دو مرد و یک زن که در یک پرونده آدم‌ربایی متهم بودند که شبانه کودک ۶ماهه‌ای را ربوده‌اند، در حالی که دلیل اصلی این اقدام را خرید بچه برای یک خانواده عنوان کردند، جمعاً به ۱۵ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.

۱۵ سال و ۶ ماه حبس برای «کودک‌دزدها»

چندی پیش پرونده وقوع یک آدم‌ربایی که در آن دو مرد و یک زن اقدام به ربایش شبانه طفل ۶ماهه‌ای از داخل خانه پدرش کرده بودند با شکایت والدین کودک که از اتباع خارجه بودند، در دادسرای مشهد مفتوح و با دستور مقام قضایی با توجه به اینکه ماجرای آدم‌ربایی یکی از خطوط قرمز دستگاه قضاست، مأ‌موران پلیس به صورت ویژه‌ای برای کشف ابعاد ماجرا و دستگیری عاملان این اقدام دست به کار شدند.

در مرحله اول مادر و پدر این طفل که یک دختر ۶ماه بود، مورد تحقیق قرار گرفتند. مأموران در نخستین گام از آن‌ها خواستند بگویند چه زمانی و چگونه پی بردند که فرزند آن‌ها ربوده شده است.

پدر کودک مدعی شد: وقتی کودک را بردند من و همسرم خواب بودیم. سکوت نیمه‌های شب ما را به شک انداخت؛ چرا که تا حدود ساعت ۲ صبح دخترم در گهواره بود و چند باری مادرش به او که گریه می‌کرد شیر داد و آرامش کرد تا بخوابد. آن شب خواب ما کمی سنگین‌تر شد و تا دو ساعت هر دو نفر از جایمان بلند نشدیم و وقتی بیدار شدیم با فریادهای همسرم پی بردم دخترم در گهواره نیست.

او در پاسخ مأموران که آیا به کسی مشکوک هستید هم گفت: شب پیش از آدم‌ربایی، در خانه را زدند و همسرم برای باز کردن در، بیرون رفت و وقتی برگشت چند غذای بسته‌بندی همراهش بود. او به من گفت یک زن و یک مرد غذاها را به او داده و مدعی شده همسایه هستند و امروز به مناسبت هفتم یکی از اقوامشان بین همسایه‌ها غذا توزیع می‌کنند.

اما همسرم به ماجرا شک داشت و می‌گفت چشم‌های زن همسایه خیلی ترسناک بود و تا به امروز او را ندیده بود. غذاها را که خوردیم احساس کردیم خوابمان می‌آید و فکر می‌کنم آن‌ها آلوده به داروی خواب‌آور بوده است؛ چرا که ما معمولاً ساعت ۱۲ شب می‌خوابیدیم اما آن روز ۱۰ نشده بود که سرمان سنگین شد.

با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده کار به بررسی میدانی محل آدم‌ربایی رسید، مأموران پلیس آگاهی پس از حضور در حوالی شهرک طرق و بررسی دوربین‌های مدار بسته پی پردند که در چند روز مانده به ربوده شدن دختر بچه ۶ماهه، یک دستگاه پژو ۴۰۵ قرمز رنگ در اطراف خانه آن‌ها ترددهای مشکوک داشته به گونه‌ای که تصور می‌شد آن‌ها در حال رصد رفت و آمد به خانه پدر کودک ربوده شده بودند.

در ادامه هویت مالک خودرو مذکور مورد شناسایی و او تحت تعقیب قرار گرفت. در حالی که این فرد متواری بود مشخص شد خواهر او همان زنی است که چند وعده غذا را مقابل خانه کودک ربوده شده برده بود.

این زن در حوالی خیابان پورسینا دستگیر و در بازجویی‌های فنی پلیس همه چیز را گفت و نقش برادر و دیگر همدستانش را برای مأموران تشریح کرد. او همچنان در ادامه اظهاراتش گفت: دختربچه ربوده شده را به خانواده‌ای در حوالی خیابان کرامت تحویل داده‌اند.

حاملگی ساختگی و خرید بچه!

از همین رو بدون فوت وقت پلیس این خانه را هم محاصره و پس از ورود به محل، دختر بچه ربوده شده را مورد شناسایی قرار دادند. در این خانه یک زن و شوهر حضور داشتند که هر دو نفر دستگیر و آن‌ها هم به مقر پلیس آگاهی منتقل شدند. وقتی آن‌ها تحت بازجویی قرار گرفتند ابعاد تازه‌ای از ماجرا بیان کردند که مسیر تحقیقات قضایی و پلیس را تغییر داد.

