گرانی مواد اولیه، نبود بازار فروش، کمرنگ شدن صادرات محصولات چرمی همدان و در اتفاقی جدید شیوع کرونا موجب شده تا چراغ کارگاه های تولیدی این حرفه در همدان یکی پس از دیگری خاموش شده و گَرد فراموشی بر پیکر چرم همدان بنشیند.

گَرد فراموشی بر پیکر صنعت چرم همدان

به گزارش قدس آنلاین، استان همدان از نظر تولید محصولات چرمی موفق عمل کرده و تولیدات کیف و کفش چرم این استان در بازارهای خارج از کشور هم عرضه می‌شود. کشورهای پاکستان، تاجیکستان، روسیه، ارمنستان، عراق و افغانستان از مشتریان کفش‌های تولیدی همدان هستند. اگرچه بخشی از کیف‌وکفش‌های موجود در بازار همدان مربوط به واحدهای تولیدی استان است اما تنوع طلبی مشتریان سبب ورود کفش‌های مناطق مختلف کشور به همدان شده است.

یک فروشنده کیف‌وکفش در همدان، گفت: کفش‌های زنانه تولیدی استان جوابگوی نیاز بازار و مشتریان نیست. وی با اشاره به اینکه همدان از نظر مدل و طراحی دوخت بروز نیست، اظهار داشت: باید طراحان خلاق جذب تولیدی‌های همدان شوند. این فروشنده با تاکید بر اینکه برخی از مشتریان به ما عکس کفشی را ارائه می‌کنند و مشابه آن را می‌خواهند، تصریح کرد: رونق خرید و فروش اینترنتی سبب آشنایی مردم با مدلهای روز شده است.

وی با بیان‌اینکه همدان در زمینه دوخت کفش‌های مجلسی نقاط ضعفی دارد، عنوان کرد: باید استادکاران جوان جذب این رشته شوند. این فروشنده گفت: ما بخشی از اجناس خود را از کارخانجات همدان و قسمتی را هم از استان تهران و سایر مناطق سفارش می‌دهیم. وی با تاکید بر اینکه حتما نباید همه کفش‌های تولیدی استان در بازار همدان به فروش برسد، گفت: برخی تولیدکننده ها از طریق کانال‌های مجازی محصولات خود را به سراسر کشور ارسال می‌کنند.

یک تولیدکننده کفش‌های زنانه هم با بیان اینکه در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه‌ایم، اظهار داشت: گرانی هزینه‌ها و خرابی بازار بسیاری از واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده است. وی با بیان اینکه دولت قبل هیچگونه حمایتی از صنف ما نداشته است، تصریح کرد: امیدوارم دولت جدید و مسئولان استانی برنامه‌ای برای حمایت از صنعت کیف و کفش همدان داشته باشند. این تولیدکننده با اشاره به اینکه هزینه تمام شده تولید یک جفت کفش نسبت به سال گذشته چند برابر شده است، گفت: این موضوع سبب افزایش قیمت کفش در بازار شده که خود عاملی برای کاهش تقاضا و خرید است.

وی با بیان اینکه باید مرکزی برای آموزش و بکارگیری جوانان علاقه‌مند به رشته طراحی و دوخت کفش در همدان راه‌اندازی شود، اظهار داشت: جای خالی یک دانشگاه صنعت چرم در همدان احساس می‌شود. احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کیف‌وکفش همدان، اظهار داشت: استان همدان به عنوان قطب تولید کفش چرم زنانه در کشور شناخته شده است. وی با بیان اینکه امسال یکی از فعال‌ترین سال‌های صنعت چرم استان بوده است، اظهار داشت: ۹۸ درصد از تولیدهای همدان مربوط به تولید کفش زنانه است.

گازرانی با تاکید بر اینکه کفش‌های زنانه استان ما به بسیاری از مناطق کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: بیشتر کفش‌های موجود در بازار همدان هم مربوط به تولید استان است. رئیس اتحادیه کفش‌وکفش همدان از صادرات کفش‌های تولید استان به کشورهای خارجی خبر داد و گفت: کفش‌های زنانه تولیدکنندگان ما به کشورهای پاکستان، تاجیکستان، ارمنستان، اقلیم کردستان و افغانستان صادر می‌شود.

گازرانی با بیان‌اینکه امسال تولیدکنندگان ما در نمایشگاه تخصصی کیف و کفش ترکیه شرکت کردند، اظهار داشت: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی ما را با امکانات و تجهیزات روز دنیا آشنا می‌کند.  

وی با اشاره به اینکه یک هزار واحد تولیدی کفش زنانه در همدان فعال است، عنوان کرد: این واحدها حتی در زمان اوج کرونا و تعطیلی بازار هم کسب‌وکار را تعطیل نکردند. رئیس اتحادیه کیف‌وکفش همدان از راه‌اندازی دپارتمان صنعت کیف‌وکفش چرم همدان خبر داد و گفت: این مرکز محلی برای آموزش افراد علاقمند به حرفه تولید محصولات چرم است.

گازرانی با بیان اینکه مدت زمان این دوره‌ها ۴۵ روزه است، تصریح کرد: جوانانی که دنبال اشتغال و کسب و کار در حوزه تولید کیف‌وکفش چرم هستند به اتحادیه کیف‌وکفش همدان مراجعه کنند. وی با تاکید بر اینکه نیازمند راه‌اندازی یک دانشگاه صنعت چرم در همدان هستیم، افزود: آماده به کارگیری اساتید داخلی و خارجی این حوزه هستیم.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.