مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری خراسان رضوی گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی ، ایران قوی-ایران سرسبز همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی است .

ایران سرسبز -ایران قوی /همه باهم جهاد  برای حفظ و احیای منابع طبیعی

به گزارش قدس آنلاین،   محسن فنودی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسب فرار رسیدن هفته منابع طبیعی گفت:  ۱۵لغایت ۲۱ اسفند به نام هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است که با کاشت نهال توسط رهبرمعظم انقلاب در ۱۵ اسفندماه شروع می شود و شعار امسال این هفته به نام  ایران قوی-ایران سرسبز و همه باهم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق این شعار همه باید تلاش کنیم تا حفظ و احیای منابع طبیعی را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی رشد و ترویج دهیم و سازمان منابع طبیعی خراسان رضوی  سخن رهبری انقلاب  مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود را سرلوحه کارهای خود قرار داده  است تا در حفظ و نگهداری این میراث خدادادی از هیچ تلاش فروگذاری نشود. همچنین در این زمینه از مردم استان درخواست داریم که مشارکت و همکاری لازم  را در این زمینه با این سازمان داشته باشند زیرا  تاریخ نشان داده است که مردم در هر موضوعی که همکاری  داشته اند مثمر ثمر و اثربخش بوده است.

مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی افزود: ایام هفته منابع طبیعی با عنوان های خاص و منحصر به فردی نامگذاری شده اند که در اولین روز از این هفته مراسم درختکاری در دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد همچنین در این روز طی  مراسم سراسری در سطح کشور و ارتباط ویدئو کنفرانسی با رئیس قوه قضائیه جشن پایان کاداستر و همچنین کاشت نهال در محوطه دادگستری خراسان رضوی را خواهیم داشت.

وی افزود: از جمله مراسم های دیگر هفته منابع طبیعی می توان به حضور در اسایشگاه های جانبازان همزمان با سالروز میلاد حضرت عباس (ع)،توزیع نهال،  راه اندازی میزخدمت در مراسم نماز جمعه هفته جاری در سطح شهرستان های استان و سخنرانی روسای ادارات منابع طبیعی  در مراسم نماز جمعه یاد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری خراسان رضوی با  تشکر از رسانه ها، نیروی انتظامی،  دادگستری و جهادکشاورزی در کمک به بهتر اجرا شدن ماموریت های این سازمان تصریح کرد: یکی از وظایف منابع طبیعی شناسایی اراضی ملی و تملک انها است که  از حدود ۱۱.۵ میلیون هکتار اراضی خراسان رضوی  ۷.۵ میلیون هکتار انها  اراضی ملی  هستند و   طی سال های گذشته و ۱۱ماه سال جاری تاکنون  ۷میلیون هکتار شناسایی و  سند کاداست انها نیز صادر شده است و ۵۰۰ هزار  هکتار مابقی نیز در حال بررسی و تعیین تکلیف می باشد.

وی با بیان اینکه ۱۰۱۰پرونده به مساحت ۱۷۵۰هکتار تصرف غیرمجاز تشکیل شده است،  ادامه داد: از مردم درخواست داریم تا به عنوان همیار طبیعت از طریق تلفن های ۱۳۹ و ۱۵۰۴در بحث تصرفات غیرمجاز به اراضی ملی ، یگان حفاظت این سازمان که در حال حاضر با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه می باشد  را یاری  و مشارکت کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن موارد مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد. گزارش های مردمی از طریق سامانه های این سازمان نقش به سزایی در کاهش تخریب تصرفات و اتش سوزی داشته است  و مهمترین موضوعی که از سوی مردم اعلام شده است شخم و شیار اراضی و تصرفات بوده است.

فنودی با اشاره به توزیع یک میلیون اصل نهال در قالب پویش های مردمی در سطح استان  بیان داشت: متاسفانه علی رغم ارزش و اهمیتی که درختان برای محیط به دنبال دارند اما قطع بی رویه درختان در سطح استان غیر قابل کنترل شده است از این رو انتظار می رود فرهنگ سازی در سطح جامعه به منظور توجه به درختان و حفظ و نگهداری آنها از سوی سازمان ها و تشکل های مردم نهاد قوت بیشتری بگیرد.  