مرد خانه مدعی بود زن دستگیر شده سال‌هاست به عنوان راننده آژانس خانوادگی آن‌ها به اسرار مگوی آن‌ها دسترسی دارد. او در این مدتی که همسرم را در شهر جابه‌جا می‌کرد فهمیده بود که ما بچه‌دار نمی‌شویم و از این موضوع رنج می‌بریم. این گونه بود که او وعده داد برای ما بچه‌ای پیدا خواهد کرد.

این زن شیاد به ما گفت یک نفر را سراغ دارد، سه‌ماهه حامله است و چون از نظر مادی در فشارند حاضر هستند فرزند خود را بفروشند در ازای آن هم باید در مدت بارداری هزینه‌های زندگی او را تأمین و پولی هم برای فروش بچه به او بدهیم.

ما هم قبول کردیم و در این بازه زمانی برای فردی که ندیده بودیم برنج، چای و... می‌فرستادیم. حتی در حدود ۳۵ میلیون تومان هم در چند مرحله برای پرداخت به خانواده طفل به این زن دادیم.

از طرفی برای آنکه خانواده ما به موضوع مشکوک نشوند که بچه از کجا آمده به همه گفته بودیم که همسرم باردار و سونوگرافی هم رفته است. سیسمونی هم تهیه کرده بودیم اما وقت زایمان که رسید هیچ خبری نشد و ما هم تحت فشار بودیم و همه می‌گفتند پس بچه شما چرا به دنیا نمی‌آید!

به این زن گفتم آبروی ما برای بچه‌ای که وعده داده بودی رفت، او هم هر بار قول می‌داد که امروز یا فردا بچه را تحویل می‌دهد تا اینکه چند شب پیش، این دختر بچه را در بولوار فرودگاه به ما تحویل دادند. ما از هیچ چیزی خبر نداشتیم و حتی پس‌ از دو سه روز عذاب وجدان گرفتیم.

وقتی این نکات لو رفت، زن متهم چاره‌ای جز بیان همه ماجرا نداشت و گفت: ما به خانواده مذکور قول خریدن بچه را داده بودیم اما نتوانستیم بچه‌ای پیدا کنیم؛ موضوع را به برادرم گفتم و آن‌ها در غذای اعضای آن خانواده داروی خواب‌آور ریختند و شب هم با دوستش بچه را از داخل خانه دزدیدند.

در این مرحله، عملیات پلیس برای دستگیری دو متهم دیگر آغاز و نفر دوم که همدست برادر متهم بود شناسایی و زمین‌گیر شد. او هم وقتی همه چیز را لو رفته دید، گفت: من و برادر این زن آن شب به محل رفتیم، برادر او وزنش زیاد بود و گفت تو از روی در برو داخل حیاط و در را باز کن، این کار را کردم. بچه را هم از بالای سر پدر و مادرش که خواب بودند برداشتیم و فرار کردیم.

 حبس سنگین برای متهمان

در ادامه تحقیقات بیشتر مشخص شد پدر کودک به یکی از متهمان بدهکار بوده و او در جریان ماجرای بردن بچه‌اش قرار داشته اما مادر کودک از واقعیت اطلاعی نداشته است. سرانجام با تلاش مأموران پلیس نفر سوم هم دستگیر و پای میز محاکمه کشانده می‌شود و برای هر سه نفر کیفرخواست صادر و پرونده به شعبه ۱۴۴ دادگاه کیفری دو مشهد ارجاع و در وقت تعیین شده توسط قاضی «مهدی ترابیان» که در رسیدگی به این دست پرونده‌ها سابقه‌ای طولانی دارد مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت پس از چند جلسه رسیدگی و دریافت آخرین دفاعیات متهمان، برادر متهم به علت آدم‌ربایی به پنج سال حبس تعزیری و همچنین از جهت مباشرت در معامله و فروش طفل ربوده شده به پنج سال حبس تعزیری دیگر و همدست وی هم از باب آثار زیانبار وقوع این جرم و مباشرت در ربودن طفل به پنج سال حبس تعزیری و در نهایت نفر سوم که زن مذکور بود هم به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.