معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: رشته لنج ساز سنتی که در این استان فعال است، به جمع رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور افزوده شد.

لنج‌سازی سنتی بوشهر به جمع رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور پیوست

به گزارش قدس آنلاین، روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر امروز  به نقل از لیلا رحیمی، اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی معاونت صنایع‌دستی استان و تنظیم پرونده اختصاصی لنج سازی، این هنر سنتی با  کد رشته جدید در میان رشته‌های مصوب صنایع دستی ثبت شد.

وی افزود:  از این پس هنرمندان فعال در این رشته با عنوان مشخص لنج ساز سنتی فعالیت می‌کنند و فعالان این رشته از خدمات معاونت صنایع‌دستی استان بوشهر به دیگر رشته‌های بومی بهره‌مند می‌شوند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب این رشته ماکت انواع لنج‌های مورد استفاده ساخته و با همان نام‌های محلی عرضه می‌شوند.

رحیمی در معرفی انواع ماکت ساخته شده لنج سازی سنتی، عنوان کرد: لنج "سماچ" (مخصوص صیادی و با شاخصه ته صاف)، لنج "بوم" (با ۲ سوی زاویه‌دار ویژه و تیز و ویژه باربری)، " ناکو" (با انتهای تخم مرغی شکل و کاربرد ۲ منظوره)، " ماشوره" (قایق کوچکی که برای تعمیرات جهاز در دریا استفاده می‌شود) و "حوری" (نوعی قایق آفریقایی که بصورت یک تکه از تنه درخت ساخته می شود) از دست ساخته‌های این رشته صنایع دستی است.

وی افزود: صنعتگران این صنعت دستی بومی بیشتر در شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دیر، گناوه و دیلم فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.