وی افزود: در هفته منابع طبیعی ۲۳ پروژه با اعتبار ۱۳۶هزار میلیون ریال  در سطح خراسان رضوی اجرا خواهد شد که از این تعداد ۸ پروژه بیابان زدایی در سطح شهرستان های  سبزوار، رشتخوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن و گناباد در سطح ۲هزار هکتار  افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید که نقش قابل توجهی در مدیریت روان آب خواهند داشت همچنین ۱۳ پروژه آبخیزداری  و ۲پروژه کمربند حفاظتی نیز طی هفته منابع طبیعی در خراسان رضوی به بهره برداری خواهند رسید.

فنودی افزود: اعتبارات منابع طبیعی و ابخیزداری خراسان رضوی در سال جاری مبلغ ۱۸۴میلیارد تومان می باشد که مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان آن  اعتبار ملی و ۲۴ میلیارد تومان آن اعتبار استانی می باشد که تاکنون فقط  ۷۳.۵ میلیارد تومان ان تخصیص یافته است . همچنین از اعتبار ۱۸۴ میلیاردی این سازمان در سال جاری ۲۹ میلیارد تومان مربوط به  بیابان زدایی است  که تاکنون ۹.۱ میلیاردتومان ان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: اگرچه  ۷۰ درصد اراضی هر شهرستان ملی است ولی این انفال خاص نسل های بعدی نیست و به همه طرح های اشتغال زا و اقتصادی ،طرح های کشاورزی و طرح های  هادی روستا که مصوبه قانونی داشته باشند  زمین واگذار می کنیم و محدودیتی در این زمینه نداریم از این رو متقاضیان ابتدا طرح خود را به ادارات منابع طبیعی شهرستان محل سکونت خود ارائه کنند تا بررسی های لازم درباره ارائه زمین به انها صورت بگیرد.

فنودی ادامه داد: در این راستا تاکنون به  ۲۴۵ روستا که طرح هادی داشتند ۵۰۱ فقره به مساحت ۳هزار هکتارزمین  تحویل راه و شهرسازی شده است و برای طرح نهضت ملی مسکن نیز ۱۳ فقره به مساحت ۱۲۲۰ هکتار زمین تحویل راه و شهرسازی  استان شده است.

وی با بیان اینکه طرح های پژوهشی با همکاری دانشگاه فردوسی در حال اجرا داریم ،  ادامه داد: در سال گذشته ۱۶۰ فقره در ۲هزار هکتار از منابع طبیعی حریق داشتیم که خوشبختانه این موضوع امسال ۸۸درصد کاهش یافته و به  ۱۸ فقره رسیده است.

وی  در مورد طرح  همراه طبیعت نیز گفت: همه افرادی که تمایل دارند به عنوان همراه طبیعت این سازمان را یاری کنند می توانند  وارد سایت همراه طبیعت شده  و با ورود کدملی و شماره تلفن همراه  و بارگذاری یک قطعه عکس  به عنوان  همراه طبیعت  عضو شده و فعالیت کنند که در طی سال جاری تاکنون ۴هزار نفر در این طرح مشارکت داشته اند.

وی درباره کمبود نیروی انسانی در منابع طبیعی خراسان رضوی نیز گفت: طی ازمون سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ نفر نیروی جدید در این سازمان استخدام و به کارگیری خواهندشد  ولی تعداد بازنشستگان این سازمان در سال های گذشته با افراد استخدامی هیچ سنخیتی ندارند به طوری که در بسیاری از شهرستان ها ادارات منابع طبیعی با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت می کنند.

وی در پایان از رسانه خواست تا درباره موضوعاتی نظیر نهال کاری و قطع بی رویه درختان، اهمیت مراتع و چرای بی رویه انها، بیابان ها و جلوگیری از قطع تاک ها در بیابان ها ، حفاظت و نگهداری از پروژه های ابخیزداری،عدم رهاکردن زباله ها که باعث ۹۰درصد حریق ها منشا انسانی دارند  و مشارکت خیران در ساخت پروژه های ابخیزداری توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.