کرونا هنوز ریشه‌کن نشده صدای پای یک بیماری واگیر، آن هم از نوع تنفسی به گوش می‌رسد. سرخک گرچه بیماری امروزی نیست اما شیوع آن و اخباری که از سرایتش در همسایگی کشورمان به گوش می‌رسد می‌تواند به اندازه کافی هم هشداردهنده باشد و هم خطرناک.به گفته متخصصان، انتقال سرخک مانند کرونا از طریق تنفس بوده و به‌شدت واگیردار است.

پرسه سرخک در مرزهای خراسان

در واقع ۹۰درصد افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند این بیماری را از او می‌گیرند.
دوره نهفتگی به‌طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز قرمزی روی پوست قابلیت سرایت دارد. این‌ها را که با نشانه‌هایی همچون تب‌دار شدن و بد حالی بیمار و سرفه‌های خشک در نظر بگیریم به علائمی نزدیک به آنچه کرونا در این یکی دو سال همه را درگیر خود ساخته نزدیک خواهیم شد اما بروز نقطه‌های قرمز در دهان و پس از آن روی پوست، خبر از ابتلا به سرخک می‌دهد که در صورت ابتلا به‌ویژه در سنین کودکی، در مواردی خطر مرگ را به همراه دارد.
براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۶۴ مورد ابتلا به بیماری سرخک در کشور شناسایی شده که این نیز می‌تواند زنگ خطری بزرگ باشد برای تهدید سلامت مردم در صورت شیوع بیشتر این بیماری. با وجود آمارهای کشوری انتشار سرخک اما بر اساس ادعای معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هنوز فرد مبتلا به این ویروس در خراسان رضوی در سال جدید شناسایی نشده است.

۲ مورد ابتلا در سال ۱۴۰۰
دکتر سید جواد حسینی در گفت‌وگو با قدس درباره شناسایی احتمالی بیماران مبتلا به سرخک در خراسان رضوی گفت: به‌جز دو مورد از مبتلایان در سال ۱۴۰۰ که از بین اتباع بیگانه شناسایی شدند و در بیمارستان‌های اکبر و شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز بستری شده بودند در سال ۱۴۰۱ تا کنون ابتلا به سرخک گزارش نشده است.
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص آمادگی برای مقابله با شیوع احتمالی ویروس سرخک در استان و تمهیدات لازم برای کنترل آن اظهار کرد: همان طور که گفته شد تاکنون در بین هم‌استانی‌هایمان موردی از ابتلا نداشتیم و از این بابت خیالمان راحت است، اما در حال حاضر هر کسی از اتباع خارجی که بخواهد وارد استان شود (ازسنین ۹ ماه تا ۴۰ سال) باید واکسن بزند تا اجازه ورود بگیرد که این اقدام نیز برای جلوگیری از انتشار احتمالی این بیماری انجام می‌شود.
وی همچنین به موضوع واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال در استان اشاره کرد و افزود: تدابیر لازم برای تزریق واکسن سرخک به کودکان زیر پنج سال که در خطر بیشتر ابتلا قرار دارند اندیشیده شده است. در همین راستا از تمامی هم‌استانی‌های عزیز درخواست داریم چنانچه تاکنون واکسن کودکان خود را تزریق نکرده‌اند با مراجعه به مراکز بهداشت به تزریق واکسن سرخک به فرزندانشان اقدام نمایند.

یک مورد مشکوک به ابتلا در درگز
شایعه شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس سرخک در شهرستان درگز ما را واداشت برای اطلاع از این موضوع با رئیس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان تماس بگیریم.
دکتر حق‌پرست ضمن تکذیب شیوع ویروس سرخک در شهرستان درگز گفت: ما تا به امروز (پنجشنبه) موردی از ابتلا به سرخک در این شهرستان نداشتیم. فقط یک مورد مشکوک به ابتلا حدود یک ماه پیش وجود داشت که پس از بررسی مشخص شد تداخل دارویی بوده و مشکل خاصی از این بابت نیست. به جز این مورد، مسئله خاص دیگری در بحث شیوع سرخک در شهرستان درگز وجود ندارد.

نگرانی از شیوع سرخک در همسایگی کشور 
همچنین رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن گوشزد نمودن خطر احتمال انتشار سرخک از کشور افغانستان به داخل استان و کشور گفت: متأسفانه آمار ابتلا به بیماری سرخک در کشور افغانستان افزایش چشمگیری یافته و خراسان رضوی نیز به دلیل همجواری با مرزهای این کشور در خطر شیوع بیماری سرخک است. بنابراین از عموم مردم درخواست می‌کنیم اگر به خاطر ترس از ابتلا به کرونا تاکنون برای دریافت واکسن سرخک فرزندانشان اقدام نکرده‌اند حتماً برای تلقیح این واکسن به کودکان به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند.
نهبندانی افزود: عموم مردم فارغ از نوع ملیت اگر کودک زیر پنج سال دارند و به دلیل کرونا واکسیناسیون کودکشان به تأخیر افتاده حتماً برای تکمیل واکسیناسیون به‌خصوص واکسن سرخک اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.