خراسان رضوی و مشهد به عنوان مقصد سفر جاده‌ای سالانه بیش از ۲۰میلیون زائر و مسافر است، اما خرابی و کهنه بودن جاده‌های خراسان رضوی به‌خصوص هرچه به مشهد نزدیک‌تر می‌شویم در برخی نقاط آن‌قدر اسفبار است که انگار در جاده‌های جنگی تردد می‌کنیم.

ایمنی جاده‌ها در دست‌انداز کمبود بودجه

مشکلات جاده‌های خراسان رضوی هرچه به مرکز استان نزدیک می‌شویم، وخیم‌تر می‌شود، جاده‌هایی که نه تنها ایمنی را به ارمغان نمی‌آورد بلکه خود عاملی تأثیرگذار بر وقوع حوادث است؛ حوادثی که سرعت خودرو و رفتار راننده هم سهمی در وقوع یا پیشگیری از آن دارد، اما آسفالت، علائم، خط کشی مناسب و... بی‌شک تأثیری بسزا در وقوع یا پیشگیری از آن دارد. آسفالت جاده‌ها در بسیاری از شریان‌های اصلی جدا از تکه‌تکه شدن و داشتن چاله‌های فراوان، امنیت مناسبی هم ندارد و به گفته بسیاری از کارشناسان در مسیر اصلی جاده‌های ورودی به مشهد به دلیل حجم تردد روزانه هزاران دستگاه خودرو، بیشتر جاده‌های ارتباطی ورودی به استان استانداردهای لازم را ندارند.

در سال‌های گذشته بارها مسئولان از تلاش برای ایمن‌سازی جاده‌های استان و رفع نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف سخن گفته‌اند و مدام آمارهایی از عملکردهایشان در رسانه‌ها منتشر شده است، اما هر مسافری که جاده‌های استان را برای سفر انتخاب کند، متوجه حال بد آسفالت و علائم رانندگی در مسیرهای مختلف خواهد شد.

مشکل همیشگی کمبود اعتبار!
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی دارای ۲۰هزارو۵۸۴ کیلومتر راه که ۶هزارو۴۳۱ کیلومترآن بین‌شهری و ۱۴هزارو۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است، عنوان کرد: از مجموع ۶هزارو۴۳۱ کیلومتر راه بین‌شهری حدود ۳۵درصد آن به دلیل کمبود اعتبارات، دارای خرابی شدید روکش است که این اداره کل با پیگیری‌های انجام شده و درخواست اعتبار برای برخی محورها درزمینه انعقاد قرارداد اقدام کرده که عملیات عمرانی درحال اجراست.
علیرضا خجسته در گفت‌وگو با قدس درخصوص خرابی آسفالت محور سبزوار به باغچه و اقدام‌های انجام شده برای ترمیم این محور با تأکید بر اینکه محور سبزوار به باغچه معادل ۱۸۸ کیلومتر است که به دلیل ترافیک زیاد، قسمت‌هایی از مسیر دچار خرابی شدید شده، هم‌اکنون با پیگیری‌های اداره کل و بستن پنج قرارداد، در حال اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت‌اند، اظهار کرد: همچنین مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به‌تازگی برای برگزاری مناقصه به اداره کل ابلاغ شده که در مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار است.
وی به وضعیت نامناسب اعتبارات راه‌های استان اشاره و عنوان کرد: به طور کلی براساس استانداردهای بین‌المللی مبلغی در حدود                   ۲ تا ۴درصد ارزش ریالی راه‌ها باید به نگهداری راه‌ها اختصاص یابد که با توجه به ارزش ریالی راه‌ها بایستی دست‌کم برای نگهداری راه‌های اصلی مبلغی معادل هزارو۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد که متأسفانه اعتبارات ابلاغی نگهداری راه‌های اصلی خیلی کمتر از این مبلغ است که این امر موجب تأخیر در اجرای عملیات ترمیم و مرمت راه‌ها می‌شود.

تعویض نیوجرسی‌ها تا رفع نقاط پرحادثه
وی درخصوص خرابی آسفالت محور قوچان به مشهد به عنوان یکی از شریان‌های اصلی که حجم بالایی از تردد زائران و مسافران و حمل‌ونقل کالا از این طریق انجام می‌شود و از طرفی شکستگی برخی نیوجرسی‌ها (قطعات جداکننده بتنی) و کنده شدن علائم و خطر این موضوع برای رانندگان، با بیان اینکه در حال حاضر اجرای نیوجرسی مفصلی در آزادراه مشهد - باغچه دردست اقدام است، تصریح کرد: پس از اجرای این پروژه با توجه به اولویت‌ها، تعویض نیوجرسی‌های محور مشهد-چناران در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که اگر نقص در نیوجرسی‌های موجود سبب کاهش ایمنی رانندگان شود، باید توسط راهداری‌های شهرستان‌ها مورد مرمت و یا تعویض قرار گیرد.
وی درخصوص رفع نقاط پرحادثه و پرتصادف استان با تأکید بر اینکه از مجموع ۶۰ نقطه پرتصادف استان تعداد ۴۰ نقطه تاکنون رفع شده و مابقی در سال جاری و ازمحل مصوبات سفر ریاست جمهوری در دست اقدام است، عنوان کرد: درمجموع در ۲۳درصد از تصادفات، عامل جاده‌ای نقش مؤثر دارد.
وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت جاده‌ها و معابر روستایی وجود دارد و هرساله چه میزان بر اعتبارات بهسازی و آسفالت این معابر افزوده می‌شود، گفت: موضوع اصلی در راه‌های روستایی این است که این راه‌ها براساس سرعت حداکثر ۶۰کیلومتر ساخته شده‌اند در حالی که به علت خلوتی راه‌ها و نبود امکان کنترل لازم، این سرعت‌ها رعایت نمی‌شود و منجر به حوادث بعضاً ناگواری می‌شود.
وی افزود: ایجاد روشنایی، نصب تابلوهای هشداردهنده، آرام‌سازی ترافیک در جاده‌ها با استفاده از نصب تجهیزات کاهنده سرعت و اقدام‌های مهندسی نظیر تعریض محور از مصادیق اقدام‌های صورت گرفته برای اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های روستایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.