مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: چارچوب کلی نظام امور مالیاتی براساس پیشرفت و توسعه نظام مالیاتی، عدالت، هوشمندسازی نظام مالیاتی، وصول حداکثری و ارتقای سلامت نظام اداری است.

مانده حساب افراد و تراکنش‌ها مشمول مالیات نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  احمد مدبرنیا در جمع اصحاب رسانه درخصوص عملکرد امور مالیاتی استان و اهداف تعیین شده در سال جاری، اظهار کرد: بودجه‌ای که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای این اداره کل تعیین شد معادل ۸هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وصولی برای سال ۱۴۰۰ بود؛ در ۱۱ماهه امسال ۸هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان وصولی داشتیم که این رقم در سال گذشته ۵هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بود.
وی منابع وصول شده مالیات را ۶۰درصد مالیات‌های مستقیم و ۶۶درصد مالیات‌های غیرمستقیم عنوان کرد و افزود: ۹۵درصد از بودجه استان توسط اداره کل امور مالیاتی تعیین می‌شود که تا الان مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم و آنچه تکلیف ما بوده انجام شده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده ۷۰۰میلیارد تومان در ۱۱ماه دریافت کرده بودند که این رقم در ۱۱ماهه امسال افزون بر هزارو۵۳۰میلیارد تومان دریافتی بوده یعنی معادل ۱۱۷درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور کلی ۸۴۸میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده در استان توزیع شده است، گفت: درخصوص استرداد مالیات و عوارض، کسانی که در امر صادرات بوده‌اند و یا مازاد بر پرداختی خود اعتبار داشته‌اند ۴۰۰ میلیارد تومان استرداد داشتیم که این رقم در سال گذشته ۲۱۰میلیارد تومان بوده است؛ یعنی هم در وصولی‌ها و هم در دریافتی‌ها نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم.
وی با اشاره به تشکیل اداره‌ای مستقل درخصوص فرار مالیاتی اظهار کرد: علت تشکیل این اداره این بود که بتوانیم در بین افرادی که دارای پرونده مالیاتی نیستند و یا پرونده خود را به صورت خوداظهاری اعلام نمی‌کنند خوداظهاری را افزایش دهیم و هدفی درخصوص خوداظهاری و شفافیت در امور مالیاتی داشته باشیم.
وی افزود: در این راستا و در اجرای ماده ۱۷۱، از مهر ماه سال گذشته تاکنون ۷۷ پرونده مورد بازرسی قرار گرفت و نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت‌های مالیاتی آن‌ها اقدام شده است که مراحل نهایی دادرسی خود را طی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در خصوص وصول معوقات ۳۵درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم، افزود: انتقال پرونده‌های مالیاتی از سایر استان‌ها ۴۲ مورد بوده که از این پرونده‌ها ۲۴مورد انتقال پیدا کرده و مورد حسابرسی قرار می‌گیرد، هفت مورد هم پرونده مؤدیان بزرگ بوده و بقیه که با انتقال آن‌ها به استان مخالفت شده به این دلیل بوده که سهم استان از بابت درآمدی که در استان دارند کمتر بوده است؛ اما درمجموع بابت پرونده‌هایی که ملی هستند و در تهران بررسی می‌شود و پرونده‌های ارسالی ۵۸۳میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص کارت‌خوان‌های سیار و البته فرار مالیاتی برخی از طریق اجاره کارتخوان‌های سیار با بیان اینکه برای سال آینده بحث پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان فعال خواهد شد و قطعاً همه دستگاه‌ها باید به این سامانه و پایانه فروشگاهی متصل باشند، افزود: نصب پایانه‌های فروشگاهی توسط فعالان اقتصادی و دریافت اطلاعات فراگیر از این پایانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی موجب جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد شد.
وی همچنین افزود: درنهایت این پول به یک حساب بانکی باید انتقال داده شود که در این خصوص همه حساب‌های بانکی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، پس شخص هر پرونده مالیاتی که داشته باشد از طریق این حساب‌ها به ما اعلام و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی درهمین خصوص و در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا قرار است در سال آینده از مانده حساب‌های افراد هم مالیات گرفته شود، اظهار کرد: به هیچ عنوان مانده حساب افراد و تراکنش‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند، مگر منشأ درآمدی داشته باشد.
وی افزود: ممکن است فردی در حساب‌های بانکی خود میلیاردها تومان گردش مالی داشته باشد، این امر منشأ درآمدی ندارد، زمانی مشمول مالیات خواهد بود که منشأ درآمدی داشته باشد که همین هم ممکن است در قسمت معافیت‌ها، معاف و یا مشمول شود.
وی در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین خانه‌های لوکس با اشاره به اینکه آمار این موضوع کشوری است و تاکنون به ما آماری داده نشده، افزود: تاکنون ۵۷۰هزار خودرو لوکس در کشور شناسایی شده که برای آن‌ها پیامک ارسال شده و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه فیش مالیاتی خود را الکترونیکی پرداخت و یا اعتراض خود را ثبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.