قرآن‌های منسوب به امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در سالروز ولادت این دو امام همام در گنجینه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شد.

نمایش قرآن‌های منسوب به امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)در موزه قرآن رضوی

به گزارش قدس آنلاین، جواد فرهمندنژاد؛ مسئول گنجینه قرآن و هدایای رهبری گفت: در این گنجینه قرآن‌هایی نفیس با دستخط منسوب به ائمه اطهار(ع) به نمایش درآمده است که در این میان،‌ مصحف شریف امام حسین و امام سجاد علیهم‌السلام در ایام ولادت ایشان به طور ویژه برای علاقمندان به نمایش گذاشته می‌شود. 
وی، جزوه قرآنی منسوب به امام حسین(ع) را از شاهکارهای دوره اسلامی برشمرد که در ۸ ورق از جنس پوست نگاشته شده است. 
فرهمندنژاد افزود: چهار برگ اول این جزوه قرآنی از ابتدای سوره مبارکة سجده تا اواخر آیه ۱۲بوده و برگ پنجم از اوایل آیة ۷ تا اوّل آیة ۱۱ سوره احزاب را در بر دارد.
وی ادامه داد: در برگ ششم این جزوه از اواخر آیة ۴ تا اواسط آیة ۸ سوره سبا، برگ هفتم از اواخر آیة ۱۲ تا اوایل آیة ۱۶ سوره لقمان و برگ هشتم نیز از اوایل آیة ۱۹ تا آیة ۲۰ سوره مبارکة سبا نگاشته شده است. 
فرهمندنژاد نگارش این جزوه را به خط کوفی خوش در ۹ سطر با مرکّب مشکی در فضایی به ابعاد ۵/۱۳*۷/۷ سانتی متر عنوان کرد که در انتهای آن ترقیم «کتبه حسین بن علی» همراه با یادداشت تشرّف به زیارت «شاه اسماعیل صفوی» در سال ۹۲۱ ق. به چشم می‌خورد.
وی تصریح کرد: این اثر توسط مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای در اسفند ۱۳۸۳ خورشیدی وقف آستان مقدس رضوی شده است.
جواد فرهمندنژاد همچنین به معرفی قرآن منسوب به دست‌خط امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: این مصحف شریف، شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در ۳۶۱ ورق پوست آهوی نخودی‌رنگ در اندازه ۳۲ در ۲۰ سانتی‌متر به خط کوفی ۱۶سطری کتابت شده است. جلد این اثر ارزشمند، ساغری مشکی است و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن‌الحسین بن علی‌بن‌ ابی‌طالب» به چشم می‌خورد.
وی تصریح کرد: تمام قرآن در سال ۱۲۹۴ در زمان تولیت مرحوم «میرزا سعیدخان متولی باشی»توسط ملاحسین صحاف‌باشی متن و حاشیه شده و دارای هشت عرض دید از سال ۱۲۹۶ تا ۱۳۴۲ هجری است و مُهر «متولّی» ‏های آستان قدس رضوی در اواخر دوره قاجار بر اوراق این قرآن مشاهده می‌شود.
علاقمندان به آثار تاریخی و فرهنگی می توانند از ۱۴ الی ۲۴ اسفندماه از ساعت ۸ الی ۱۲ با حضور در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر از قرآن‌های منسوب به ائمه اطهاربازدید به عمل آورند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.