پیرمرد با التماس می‌خواهد کمکش کنیم. مدعی است شهرداری می‌خواهد حق او و همسایگانش را پایمال کند. وقتی پای حرفش می‌نشینیم، می‌گوید: چند سال است در خیابان چمن واقع در چمن ۷۶آپارتمانی را با تمام مدارک از جمله پایانکار که برای صدور سند لازم است خریده است.

شهرداری «پایانکارهای ظاهراً قانونی»را بررسی کند

ملک آقای کهندل و همسایه‌هایش پنج‌طبقه است که هر پنج طبقه آن هم سند دارد.

 اما داستان از جایی شروع می‌شود که همسایه طبقه پنجم ملکش را می‌فروشد و برای انتقال به مالک جدید به شهرداری منطقه ۵ مراجعه می‌کند آنجاست که شهرداری مدعی می‌شود پایانکار ملک جعلی است! 

در کمال تعجب وقتی مالکان چهار طبقه دیگر نیز به شهرداری مراجعه می‌کنند همین موضوع در خصوص پایانکار آن‌ها هم گفته می‌شود. پایانکار ملک جعلی بوده و پیگیری از سوی مالکان شروع می‌شود.

ملک سنددار با پایانکار جعلی!

پیرمرد که گویا از زمان اطلاع از این موضوع به جاهای مختلفی از جمله شهرداری منطقه ۵ و حتی شهرداری مرکز مشهد نیز مراجعه کرده، در این باره می‌گوید: سؤال همه ما این است که اگر پایانکار جعلی برای ملک ما صادر شده چرا و چگونه سند صادر شده و البته سؤال مهم‌تر اینکه چرا در این مدت زمانی که برخی از طبقات این ملک حتی چند دست هم معامله شده موضوع جعلی بودن پایانکار جایی بیان نشده و چندین و چند معامله صورت گرفته اما به یکباره آن هم پس از چندین سال، حالا شهرداری مدعی جعلی بودن پایانکار است؟

کهندل ادامه می‌دهد: ملکی که چند سال گذشته پایانکار برایش صادر شده و سنددار است در حال حاضر کارشناس شهرداری منطقه از ما می‌خواهد دوباره درخواست پایانکار جدید بدهیم. در حالی که حتی شخص خود شهردار با این موضوع مشکلی ندارد و پایانکار صادر شده را قبول دارد اما واحد شهرسازی شهرداری منطقه ۵ اصرار به جعلی بودن پایانکار دارد و می‌گوید به ما ربطی ندارد و واحد حقوقی باید پاسخگو باشد. همه ما متعجبیم از اینکه چطور خودشان پایانکار دادند و الان خودشان ادعای جعلی بودن آن را دارند. اگر زمان ساخت ملک بنا به ادعایی که می‌شود آسانسور ملک مورد تأیید نبوده چرا با پارتی‌بازی پایانکار دادند و همه چیز تمام شده و اکنون ما باید جور آن را بکشیم؟

شکایت برای پایانکاری که قانونی است

موضوع دیگر مشابه آنچه بیان شد این بار در حوزه شهرداری منطقه ۲ مشهد برای شهروند دیگری اتفاق افتاده است. بحثی که با شکایت یک همسایه شروع شد و اکنون به مناقشه‌ای بین این شهروند و شهرداری تبدیل شده است.

سعادتی درباره آنچه برای ملکش اتفاق افتاده، می‌گوید: ملک ما دارای سه طبقه است که مالک دو طبقه از آن من هستم. داستان از جایی شروع شد که همسایه طبقه اول به دلیل تخلفاتی که در داخل آپارتمانش داشت با شهرداری به مشکل خورد، پس از آن در حالی که هر دو طبقه در اختیار من دارای پایانکار بوده و هستند این همسایه وجود سرویس بهداشتی در گوشه حیاط واحد همکف را بهانه کرد و به شهرداری شاکی شد. شهرداری منطقه ۲ نیز بدون اینکه مدارک پایانکار من را در نظر بگیرد بنا به ادعای ساخت سرویس بهداشتی پس از گرفتن پایانکار، گزارش تخلف صادر نمود و به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داد. این در حالی است که شهرداری برای واحد همکف من ۵۲ متر پایانکار صادر کرده با در نظر گرفتن ۴۸متر و ۸۰ سانتیمتر بنا و یک متر و ۷۱ متر سرویس بهداشتی که در زمان صدور پایانکار نیز وجود داشته و کارشناس شهرداری با علم به وجود همان سرویس بهداشتی اقدام به تأیید پایانکار نموده است اما متأسفانه با اینکه همه چیز در پایانکار صادره برای ملک من با شفافیت آمده کمیسیون ماده ۱۰۰ بدون در نظر گرفتن موضوع و فقط با استناد به شکایت یک همسایه، حکم به قلع بنا داده است. با اینکه در قانون نیز به صراحت به این موضوع اشاره شده که وجود سرویس بهداشتی و انباری زیر ۴ متر در مشاعات معاف از تخلف بوده و وجودشان نمی‌تواند دلیلی بر صادر نشدن پایانکار از طرف شهرداری باشد.

سعادتی بیان می‌کند: چطور زمان بازدید کارشناس برای صدور پایانکار کارشناس مربوط سؤال نکرده سرویس بهداشتی این واحد کجاست؟ مگر می‌شود برای واحدی که سرویس بهداشتی نداشته پایانکار صادر کرد؟

برای همین و به منظور پیگیری موضوع حتی وقت ملاقات با شهردار مشهد گرفتم و شرح ماجرا را گفتم که آقای شهردار نیز پایانکار صادر شده را تأیید کرد و بحث موضوع را برای پیگیری ارجاع دادند اما هنوز که هنوز است پس از یک ماه هیچ تغییری در روند کار پیش نیامده و شهرداری منطقه اصرار به نقض پایانکار صادره دارد! نکته قابل تأمل اینکه به نوعی اشتباه خود را قبول دارند اما می‌گویند از طریق شکایت در دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری کنید تا رأی صادره نقض شود.

سؤال این است چطور در همین همسایگی ما پنج ملک با چندین واحد آپارتمان ساخته شدند که هر کدام هزار متر تخلف دارند، ساختمان‌های زیادی در محدوده جانباز وجود دارد که با افزودن بالکن غیرقانونی مساحت آپارتمان‌ها را افزایش داده‌اند و کارشناسان شهرداری منطقه از این تخلفات آشکار اطلاع دارند ولی مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید اما برای حدود ۲ متر سرویس بهداشتی ملک من که مدارک پایانکارش نیز قانونی است باید حکم قلع بنا صادر شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.