پیشرفت و توسعه کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی چشمگیر بوده اما توسعه در روستاها با گسترش خدمات زیرساختی دوچندان شده تا شور زندگی در آبادی ها با بهره‌مندی از نعمت آب، برق و گاز برقرار شود.

چهار دهه جهاد برای آبادانی روستاها در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، طبق اعلام وزارت نیرو، در سال ۱۳۵۷ و در ابتدای تشکیل نظام، تنها ۱۲ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش آب‌رسانی بهداشتی و پایدار بودند که تا ابتدای بهمن‌ماه در دولت سیزدهم این رقم به ۸۲.۹ درصد رسیده‌ است.
عملکرد مقایسه‌ای در برق‌رسانی به روستاها نیز نشان می‌دهد تا اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، چهار هزار و ۳۶۷ روستا در کشور از نعمت برق بهره‌مند بودند که این رقم تا چهارمین ماه فعالیت دولت سیزدهم، به ۵۷ هزار و ۹۲۵ روستا رسید.
همچنین  در چهار دهه گذشته در صنعت گاز نیز، طول خطوط انتقال در سراسر کشور نسبت به ابتدای انقلاب، ۲۶ برابر افزایش یافته و اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت ایران، در هزاران شهر و روستا به گاز طبیعی دسترسی دارند.

پایان عطش در روستاهای خراسان رضوی
یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی ساکن ۲ هزار و ۵۴۰ روستای این استان هستند که نقش مهمی در تولید و اقتصاد استان ایفا می‌کنند، آب‌رسانی به این جمعیت در دهه‌های گذشته اولویت استان بوده و برخورداری این روستاها از آب آشامیدنی پایدار و بهداشتی مورد تاکید بوده و هست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص وضعیت آب‌رسانی در استان گفت: در اوایل پیروزی انقلاب هزار و ۷۷ روستا با ۲۱۳هزار خانوار از آب شرب بهره مند بودند که این رقم درحال حاضر به ۲ هزار و ۲۵۴روستا با ۴۰۴ هزار خانوار برآورد می شودرسیده است.

سید ابراهیم علوی افزود: مصرف آب هر خانوار در روستاها  ۲۰۰ لیتر در شبانه روز است و سالانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب از منابع برداشت و در اختیار روستاییان خراسان رضوی قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان رضوی زیر پوشش شرکت آبفا قرار دارند و بقیه به صورت خودگردان اداره می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: به دنبال یکپارچه سازی خدمات شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از سال ۹۹،  با اقدامات انجام شده شرایط آبی ۹۰۰ روستای استان بهبود یافته است.
علوی افزود: به دنبال جذب اعتبارات ماده ۵۶ قانون بودجه برای بهبود شرایط آب‌رسانی در روستاهای خراسان رضوی هستیم و طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۱ چیزی به نام روستای مواجه با کمبود و بحران آب در استان نخواهیم داشت.
آب‌رسانی به روستاهای مشهد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز  اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب مشهد اهالی ۲۲۳ روستای پیرامون این کلانشهر را زیر پوشش خدمات خود دارد.
حسین اسماعیلیان افزود: در حال حاضر با فرآیند یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی، روستاهای زیرپوشش به ۲۶۲ روستا با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.
وی همچنین از در دست اجرا بودن طرحهای آب‌رسانی به ۲۵ روستای فاقد دهیاری در مشهد با هدف برخورداری ساکنان آنها از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار خبر داد.
اسماعیلیان افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این روستاها ساکن هستند و با انجام طرح های در دست اجرا منابع پایدار آب شرب برای این روستاها فراهم می شود.
بهره‌مندی ۹۸ درصدی روستاها و آبادی‌های خراسان رضوی از نعمت روشنایی
یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی، بهره مندی ۱۰۰ درصدی مردم از نعمت برق و حتی صادرات برق به خارج از کشور است.
پیش از انقلاب حجم روزانه تولید برق در خراسان رضوی ۳۱۴ مگاوات بود اما پس از افزون بر چهار دهه تلاش و سازندگی در دوران انقلاب اسلامی این میزان هم‌اکنون به سه هزار و ۶۱۰ مگاوات برق رسیده است و ۱۰۰ درصد روستاهای دارای بیشتر از ۱۰ خانوار جمعیت در خراسان رضوی از خدمات برق رسانی به طور مستقیم برخوردار هستند و روستاهای با جمعیت کمتر از ۱۰ خانوار واقع در مسیر خطوط انتقال نیرو نیز برق‌دار شده‌اند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در این خصوص گفت: تمام روستاهای دارای بیش از ۱۰ خانوار جمعیت در خراسان رضوی به شبکه برق متصل و از مزایای آن بهره‌مند هستند که این از دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق استان بعد از انقلاب اسلامی است.
محسن ذبیحی افزود: هم اینک ۲ هزار و ۶۸۰ روستا در استان از نعمت برق بهره مند هستند و روستاهای بی برق استان نیز جمعیت کمتر از ۱۰ خانوار دارند یا مهاجرت معکوس در آنها در حال رخ دادن است.
وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون در قالب اجرای طرح بهارستان، شبکه های برق روستایی در ۲۴۰ روستای استان بهسازی، سامان‌دهی و تکمیل شده و و به بهره برداری رسیده است، طرح بهارستان مربوط به اقداماتی برای رفع افت ولتاژ، حذف پایه های برق عامل سد معبر و اصلاح و توسعه شبکه برق می شود که برای روستاهای دارای برق انجام می گیرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: با احتساب اعتبارات توسعه روستایی مجموع روستاهای بهره مند از اعتبارات طرح توسعه و بهسازی در خراسان رضوی ۹۰۰ روستاست که این طرح با اولویت روستاهای مشکل دار و طی هماهنگی با فرمانداریها در حال اجراست.
برخورداری ۹۶ درصدی روستاهای خراسان رضوی از نعمت گاز
در ابتدای انقلاب هیچ روستایی در خراسان رضوی از نعمت گاز بهره‌مند نبود اما در حال حاضر جمعیت روستایی برخوردار از گاز به ۹۶ درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این خصوص  گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۹۵ روستا در استان گازرسانی و ۵۰۸ هزار و ۱۱۵ خانوار روستایی از این نعمت بهره‌مند شده‌اند.
حسن افتخاری افزود: طرح گازرسانی در ۱۸۶ روستای خراسان رضوی نیز در دست اجراست و با اتمام این طرح‌ها کل جمعیت روستایی استان تحت پوشش گازرسانی قرار می‌گیرد.
وی با بیان این که هم اکنون ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و بیش از ۹۶ درصد جمعیت واجد ‌شرایط روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند ادامه داد: خراسان رضوی رتبه نخست تعداد روستاهای گازدار و خانوار بهره‌مند از گاز طبیعی را در کشور به خود اختصاص داده است
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: دهه فجر امسال طرح اتصال ۶۰ روستای خراسان رضوی به شبکه سراسری گاز با هزینه ۷۷۰ میلیارد ریال آماده افتتاح شده که با بهره برداری از این پروژه ها ۶ هزار و ۴۷۷ خانوار روستایی استان به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.