایی مشغول به فعالیت است و این خدمت رسانی را تا سال پایانی جنگ ادامه می دهد.

اما بعد از قطعنامه، بیمارستان صحرایی، مورد حمله ناگهانی قرار گرفته و اوضاع دشواری را برای این زوج رقم‌ می‌زند. در لحظاتی از فیلم، همسر زن (حمید فرخ نژاد) از نعمت بینایی محروم شده و کنش مندی قاضیانی به عنوان‌ قهرمان داستان، بیشتر می‌شود.

بهنوش طباطبایی در ماجرای نیمروز ۲ : ردخون

محمدحسین مهدویان در دومین فصل ماجرای نیمروز، شمایلی جدید از زن‌ قهرمان در میدان‌ نبرد را به تصویر می کشد. طباطبایی در این فیلم، در قامت یک‌ زن مستقل، ابعاد مختلفی از وجوه زندگی‌ خود را سامان می دهد. ابتدا با پنهان کاری از تمایلات خود به منافقین، در تقابل با همسرش که مامور امنیتی است، در اندازه های یک زن خانه دار ظاهر می شود.

در کمپ اشرف، پرستار می شود و در نهایت، برای دیدن دخترش در تهران، لحظه شماری می کند. طباطبایی در هر سه‌ محور، با جزمیتی‌ مثال زدنی ظاهر شده و قهرمان اصیل فیلم است.  

نیکی کریمی در دسته دختران

نیکی کریمی در جدیدترین ساخته منیر قیدی، در نقشی متفاوت، در شمایل قهرمان این فیلم ظاهر می شود. خانم معلم مدرسه در روزهای سقوط خرمشهر، از خانواده اش می گذرد و پس از مخالفت نیروهای محلی برای حضور در خط مقدم، تصمیم می گیرد با همراهی چند خانم دیگر، با تامین ادوات نظامی، به مقابله با نیروهای بعثی بپردازد.

کریمی در این فیلم، با قرار گرفتن در موقعیت های خطرناک و اصرار در اجرایی کردن تصمیم های آرمان گرایانه خود، بی پروا به دل خطر زده و در مسیر روحیه کمال خواهانه خود گام بر می دارد. این نقش آفرینی، جدیدترین حضور زنان قدرتمند در ساحت دفاع مقدس است که به متفاوت ترین نقش کریمی در کارنامه شلوغش تبدیل شده است.

فارغ از این پنج نقش آفرینی، بازیگران دیگری نیز بوده اند که در بستر مرتبط با دفاع مقدس، در قامت قهرمان ظاهر شده اند. از جمله این نقش آفرینی ها می توان به فاطمه معتمدآریا در گیلانه، گلشیفته فراهانی در میم مثل مادر، باران کوثری در روز سوم، مریلا زارعی در شیار ۱۴۳ و گلچهره سجادیه در هیوا اشاره کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.