وزرای خارجه روسیه گفت: از آمریکا تضمین کتبی دریافت کردیم که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نشود.

از آمریکا تضمین کتبی دریافت کردیم که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نشود

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به همراه همتای روس خود پس از دیدار در مسکو در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کردند.

در این کنفرانس، لاوروف از آمادگی برای امضای توافقنامه مشترک با ایران خبر داد و گفت: راه‌های تقویت روابط دو جانبه خود را بررسی کردیم و در حال کار روی پیش نویس توافقنامه مهمی بین دو کشور هستیم. توافقنامه مشترکی با ایران امضا خواهیم کرد که اصول همکاری ما در عرصه بین المللی را مشخص می کند.

لاوروف ضمن رد ادعاهای آمریکا گفت: «اینکه روسیه در مذاکرات وین درباره موضوع هسته‌ای ایران مانع تراشی می‌کند، درست نیست. روسیه از بازگشت سریع به برجام حمایت می‌کند. من با همتای ایرانی خود برای بی اثر کردن تحریم های غرب و استانداردهای دوگانه آن به توافق رسیدیم. دعوت امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه را برای سفر به تهران پذیرفتم.»

به گفته وزیر خارجه روسیه، همکاری مشترک ایران و روسیه در چارچوب سازمان‌ همکاری شانگهای بخش دیگری از گفت‌وگوهای دو طرف بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز از گفت‌وگوی سازنده با همتای روسی خود خبر داد و گفت: در جریان این گفت‌وگوها، موضوع هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفته است. تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان نیز بخش دیگری در گفت‌وگوهای دو طرف بوده است.

امیرعبداللهیان گفت: «اتفاقات اوکراین تاثیری بر روابط ما با مسکو ندارد و بحران اوکراین باید از طریق دیپلماسی حل شود. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم و با وزیر خارجه اوکراین درباره ابعاد و ریشه‌های این جنگ صحبت کرده ام».

از آمریکا تضمین کتبی دریافت کردیم که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نشود

لاوروف همچنین گفت: روسیه تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نمی‌شود. ضمانت‌های کتبی آمریکا به روسیه مبنی بر این است که تحریم‌ها بر همکاری هسته‌ای با ایران از جمله تأسیسات بوشهر تأثیری نخواهد گذاشت. توافق نهایی در مذاکرات وین هنوز موافقت چندین پایتخت را نگرفته است؛ اما مسکو در بین آن‌ها نیست.

قدردان موضع متوازن ایران در قبال بحران اوکراین هستیم

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به تحولات اوکراین، گفت: ما از موضع «متوازن» طرف ایرانی در قبال تحولات اوکراین تشکر کردیم. جنگ در اوکراین پس از، از بین رفتن رادیکال‌های اوکراینی که به تشدید تنش در دونباس ادامه می‌دهند، پایان خواهد یافت. 

وی همچنین در خصوص مذاکرات صلح با اوکراین گفت: مذاکرات فعلی با طرف اوکراینی بر خلع سلاح اوکراین و غیرنظامی کردن آن متمرکز است.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی آمریکا در خاک اوکراین

لاوروف از وجود ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکایی در خاک اوکراین خبر داد و گفت: «حقایقی وجود دارد که نشان دهنده فعالیت غیرقانونی آمریکا در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین و خارج از این کشور است».

وی گفت: «باید یک مکانیسم بین‌المللی برای نظارت بر فعالیت‌های تحقیقاتی بیولوژیکی وجود داشته باشد تا سلاح‌های خطرناک بیولوژیکی تولید نشود، اما واشنگتن از انجام این کار خودداری می‌کند».

حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز به همراه هیئت ایرانی وارد مسکو شد و در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با همتای روس خود گفت‌وگو کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته به خبرنگاران گفت: این دیدار عمدتا بر روی برجام متمرکز خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.