۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 791069

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد: با طرف آمریکایی توافق شده است تا ۳.۵ میلیارد دلار دارایی‌های توقیف شده افغانستان به موسسات حقوق بشری و خیریه داده نشود.

تغییر تاکتیک آمریکا در برابر طالبان

به گزارش قدس آنلاین، وزیر خارجه حکومت طالبان به آمریکا درباره عواقب تصرف دارایی های آن کشور هشدار داد. «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه طالبان در دیدار با «توماس وست» نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: «هرگونه تصرف دارایی های افغانستان بر روابط دو کشور تأثیر نامطلوب خواهد گذاشت.»

در این دیدار که «ملاخیرالله خیرخواه» وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز حضور داشت، دو طرف توافق کردند مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار گیرد و به موسسات حقوق بشری و خیریه داده نشود.

هشدار وزیر خارجه طالبان درباره پیامدهای تداوم سیاست آمریکا برای آزاد نکردن دارایی های افغانستان در چارچوب راهبردی است که دولت طالبان برای اداره امور این کشور نیاز دارد. پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در تابستان گذشته، دولت آمریکا میلیاردها دلار از دارایی های افغانستان را مصادره کرد که این مسئله چالشی بزرگ برای دولت طالبان ایجاد کرد.

باوجود ماه ها درخواست و رایزنی مقامات مختلف طالبان با دولت آمریکا و برخی کشورهایی که رابطه نزدیکی با کاخ سفید دارند؛ اما تغییری در سیاست مصادره دارایی های افغانستان به وجود نیامده است. توافق تازه وزیر خارجه طالبان با نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها توسط کاخ سفید نشان می دهد سیاست آمریکا برای اعمال فشارهای اقتصادی بر طالبان تا حدودی تغییر یافته است و چنان چه این توافق محقق شود می تواند اوضاع افغانستان تحت مدیریت این گروه را تا اندازه ای بهبود بخشد. 

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که چرا آمریکا در مدت کوتاهی از زمان مصادره دارایی های افغانستان در اوت گذشته، تصمیم گرفت در این خصوص تغییراتی ایجاد کند؟ به نظر می‌رسد آمریکا در ازای  آزادسازی نیمی از دارایی های مصادره شده افغانستان، امتیازاتی را از طالبان گرفته که ممکن است این امتیازات تبعات منطقه ای داشته باشد.

اظهارات چند هفته پیش «توماس وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان درباره آن که ادامه دیپلماسی با طالبان به نفع همه است، نشانه ای از تعدیل سیاست های کاخ سفید در قبال این گروه بود که نتیجه آن در مذاکره اخیر وزیر خارجه طالبان با توماس وست و توافق برای آزاد سازی نیمی از دارایی های افغانستان قابل مشاهده است.

تا پیش از این، تصور براین بود که آمریکا، سیاست به رسمیت نشناختن حاکمیت طالبان در افغانستان را بدون هیچ انعطافی به پیش خواهد برد. با آن که دولت طالبان تغییری در سیاست های  خود در ۶ ماه اخیر ایجاد نکرده است؛ اما تغییر موضع آمریکا و تاکید بر ادامه دیپلماسی با این گروه و آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی های افغانستان قابل تامل است.

تهدید ماه گذشته «سراج‌الدین حقانی»، وزیر کشور دولت طالبان درباره آن که اگر آمریکا این گروه را به رسمیت نشناسد، تهدید علیه آن کشور از سر گرفته خواهد شد، این گمانه را تقویت کرده که چنین تهدیدی نیز بر تغییرسیاست آمریکا برای آزادسازی دارایی های افغانستان تاثیر گذار بوده است.

باید توجه داشت که برنامه آمریکا برای آزادسازی نیمی از دارایی های افغانستان با وجود تشکیل نشدن دولت فراگیر در این کشور و محدودیت ها علیه جامعه زنان، سناریویی پنهان و خطرناک است که می تواند تهدیداتی را برای برخی بازیگران منطقه ای به دنبال داشته باشد.

گفتنی است؛ پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد امسال آمریکا حدود ۱۰ میلیاد دلار دارایی‌های آن کشور را مسدود کرد و پس از تقاضاهای زیادی از طرف مردم افغانستان و کشورهای منطقه و جهان اکنون تصمیم گرفته است که ۷ میلیارد دلار از این پول را برای کمک‌های بشردوستانه و پرداخت غرامت به قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص دهد.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.