باوجود تاکید وزیر بهداشت مبنی بر تعطیل نبودن بخش سلامت در دوران نوروز؛ اما روایت کمبود پزشک در تعطیلات و خالی بودن بسیاری از مراکز درمانی از پزشکان متخصص امسال نیز تکرار شد.

پزشک مورد نظر در دسترس نیست!

به گزارش قدس آنلاین، کمتر از یک هفته به آغاز سال نو مانده بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خطاب به آنان بیان کرد: حوزه سلامت تعطیلی ندارد. تعطیلی مراکز درمانی به هیچ وجه قابل قبول نیست و مراکز درمانی به‌خصوص بیمارستان‌ها باید در نوروز آماده‌باش کامل باشند. هیچ یک از گروه‌های درمانی تعطیل نیستند. همچنین مرخصی و سفر خارج از کشور رؤسای دانشگاه‌ها در ایام نوروز ممنوع است.

با این‌حال روایت کمبود پزشک در تعطیلات نوروزی و خالی بودن بسیاری از مراکز درمانی از پزشکان متخصص امسال نیز تکرار شد. موضوعی که متأسفانه باوجود شواهد موجود، دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان حاضر به تأیید آن نیستند؛ چنان‌که محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اظهارات اخیر خود با اشاره به ابلاغ دستورالعمل طرح سلامت نوروزی از ۹ اسفند ماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: این دستورالعمل در تمامی مراکز بهداشتی درمانی کشور اجرا شده و تمامی مراکز اورژانسی با ظرفیت ۱۰۰درصد فعال بودند و فقط درمانگاه‌های غیراورژانسی در چهار روز اول سال فعال نبودند اما در هفته دوم تعطیلات به فعالیت خود ادامه داده‌ و پزشکان در این مراکز حضور داشتند.

ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت بیشتر

حسن جان فدا، دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان به ما می‌گوید: در تعطیلات ۱۵ تا ۲۰ روزه نوروز، نظام سلامت به دلیل تعطیلی مطب‌ها و برخی از مراکز درمانی خصوصی، جابه‌جایی جمعیت و افزایش حوادث ترافیکی نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت بیشتری است و متولیان سلامت باید بتوانند تعادلی بین ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و استفاده از تعطیلات نوروز فراهم کنند، البته به مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی این اختیار داده شده که مطب یا درمانگاه خود را تعطیل کنند مگر اینکه به دلیل کمبود مراکز درمانی دولتی در آن منطقه، این مراکز نیز با توافق دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی منطقه ملزم به ارائه خدمات درمانی در روزهای تعطیل شوند. در واقع اولویت ارائه خدمات درمانی در ایام تعطیل با بخش‌های دولتی و در بخش دولتی اولویت با اورژانس است و در بیشتر شهرها برخی از بخش‌های بستری و درمانگاه‌های دولتی نیز نیمه تعطیل و یا تعطیل هستند.

خدمات درمانی به‌ویژه اورژانس‌ها در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود و اگر در منطقه‌ای بخش دولتی وجود نداشته باشد و یا ظرفیت‌های بخش دولتی کافی نباشد باید از ظرفیت بخش خصوصی برای ارائه خدمات درمانی به مردم استفاده شود چرا که بخش خصوصی در حوزه درمان قابل مقایسه با سایر بخش‌های خصوصی نیست و در حوزه درمان و امنیت جانی مردم نمی‌توان آن را با سایر اصناف مقایسه کرد.

درمان‌های غیراورژانسی به پس از تعطیلات موکول می‌شود

این در حالی است که سیدجلیل میرمحمدی میبدی؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: بر اساس تجارب سال‌های اخیر، بیمارستان‌های دولتی خدمات اورژانسی خود را در همه تخصص‌هایی که در طول سال داشته‌اند در نوروز نیز ارائه می‌کنند؛ با این حال کمیت خدمات کاهش می‌یابد زیرا ارائه بخشی از خدمات درمانی به بیماران غیر اورژانسی به پس از تعطیلات موکول می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در بخش دولتی هیچ یک از بخش‌های بیمارستانی اعم از بستری و کلینیک‌های ویژه مجاز به تعطیلی نیستند، البته قطعاً ارائه خدمات در این بخش‌ها مانند بخش اورژانس که باید با همان کمیت طول سال باشد نیست، اما به این معنا نیست که مردم برای دریافت خدمات درمانی نتوانند به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بیمارستانی مراجعه کنند.

استفاده سازمان نظام پزشکی از ظرفیت بخش خصوصی

علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد خدمت‌رسانی به بیماران در تعطیلات نوروز در همه روزهای سال را بر عهده مدیریت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرها و یا شهرستان‌ها می‌داند و در خصوص جایگاه سازمان نظام پزشکی در این بین به ما می‌گوید: در ایام تعطیل نیز وظیفه درمان مردم، پس از مدیریت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی برعهده سازمان نظام پزشکی است. در ایام تعطیل عمل‌های جراحی و درمان‌های الکتیو یا غیر اورژانسی به پس از تعطیلات و شرایطی که ارائه آن خدمت بیشتر فراهم باشد موکول می‌شود؛ اما برای درمان‌های خط اول و خدمات اورژانسی در ایام تعطیل برنامه مدونی از سوی وزارت بهداشت و به دنبال آن دانشگاه‌های علوم پزشکی به مراکز درمانی واگذار می‌شود و برنامه مدونی در معاونت بهداشت برای مراکز بهداشت و همچنین برنامه‌ای از سوی معاونت درمان برای مراکز درمانی زیر پوشش آن دانشگاه اعم از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود که البته در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن شیوع کرونا این برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان رکن دوم درمان، با هماهنگی انجمن‌های مختلف پزشکی، پزشکانی را که تمایل دارند در ایام تعطیل مطب‌ها و یا درمانگاه‌های خصوصی خود را باز نگه دارند معرفی می‌کند و هر ساله اسامی درمانگاه‌ها و مطب‌هایی که شامل تعداد قابل توجهی از متخصصان، پزشکان عمومی و درمانگاه‌های خصوصی می‌شوند از سوی سازمان نظام پزشکی برای اطلاع‌رسانی به مردم که بخش قابل توجهی از آن‌ها زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) هستند ارائه می‌شود.

این استادیار گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی با این‌حال تصریح می‌کند: گاهی بخشی از تعطیلی‌ها در مراکز درمانی و حتی بیمارستان‌ها به دلیل کمبود دارو یا مواد مصرفی است؛ مثلاً ممکن است به دلیل خرابی دستگاه آندوسکوپی و یا کمبود داروی میدازولام چند روزی بخش آندوسکوپی بیمارستانی تعطیل باشد که مردم از این مسئله بی‌اطلاع هستند و تصور می‌کنند این موضوع به دلیل نبود پزشک فوق تخصص گوارش است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.