معاون رییس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال «شورای راهبردی شرکت‌های دانش بنیان» در سازمان ثبت اسناد و متناظر این شورا در استان‌ها با عنوان «کارگروه‌های ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» راه‌اندازی شد.

شورای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان ثبت اسناد شروع به کار کرد

به گزارش قدس آنلاین، حسن بابایی در نخستین جلسه شورای راهبردی شرکت های دانش بنیان که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و استانی برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری به نام تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین، افزود: چند سال است که شاهد موضوع تولید در نامگذاری‌ها هستیم اما در سال ۱۴۰۱ دو وصف «دانش بنیان» و «اشتغال‌آفرین» مطرح شده است.

وی با اشاره به ماده یک قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب پنجم آبان ۱۳۸۹ افزود: شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.

بابایی اضافه کرد: رکن مهمی که در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح می‌شود، نوآوری و اختراع است و نقش و جایگاه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ثبت اختراع و نوآوری اهمیت دارد.

وی با اشاره به ماده ۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب هفتم آبان ۱۳۸۶ اظهارداشت: اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: آنچه در مرحله اول به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارتباط دارد، ثبت اختراع است که باید مرکز مالکیت معنوی با تشکیل کارگروه‌های ویژه برای کمک به این شرکت‌ها برنامه‌ریزی کند و در مرحله دوم آنچه باید سازمان اسناد انجام دهد ثبت این شرکت‌ها است که اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری باید برای آن برنامه‌ریزی کنند تا در اسرع وقت ثبت این شرکت‌ها انجام شود.

بابایی گفت: همان طور که از شعار سال مشخص است، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح است و به عبارتی این تولید باید زمینه کار، اشتغال و کاهش بیکاری را فراهم کند.

متعهد هستیم برای حمایت از «جهاد تولید» وارد میدان شویم
معاون رئیس قوه قضاییه افزود: تنها مرجع رسمی و قانونی برای مشروعیت بخشی به اختراعات و نوآوری‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و متعهد هستیم که برای حمایت از «جهاد تولید» وارد میدان شویم تا در محضر مقام معظم رهبری سربلند باشیم.

بابایی به حدنگاری (کاداستر) منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: صدور اسناد حدنگاری (کاداستری) برای بیش از ۹۳ درصد از منابع طبیعی، اقدامی مبارک در سال گذشته بود و قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰ جهش بسیار خوبی در این موضوع داشت.

وی گفت: ما امسال در حدنگاری (کاداستر) کشاورزی و بافت شهری با جدیت ورود می‌کنیم و هدف نهایی ما در حدنگاری این است که هیچ زمین و عرصه‌ای بدون هویت نباشد و تمام زمین‌ها دارای شناسنامه باشند.  

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما در هر نقطه‌ای از کشور که بایستیم باید موقعیت آن نقطه را داشته باشیم و این مهم موجب استقرار نظم حقوقی شده و در نهایت ورودی پرونده‌های مرتبط با اراضی، ساحل خواری، کوه خواری، جنگل خواری، کلاهبرداری‌ها و تصرفات عدوانی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.