با برگزاری مانور خدمت به صورت رسمی خدمت رسانی به زائران مشهدالرضا (ع) طی نوروز ۱۴۰۱ در مشهد و خراسان رضوی آغاز شد.

آغاز بهار خدمت رسانی به زائران مشهدالرضا (ع) با بسیج همگانی

به گزارش قدس آنلاین، پایتخت معنوی کشور تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی بود اما طی ۲ سال گذشته سفر به مشهد با محدودیت رو به رو شد  و این کلانشهر در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ خلوت‌ترین نوروزها را به خود دید اما با گسترش واکسیناسیون کرونا و هوشمندسازی محدودیتها، پیش‌بینی می‌شود امسال این کلانشهر پذیرای حدود ۱۰ میلیون زائر باشد که البته وجود ترافیک سنگین در مشهدالرضا (ع) طی ۱۰ روز گذشته گواه صحت این پیش‌بینی است.

از این رو دستگاه‌های خدمت‌رسان بسیج شده‌اند تا میزبانی از زائران بارگاه رضوی به بهترین نحو انجام شود و طعم شیرین زیارت پس از ۲ سال دوری زائران از آستان حضرت دوست بر جان آنها بنشیند و این آمادگی امروز ۲۴ اسفندماه در قالب مانوری به نمایش گذاشته شد.

تاکید بر تزریق سه دز واکسن برای سفر به مشهد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی  در این مراسم گفت: حرم رضوی قله و پایگاه زیارت در کشور است و وظایف ستاد خدمات سفر باید مبتنی بر مسائل واقعی زائران و رویکرد دستگاه‌های خدمت‌رسان باید فعال و عملیاتی باشد و در سراسر استان آمادگی برای خدمت وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: تشکیل قرارگاه خدمت در مشهد، لغو مرخصی مدیران و آماده باش دستگاه‌های خدمت‌رسان تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ و هماهنگی با مسوولان ملی خدمت‌رسانی از جمله اقدامات برای خدمت بهتر به زائران است.

وی اضافه کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا به طور کامل نیز مورد تاکید است، استفاده از سه دز واکسن در همه خدمات از جمله تهیه بلیت قطار، هواپیما، اتوبوس و کنترل وسایل حمل و نقل شخصی ورودی به مشهد و استان ضروری است و رعایت الزامات بهداشتی کرونا اصلی ترین اولویت ستاد خدمات سفر است.

او با تاکید بر خدمت توام با کرامت به زائران افزود: در این خصوص نیز ۱۰ هزار نفر آموزش‌های فرهنگی لازم برای میزبانی همراه با اکرام را فراگرفته‌اند و اطلاع‌رسانی حداکثری نیز از مهمترین وظایف در همه حوزه‌ها و خدمات است.

عدم اجرای طرح زوج و فرد 

فرماندار شهرستان مشهد هم در این مراسم اظهار کرد: با توجه به کنترل هوشمند کرونا و رفع محدودیتها، پیش بینی می شود نوروز پذیرای حدود ١٠ میلیون زائر باشیم از این رو در شهرستان مشهد قرارگاه خدمت از آبان ماه امسال تشکیل و جلسات مرتبط برگزار شد.

محسن داوری افزود: همه دستگاه های خدمت رسان و فرهنگی نیز جهادگونه در این قرارگاه فعال هستند و از امروز چهار ایستگاه استقبال از زائر در ورودی های شهر فعال می شود و برای اسکان ٣۵٠ هزار نفر - شب زائر و ١٢٠ هزار نفر - شب اسکان اضطراری ، تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: نظارت دقیق بر صنوف و اماکن و ایجاد جایگاه های عرضه کالاهای اساسی با ١۵ تا ٢٠ درصد زیر قیمت بازار برای رفاه حال زائران از دیگر اقدامات است. 

فرماندار شهرستان مشهد گفت: در نوروز ١۴٠١، کمترین محدودیت ترافیکی اجرا خواهد شد و طرح زوج و فرد ترافیکی در نوروز در مشهد اجرا نخواهد شد و تنها در شرایط اوجگیری ترافیک، محدودیتهایی اجرا خواهد شد و هفت هزار توقفگاه خودرو نیز در اطراف حرم رضوی ایجاد شده است هر چند تاکید می‌شود زائران و مجاوران در ایام نوروز از حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنند.

داوری افزود: تمهیدات لازم برای تقویت حمل و نقل عمومی نیز اندیشیده شده و قرارگاه پیشگیری از سرقت نیز ایجاد شده است.

بسیج مدیریت شهری

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: مباحث فرهنگی با محوریت آستان قدس رضوی در دست انجام است و شهرداری نیز در این حوزه تلاش می‌کند با فضاآرایی مناسب شهر، استقبال از بهار خوبی را رقم بزند.

سید عبدالله ارجائی افزود: در سنوات گذشته در آذین بندی شهر از رنگهای مختلفی استفاده می‌شد اما امسال محور سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران محور قرار گرفت تا این عنصر هویتی که در مشهد کمتر نمود داشته، در سطح شهر افزایش یابد و همچنین معنویت نیز در اقدامات و فضاسازی‌ها مورد تاکید است.

وی ادامه داد: نمایش بیش از هزار و ۲۰۰ المان گل، ۱۶ المان تعاملی، اجرای بیش از چهار هزار سرود، اجرای بیش از هزار نمایشنامه و پاکسازی ورودی‌های شهر از جمله اقدامات شهرداری مشهد در آستانه نوروز است.

شهردار مشهد گفت: حمل و عمومی نیز در ایام نوروز تقویت می‌شود و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان هسته مرکزی شهر افزوده خواهد شد و بیش از ۱۰ هزار دستگاه تاکسی ساماندهی شده و بیش از ۱۲ هزار توقفگاه خودرو نیز پیش بینی شده است.

ارجائی افزود: در حوزه اسکان نیز بیش از ۲۰ هزار اسکان اضطراری فراهم شده‌ است و در صورت نیاز، شهرداری مشهد در این حوزه ورود خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این مانور گفت: در مشهد شوق خدمت به زائران امام رضا(ع) در بخشهای مختلف و در بین مجاوران وجود دارد.

علی نجفی افزود: نوروز بهانه ای برای تجلی این خدمت است و همه ارگانها امروز برای خدمت به زائران رضوی اعلام آمادگی می کنند و شهرداری مشهد هم تلاش می کند خدمت شایسته ای به زائران بارگاه منور رضوی  ارائه کند.

در پایان این مراسم دستگاه‌های خدمت رسان با برگزاری مانور و رژه، آمادگی خود را به تصویر کشاند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.